مکس بورس نقشه نیمروز بورس دوشنبه (15 شهریور) - مکس بورس

با وجود تداوم موج اصلاحی قیمت در لیدرهای اخیر بازار، شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات امروز با حمایت سهام کالایی توانست در منطقه مثبت بماند. رشد قیمت در سهام پالایشی و همچنین برتری تقاضا در غول‌های فلزات و پتروشیمی، تاثیر افت شدید در سهام بانکی و دیگر منفی‌های بازار را خنثی و بخشی از ریزش دیروز شاخص را جبران کرد.

دنیای بورس: تلاطم سهام و افت و خیزهای شدید قیمت در دادوستدهای امروز هم ادامه یافت. شاخص کل که معاملات امروز را با جهش ۴ هزار واحدی آغاز کرده بود، در ادامه کار به دلیل فشار عرضه در بخش‌هایی از بازار از سقف روزانه بازگشت. در این فضای اصلاحی بیشترین تاثیر را نمادهای بانکی بر شاخص کل و تزریق هیجان منفی در سایر گروه‌ها داشتند. تصمیم‌هایی هیجانی که روزهای قبل به شکل صف خرید خود را نمایان می‌ساخت از روز گذشته در قالب صف فروش در گروه‌های لیدری نظیر بانکی‌ها، دارویی‌ها و تا حدودی هم گروه خودرو نشان داده است. با وجود این، شاخص کل توانست جایگاه خود را در محدوده مثبت حفظ کند. علت اصلی آن افزایش جریان نقدینگی به سمت سهام شرکت‌هایی کالایی نظیر پالایشی‌ها، پتروشیمی‌ها و فلزات بود.

البته آخرین قیمت‌ها در اغلب سهم‌ها کاهشی بود و در مواردی هم از بازه مثبت به بازه منفی تنزل یافت. چنین تلاطمی در دو روز اخیر را باید حاصل تصمیم‌های خامدستانه اهالی تازه‌وارد سهام دانست که تجربه‌ چندانی از روندهای اصلاحی بازار ندارند و بنابراین بدون هیچ درنگی با منفی‌ قیمت‌ها دچار ترس می‌شوند و تمام تلاش خود را برای رهایی از زیان بیشتر به کار می‌بندند. در این شرایط،  نگاه به وضع بنیادی سهام جای خود را به هیجانات روزانه کسانی می‌دهد که طی این مدت به قدرت تعیین‌کننده روند قیمت‌ها تبدیل شده‌اند. طبیعی است که با حاکمیت این سبک معاملاتی در بازار، همان کسانی که روزهای قبل با اشتیاقی زایدالوصف در صف خرید قرار می‌گرفتند، حال در موج اصلاحی در اندیشه فروش و خروج از سهام باشند.

اقبال به سهام پالایشی

معامله‌گران بورسی امروز توجه خاصی به سهام پالایشی نشان دادند. از همان ابتدای بازار تقریبا تمام نمادهای این گروه معاملاتی مثبتی را رقم زدند و با وجود افزایش عمومی عرضه‌ها، تقاضا در این صنعت عقب‌نشینی نکرد. طی هفته‌های اخیر که بازار در مسیر صعودی پیش می‌تاخت، گروه‌های کالایی از جمله پالایشی‌ها چندان توجهی جلب نکرده بودند و در حال در جا زدن بودند. در حالی شاخص کل طی یک ماه اخیر بیش از ۱۰ درصد رشد داشته و سهام گروه‌های لیدر بین ۳۰ تا ۵۰ درصد رشد قیمت را تجربه کرده‌اند، متوسط قیمت در گروه پالایشی در این یک ماه نه تنها افزایش نداشته که تا روز گذشته عقب‌نشینی هم داشته است. به نظر می‌رسد همین جاماندگی از روند عمومی بازار را بتوان بهانه‌ای برای افزایش تحرکات در سهام پالایشی تلقی کرد. اما این تمام ماجرا نیست، بلکه عواملی دیگری هم در کار بودند تا سهام پالایشی مورد توجه قرار بگیرد. از معاملات دیروز و درست پس از اعلام نرخ فرآورده‌های ویژه نفتی برای مهرماه، تحرکات مثبتی در روانکاران پالایشی رقم خورد و این اقبال در معاملات امروز به کل گروه گسترش یافت. همراه با این محرک، انتظارات مثبتی پیرامون بهبود سودآوری سهام این گروه در تابستان به وجود آمد و باعث شد تا نمادهای روانکاران با صف‌های طولانی خرید برخوردار شوند و در بزرگانی چون «شتران»ن، «شبندر» و «شپنا» بیشترین حمایت را از شاخص کل به عمل آورند.

همزمان، در دیگر صنایع کالایی بازار نیز شاهد بهبود تقاضا بودیم. در این بین معاملات مثبت در پتروشیمی‌ها و هلدینگ‌های وابسته در کنار برتری تقاضا در سهام گروه فلزات نشان از تغییر نسبی ذائقه معامله‌گران در بازار دارد. طی این مدت علاوه بر عقب‌نشینی پالایشی‌ها، دو گروه پتروشیمی و فلزات هم به دلیل نگرانی‌های حاکم بر بازار جهانی و ناپایداری تقاضا در بورس کالا امکان از روند عمومی بازار عمیقا جا ماندند و به رشدهای متوسط ۳ تا ۵ درصدی قناعت کردند. حتی در منفی‌های دیروز نیز غول‌های کالایی جزو تاثیرگذارترین نمادها بودند. اما امروز این فشار از سهام بزرگ کالایی تا حدود زیادی برداشته شد و در مقایسه با لیدرهای بازار از تقاضای به مراتب قوی‌تری برخوردار بود.

تکاپوی بسیار برای خروج از سهام

امروز شدیدترین عرضه‌ها در سهام دو گروه بانک و دارو و تا حدودی هم گروه خودرو رقم خورد. بی‌تردید سهام بانکی، خودرو و دارو از حیث جذب منابع و رشد قیمت لیدرهای بورس تهران طی روزهای اخیر بوده‌اند. موضوع تورم داریی‌ها از بهانه‌های اصلی رشدهای شتابان قیمت در این گروه‌ها بود. در این میان، دارویی‌ها تحت تاثیر افزایش نرخ فروش و سپس خبر تجدید ارزیابی دارایی‌ها با سرعت به مراتب بیشتری پیش رفتند و رشد غیرمنتظره ۲۵۰ درصدی را از ابتدای سال تجربه کردند. بنابراین این انتظار به‌ویژه در مورد دارویی‌ها وجود داشت که در موج اصلاحی نیز با شدت بیشترین عقب‌نشینی کنند.

قدرت‌نمایی فروشندگان در این گروه‌ها به حدی بود که نسبت کدهای خریدار به فروشنده در برخی از این سهم‌ها به بالای ۵ مرتبه هم می‌رسید.  همین موضوع ترس معامله‌گران در خصوص تداوم اصلاح قیمت به ویژه در سهام دارویی و خودرویی که با شدت بیشتری در رالی اخیر رشد کرده‌اند را بیشتر کرد و با وجود تلاش برای جمع‌آوری صف‌های فروش، مدام بر عرضه‌ها افزوده شد. در این میان، ماندن ۱۱۵ میلیارد تومان نقدینگی در پشت صف‌های فروش گروه دارو توان خروج را نیافت.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 327 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 30 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.