مکس بورس نقشه نیمروز بورس دوشنبه (25 تیر) - مکس بورس

بعد از ۶ روز افت متوالی، شاخص کل بورس امروز توانسته است تغییرات ملایمی را در محدوده مثبت ثبت کند. به جز نماد تازه‌وارد «پارس»، نمادهای فلزی- معدنی عاملان اصلی رشد شاخص امروز هستند و هلدینگ‌های پتروشیمیایی بیشترین فشار را بر این نماگر وارد می‌کنند. شاخص کل بازار سهام طی ۶ جلسه معاملاتی پیشین نزدیک به ۴۴۰۰ واحد ریزش را تجربه کرده بود و طی جلسه جاری تنها موفق به حفظ کانال ۱۰۸ هزار واحدی شده است.

دنیای بورس: ارزش معاملات خرد بورس همچنان نسبت به روزهای ابتدایی تیر ماه اندک است. این عدد برای معاملات ۲ ساعت و نیم ابتدایی امروز تنها ۱۰۰ میلیارد تومان بوده و این در حالی است که حجم نقدینگی حاضر در صف خرید پیش‌گشایش «پارس» ارزشی بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان داشته است.

نکته قابل توجه معاملات روزهای اخیر آماده شدن بسیاری از شرکت‌های بورسی برای برگزاری مجامع عادی سالیانه است که در پی آن یک جلسه معاملاتی پیش از مجمع را به حالت توقف سپری می‌کنند. همزمان بسیاری از نمادها پس از برگزاری مجامع در حال بازگشت به چرخه معاملات هستند و با توجه به تحولات قیمت‌ها در بازارهای جهانی و نیز تشدید فشارها و نگرانی‌های سیاسی، در بازگشت رویه متفاوتی را تجربه می‌کنند.

همچنان ریسک‌های سیاسی موجود، نگرانی از شرایط تحریم، ابهام در سیاست‌های ارزی و نیز تلاطم بازارهای موازی ارز و سکه عمده عوامل اثرگذار بر معاملات امروز هستند.

مروری بر معاملات فلزی- معدنی

دو نماد فولادی «فخوز» و «فولاد» در کنار نمادهای سنگ‌آهنی «کگل» و «کچاد» بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند. این نمادها طی جلسه‌های معاملاتی پیشین افت‌های شدید قیمتی را تجربه کردند. روند اصلاح قیمتی در رابطه با دو نماد «کگل» و «کچاد» به خصوص پس از برگزاری مجامع شدیدتر بوده است. با این حال «فولاد» در آستانه برگزاری مجمع خود مقاومت بیشتری در مقابل افت قیمت سهم داشته است.

خرید و فروش محصولات فولادی در سقف مجاز قیمتی کماکان ادامه دارد و علی‌رغم نرخ‌های سرکوب‌شده این ارقام نوید سودآوری مطلوبی را برای این شرکت‌ها دارند. روز گذشته ۳۰ هزار تن تختال فولاد خوزستان در فاصله ۱۰ درصدی نسبت به قیمت پایه به فروش رسید.

عرضه سلف محصولات فولاد مبارکه اگر چه این هفته صورت نپذیرفته است، با این وجود معاملات مچینگ این شرکت در جلسه امروز بورس کالا دنبال می‌شود و بر این اساس نزدیک به ۲۰ هزار تن ورق گرم و ۱۵ هزار تن ورق سرد «فولاد» به ترتیب برای تحویل در آخرین روز شهریور و مهر مورد معامله قرار گرفته است.

معاملات نمادهای گروه مس و روی

معاملات امروز بورس فلزات لندن نیز کاهشی آغاز شد. در این میان روی با افت یک درصدی در سطح ۲۵۵۵ دلار به ازای هر تن قرار گرفته است و هر تن مس بدون تغییر قابل‌ملاحظه‌ای نسبت به آخرین معاملات هفته گذشته در سطح ۶۲۱۵ دلار معامله می‌شود.

