مکس بورس نقشه نیمروز بورس دوشنبه (3 دی) - مکس بورس

بعد از صعود بیش از ۲ هزار واحدی شاخص در معاملات روز یکشنبه، امروز این نماگر رشدی در حدود هزار واحد را تجربه می‌کند و توانسته تا نیمه دوم کانال ۱۵۷ هزار واحدی پیشروی کند. ارزش معاملات خرد بورسی امروز نیز مجددا ارقامی بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرده که اگر چه از حدود پایینی هفته پیش بالاتر است همچنان با ارزش معاملات روز گذشته کمی فاصله دارد. انتشار گزارش‌های ماهانه سیگنال‌های متفاوتی به بازار سهام مخابره می‌کند.

دنیای بورس: بر شائبه روز گذشته، مبنی بر حضور حمایتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در معاملات با آمار پایانی معاملات خط کشیده شد. بر خلاف روزهای پیش‌تر که کفه خالص تغییر مالکیت به سمت فعالان حقوقی بازار سنگینی می‌کرد، در داد و ستدهای یکشنبه این عدد به سمت سهامداران حقیقی بازگشت. اگر چه حضور حقوقی‌ها در داد و ستدهای برخی نمادها وضوح و جلوه بیشتری داشت اما به نظر نمی‌رسد این حضور را بتوان به پای حمایت از سهام گذاشت.

افت قابل‌ملاحظه قیمت سهام و رسیدن به کف‌های بنیادین ارزندگی محرکی قوی برای حضور در سمت تقاضای سهام است که چشم انداز مناسب از عملکرد ماهانه در آذر ماه و همین‌طور میزان سودآوری در گزارش‌های ۹ ماهه می‌تواند شرط کافی برای عملگرایی در این جبهه باشد. نحوه حضور این عده از بازیگران بازار نیز تا حدود مناسبی موید این موضوع است که خریداران حقوقی بدون داشتن چشم‌انداز مساعد در معاملات شرکت‌ نکرده‌اند. رد شدن فرض قرار گرفتن سهام در مسیر صعود به پشتوانه حقوقی‌های بازار، معاملات امروز را با احتیاط بیشتری همراه کرده است.

در انتظار تعمیق معاملات روزانه
پس از شکل‌گیری روند صعودی نسبی در کلیت نمادهای پر معامله بازار، شاهد افزایش میل فروش هستیم. افزایش حجم فروش در سطوح بالاتر قیمت‌ها به رشد حجم معاملات در کلیت بورس دامن زده است. در چنین شرایطی عطش خرید برای سرمایه‌گذاران کاهش پیدا کرده و جانب احتیاط بیشتر می‌شود که این امر ممکن است به عرضه‌های بیشتر و بازگشت از سطوح فعلی قیمت‌ها بیانجامد. مشارکت بالقوه سهامداران حقیقی و حقوقی در روند رو به رشد بازار سهام هرچند با نگاه استفاده از نوسان‌های کوتاه‌مدت شکل گرفته است اما امکان نوسان‌گیری در حجم‌های بالا و میل کمتر به نزول در مقابل افزایش قیمت روزانه در این سطوح قیمتی، به افزایش حجم معاملات روزانه کمک خواهد کرد.

تنور داغ معاملات بانکی‌ها
خبر افزایش سرمایه بانک‌های تجارت و صادرات از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها، نگاه سرمایه‌گذاران را به سمت این دو بانک برگردانده‌است. بانک ملت نیز که در گزارش‌های ماهانه روند رو به رشد عملکردی را به ثبت رسانده و اصلاح قیمتی مناسبی را در دوره افول بازار تجربه کرده‌است نیز در میان سهام پرمعامله بانکی قرار گرفته‌است. داغ شدن تنور معاملات نمادهای بانکی طی روز جاری سهم بزرگی از معاملات روزانه کل بورس را به این گروه اختصاص داده‌است. اختصاص بیش از ۴۰ درصد از ارزش معاملات خرد روزانه به نمادهای بانکی و اختلاف بیش از ۱۰۰ میلیارد تومانی معاملات این گروه با دومین گروه پرمعامله امروز حاکی از توجه شدید فعالان بورسی به گروه بانکی‌ست.
این چرخش قابل توجه نقدینگی در نمادهای بانکی از یک سو نشان می‌دهد که پول‌های پارک شده و مترصد ورود به بورس کماکان در حجم قابل توجهی قرار دارد و در صورت قانع شدن برای کسب سود به سرعت جذب سهام خواهد شد.
از سوی دیگر نگاه کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاران در انتخاب سهام برای بازی با نقدینگی موجود، اتفاقی‌ست که نباید دور از نظر قرار گیرد.
نکته‌ای که در این خصوص مطرح است این است که نمادهای بانکی که با بهانه افزایش سرمایه‌ از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها رشد قیمت را تجربه می‌کنند به لحاظ ساختاری هیچ اتفاق ویژه‌ای در آنها رخ نمی‌دهد و تنها جلب توجه سرمایه‌گذاران سنتی و روال بر حسب عادت رشد قیمت سهامی با چنین وضعیت می‌تواند به مدد آنها بیاید. نکته دیگری که در این خصوص باید مورد توجه قرار گیرد این است که سهام شرکت‌هایی که از این محل افزایش سرمایه بیش از ۲۰۰ درصد را به ثبت می‌رسانند تا زمان نشستن سهم‌های جدید در پورتفوی سهامدران بازگشایی نمی‌شوند و این موضوع منجر به احتمال افزایش عرضه‌ها پس از فرآیند ثبت افزایش سرمایه و بازگشایی نماد خواهد شد که نباید از چشم فعالان بورسی دور بماند.

معاملات کالایی «فولاد»

در جلسه معاملاتی امروز بورس کالا، دو محصول ورق گرم C و ورق سرد B فولاد مبارکه در قیمت پایه معامله شدند. قیمت پایه اعلامی برای این دو محصول به ترتیب ۳۷۶۶ و ۵۳۰۵ تومان به ازای هر کیلوگرم بود و به دلیل‌ حجم محدود تقاضا نسبت به عرضه، رقابتی برای خرید این محصولات شکل نگرفت. قیمت پایانی این دو محصول در جلسه پیشین عرضه در تاریخ ۲۷ آذر ماه، به ترتیب ۳۶۱۰ تومان برای ورق گرم C و ۵۰۱۶ تومان برای ورق سرد B بود.

در عین حال برای سه گرید ورق دیگر این شرکت با رقابت در سمت تقاضا روبرو شد. ورق گرم B که در حجم ۶۱ هزار تن و در قیمت پایه ۳۵۹۸ تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد تا سقف رقابتی ۴۰۶۵ تومان معامله شد و میانگین موزون داد و ستدها بر عدد ۴۰۱۱ تومان به ازای هر کیلوگرم قرار گرفت. این عدد برای جلسه پیشین معاملات در سطح ۳۹۹۸ تومان قرار داشت.

حجم عرضه برای ورق‌های گالوانیزه و قلع‌اندود «فولاد» به ترتیب ۲۵۰۰ و ۱۵۰۰ تن و قیمت پایه آن‌ها نیز ۵۵۰۸ و ۷۴۲۸ تومان به ازای هرکیلوگرم بود که نهایتا قیمت‌های پایانی در سطوح ۶۸۰۸ و ۹۲۶۶ تومان قرار گرفت. در جلسه پیشین ورق گالوانیزه در سطح ۶۷۴۰ و ورق قلع‌اندود در سطح ۹۳۹۳ تومان معامله شده بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 37 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 5 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.