مکس بورس نقشه نیمروز بورس دوشنبه( 20 اسفند) - مکس بورس

رونق سهام در جریان معاملات امروز را می‌توان هم در رشد محسوس جریان نقدینگی و هم جهش قابل ملاحظه شاخص کل دید. بازار سهام امروز همزمان با بازگشایی نسبتا آرام بازار جهانی و همچنین فروکش هیجان در بازار ارزهای داخلی جو مساعدی را تجربه می‌کند. شاخص کل در این فضا بر شانه غول‌های کالایی توانسته سقف زمستانی خود را بشکند و در میانه کانال ۱۶۷ هزار واحدی جا خوش کند و ارزش معاملات به‌خصوص در سهم‌های اصطلاحا کالایی رشد چشمگیری را ثبت کند.

دنیای بورس: ارزش بورس تهران امروز تا حدود یک ساعت مانده به پایان معاملات امروز بیش از ۱/۸ درصد افزایش یافته است. التفات مجدد معامله‌گران به مولفه‌های بنیادی و تحرک بیشتر در سهم‌های کالایی از ویژگی‌های متمایز بازار سهام در جریان دادوستدهای امروز است. عقب‌نشینی فروشندگان در عرضه و رشد قابل ملاحظه توان خریداران نشاندهنده جذابیت بنیادی بسیاری از سهم‌هاست. شاخص در ملاقات پیش‌رونده این دو نیرو  بیشترین رشد روزانه را طی ۱۲ روز کاری اخیر ثبت کرده و از بالاترین ارتفاع از ابتدای آذرماه رسیده است.

نماگر بورس تهران طی این مدت سه بار تلاش کرد تا از مرز روانی ۱۶۷ هزار واحد عبور کند و در ارتفاعی بالاتر بایستد، اما هر بار به دلایلی عمدتا روانی ناکام ماند. اما در معاملات امروز سهامداران با جسارت بیشتری در معاملات و به‌ویژه سمت تقاضا مشارکت دارند. بازارهای همسایه در آرامشی نسبی به سر می‌برند و بازار جهانی هم پس از فشار فروش در پایان هفته گذشته، در مسیر مساعد خود بازگشایی شد، و جو منفی حاکم بر آن تا حدود زیادی فروش کرد و قیمت‌ها غالبا با نوسان اندک و در عین حال در محدوده مثبت قرار دارند. صدور مجوزهای متعدد برای افزایش سرمایه بنگاه‌های بورسی هم دست‌کم از سلامت روانی بازار مراقبت کرد. به این ترتیب، ترکیب این نیروها با دریافت گزارش پیش‌بینی سود گروه‌های تحلیلی فعال در بازار، افزون بر اینکه بر شدت رشد شاخص کل افزود، پس از چندین روز، خونی تازه به شریان‌های سهام نیز تزریق کرد.

حکمفرمایی کالایی‌ها در رونق بازار

در معاملات امروز سهام گروه‌های اصطلاحا کالایی یکه‌تاز جذب نقدینگی و رشد قیمت هستند. سهم‌های این صنایع در معاملات امروز ضمن ثبت بیشترین ارزش معاملات در بین گروه‌های بورسی، عموما در حال معامله در سقف‌های قیمت هستند و برخی از نمادهای آنها هم در مقاطعی تا صف‌های خرید پیش رفتند و برگشتند. صنعت فلزات در این میان نه تنها گوی سبقت را در جذب نقدینگی از سایر صنایع ربوده بلکه در حمایت از شاخص نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. دو نماد «فولاد» و «فملی» به عنوان نمایندگان بزرگ گروه فلزات از بارزترین نمونه‌های این جریان هستند. این دو نماد امروز ضمن جذب حجم ارزش معاملات، با فاصله از دیگر نمادها، بیشترین حمایت را از شاخص کل به عمل آورده‌اند.

از طرف دیگر، صنعت پتروشیمی در جدول ارزش معاملات صنایع رتبه دوم را دارد و در فهرست صدرنشینان تاثیرگذار بر نیز نماینده‌ای چون «تاپیکو» را دارد. پالایشی‌ها نیز پس از بانک‌ها در رتبه چهارم این جدول هستند و توانسته‌اند با رشد بیش از ۳ درصدی میانگین قیمت را طی معاملات امروز تجربه کنند. توجه به ظرفیت‌های رشد در این گروه از سهم‌ها را می‌توان به وضعیت قیمت‌های جهانی، بورس کالا و بازار ارز نسبت داد. این چشم‌انداز را می‌توان در گزارش اجماع سود تحلیلگران دید که از جذابیت شمار زیادی از سهم‌های بازار از منظر نسبت قیمت به درآمد و قابلیت‌های نهفته برای کسب بازدهی حکایت داشت. معاملات امروز بورس را می‌توان آخرین سیگنال بنیادی تلقی کرد که بر قوت تقاضا در سهم‌های کالایی به‌خصوص سهم‌های فلزات و فولادی افزود.

سریال رکوردشکنی «فولاد» در بورس کالا

بورس کالا امروز میزبان عرضه حدود  ۷۸ هزار تن ورق گرم نوع B و بیش از ۲۴ هزار تن ورق گرم نوع C شرکت فولاد مبارکه اصفهان بود. در معاملات هر دو محصول شاهد برتری حجم تقاضا در برابر عرضه بودیم. شکاف قابل ملاحظه قیمت آزاد ارز با نرخ‌های نیمایی در کنار روند صعودی قیمت جهانی فولاد را می‌توان به عنوان دو بازوی اصلی رشد قیمت محصولات فولادی عنوان کرد که بالاتر از سطوح قبلی نشست و به این ترتیب رکوردهای قبلی را شکست. این رویداد ضمن اینکه سیگنال‌های قویِ بنیادی را از سپهر فراسوی بازار به سهامداران ارسال کرد، سبب شد تا تقاضا برای نماد «فولاد» در بورس تهران و دیگر سهم‌های مرتبط در این گروه در ملاقات با عرضه‌های نسبتا قوی در سطوح بالای قیمت باقی بماند.

گشت‌وگذار در حواشی بازار

همزمان که بزرگان اصطلاحا کالایی در حال قدرت‌نمایی و میدان‌داری هستند، سهم‌های چابک و کوچک معاملات کم‌رمق‌تری را تجربه می‌کنند. در دو روز گذشته شاهد رونق چشمگیر سهام گروه‌هایی نظیر غذایی‌ها، شوینده‌ها و لاستیک‌سازان و برخی از تک‌سهم‌های گروه‌های دیگر و حتا رشد قیمت در سهام گروه خودرویی بودیم. اکثر بورس‌بازان اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در خصوص ارز مرجع و احتمال تغییر سیاست ارز ترجیحی، احتمال افزایش نرخ فروش محصولات در گروه‌های مرتبط با این موضوع را بالا برد و در نتیجه تحرکات مثبتی را برای این گروه از سهم‌ها در جریان دادوستدهای دو روز گذشته رقم زد. اما طی معاملات امروز، از شدت رشد شاخص گروه غذایی خبری نیست، لاستیک‌سازان در حال عقبگرد هستند و از سرعت رشد قیمت در شوینده‌ها نیز کاسته شده است. متوسط قیمت در گروه خودرویی رو به کاهش است و دیگر صنایع کوچک نیز شرایط مشابهی از حیث شدت رشد و یا عقب‌نشینی تقاضا تجربه می‌کنند. ترکیب این فرآیند را در واگرایی دو نماگر اصلی و سبقت تند شاخص کل از شاخص هم‌وزن می‌توان دید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 91 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 4 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.