با این وجود افت شدید قیمت نمادهای گروه روی سبب شده است تا اثر‌پذیری این نمادها از روند معاملات امروز بازارهای جهانی کمتر باشد. پیش از این اشاره شده بود که برخی از نمادهای این گروه به سطوح حساس قیمتی خود رسیده‌اند. در این میان «فرآور» از ساعت آغازین معاملات امروز در محدوده صف خرید قرار گرفته است و «فاسمین» با برخورداری از حمایت نسبی توانسته است رشد بیش از یک درصد قیمت پایانی را تجربه کند.  

نماد «فزرین» در پی عدم تایید معاملات روز گذشته (پس از بازگشایی نماد بعد از برگزاری مجمع) امروز در محدوده صف فروش معامله می‌شود. نماد «کبافق» نیز همچنان مسیر افت قیمت را ادامه می‌دهد.

در رابطه با نمادهای گروه مس نیز، «فملی» به عنوان تک نماینده این گروه در مسیر افت قیمت مجددا به سطوح زیر ۲۶۰ تومانی قیمت سهم رسیده است. نماد «فباهنر» نیز (به عنوان نمادی که به نوعی به این صنعت مربوط می‌شود) امروز افت ملایم قیمت را تجربه می‌کند.

نگاهی به معاملات گروه محصولات شیمیایی

گروه محصولات شیمیایی نیز در فهرست نمادهای موثر بر شاخص امروز حضور پرتعدادی داشتند. تداوم معاملات «پارس» در محدوده صف خرید سبب شد تا این نماد موثرترین نماد بر شاخص کل باشد. در مقابل «فارس» بیشترین اثر منفی بر این نماگر را به جا گذاشت؛ علی‌رغم نقش حمایتی گسترده در معاملات این نماد «فارس» در معاملات پایانی با افت بیش از ۳ درصدی قیمت سهم مواجه شد.

«تاپیکو» دیگر هلدینگ بزرگ این گروه نیز در بازه بزرگی از بازار در فهرست نمادهای با اثر منفی بر شاخص دیده می‌شد.

«شخارک» دیگر نماد پتروشیمیایی بود که امروز دامنه وسیعی از افت قیمت را تجربه کرد و بدین ترتیب در فهرست مذکور جای گرفت. این نماد امروز تا کف مجاز روزانه افت قیمت را تجربه کرد. «زاگرس» و «شفن» دو نماد متانول‌ساز دیگر بورس نیز امروز را با افت قیمت سپری کردند. تداوم فشار بر نرخ تسعیر ارز پتروشیمی‌ها و اصرار بر سیاست‌های ارزی دولت سبب تردید‌های جدی سمت تقاضا در معاملات این گروه است.

جدا شدن مسیر نمادهای خودرویی

با کمتر شدن فشار فروش در گروه‌های دیگر بازار روند صعودی در گروه خودروسازان با درنگ نسبی مواجه شد. در این میان تنها «خساپا» همچنان رشد قابل‌توجه قیمت را تجربه کرد و تا نزدیکی سقف مجاز روزانه نیز پیشروی داشت. این در حالی بود که صورت‌های مالی حسابرسی شده گروه سایپا که امروز منتشر شد از تحقق زیان ۵۰٫۹ تومانی مجموعه و زیان ۲۹ تومانی شرکت اصلی به ازای هر سهم خبر می‌داد.

لازم به ذکر است که مجمع سالیانه این شرکت روز ۳۱ تیر ماه برگزار می‌شود و بدین ترتیب معاملات این نماد احتمالا در پایان جلسه معاملاتی چهارشنبه متوقف خواهد شد. در این شرایط با توجه به فضای عمومی معاملات در زمان بازگشت این نماد، ممکن است روند معاملات سهم در هنگام بازگشایی با نوسان شدید و قابل توجه همراه باشد.

در میان خودروسازان، دو نماد «خودرو» و «خزامیا» امروز را با افت قیمت سپری کردند و نماد «خپارس» در آستانه برگزاری مجمع سالیانه این جلسه را به حالت توقف سپری کرد.

 

نقشه نیمروز بورس یکشنبه ( ۲۴ تیر)

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 104 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 11 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.