مکس بورس نقشه نیمروز بورس دوشنبه(13 اسفند) - مکس بورس

برآیند تحرکات معامله‌گران بورسی در جریان دادوستدهای امروز را می‌توان در رشد شکننده شاخص کل دید. اگرچه بازار جهانی در این هفته بازگشایی امیدبخشی را برای فعالان سهام به ارمغان آورد اما فشار فروش در بازار به حدی است که شاخص کل پس از صعود ۳۴۰ واحدی، در میانه کار عقب‌نشینی و طی ساعت پایانی معاملات به محدوده منفی برگشت. با وجود این، ضمن اینکه صنعت قند همچنان با استقبال خاص اهالی بورس همراه است، در برخی از تک‌سهم‌ها نیز شاهد معاملات مثبتی هستیم.

دنیای بورس: بازار سهام که از هفته گذشته با شوک استعفای ظریف تحت فشار عمومی عرضه قرار گرفت، وارد چرخه تکرارشونده‌ای شد که مصادیق آن را طی ماههای اخیر دیده‌ایم: جذب رویدادهای مثبت در بازار، ورود یکباره سرمایه‌های خرد و رشد سریع قیمت‌ها و سپس تلاش و فروش برای حفظ سود و خروج از جریان معاملات و افتادن به دنبال موج‌های موقت نقدینگی و کسب احتمالی سود و یا تقبل زیان. این الگو برای اهالی بورس در ماههای اخیر آشناست. در این الگو به محض کم‌رنگ‌شدن اثر عوامل بنیادی که با کاهش جریان اطلاعات در هفته‌های میانی هر ماه توام است، بخشی از جریان نقدینگی در جست‌وجوی کسب سود از نوسان‌های مقطعی وارد سهم‌های کوچک و چابک برای حرکت‌های تند و شتابنده می‌شود. اتفاقی که طی این هفته و درست پس از عقب‌نشینی شاخص کل از قله زمستانی در حال رخ دادن است، بی‌شباهت به این الگو نیست. سهم های بزرگ در حال نوسان کم‌دامنه مثبت و منفی هستند و بنابراین از سرعت رشد یا افت شاخص کل کاسته‌اند و در نقطه مقابل، سهم‌های کوچک‌تر ضمن جذب حجم کمتری از پول‌های سرگردان و تجربه رشد سریع‌تر، توانسته‌اند بر شتاب حرکت نماگر هم‌وزن بیفزایند. در جریان دادوستدهای امروز هم در حالی که شاخص کل در محدوده تقریبا صفر نوسان می‌کند، نماگر هم‌وزن رشد ۰/۲ درصدی را تجربه می‌کند که نشاندهنده فشار عرضه در بزرگان و رشد قیمت در نماد شرکت‌های کوچک‌تر است.

بده‌بستان در بین دو صنعت

طبعا سرمایه‌ها برای کسب سود در این فضای کم‌رمق از گروهی به گروه دیگر کوچ می‌کنند. نشانه‌های این رویداد را در دو صنعت بورسی می‌توان دید که در ماههای اخیر بده‌بستان‌هایی از حیث ورود و خروج نقدینگی داشته‌اند. در معاملات امروز سهام بانکی زیر فشار عرضه و فقدان تقاضای موثر اکثرا در محدوده منفی قیمت معامله می‌شوند. این گروه طی روز گذشته در مدار مثبت معامله می‌شدند اما امروز مسیر معکوسی را در پیش گرفته‌اند. همزمان با اتفاق، نقدینگی به سمت سهام صنعت خودرو حرکت کرد و موج شکننده‌ای از رشد قیمت را به وجود آورد. نکته جالب این که ارزش معاملات این دو گروه تقریبا برابر است و هر دو صنعت پس از مجموعه پتروشیمی‌ها در رتبه‌های بعدی فهرست صنایع از حیث جذب پول قرار دارند.

جولان بی‌وقفه سهام قندی

گروه قندی پربازده‌ترین صنعت بورس از ابتدای اسفند تا معاملات امروز بوده است. شاخص این گروه با احتساب بازده سه درصدی امروز بیش از ۲۰ درصد رشد کرده است. هجوم بورس‌بازان برای خرید سهام و صف‌های طویل خرید در بین نمادهای این گروه را باید در اخبار و گزارش‌های پیرامون رشد قیمت شکر در بازار آزاد جست‌وجو کرد. از اخبار چنین می‌نماید که شرکت‌های تولید کننده شکر از اختلاف قیمت کارخانه با قیمت‌های آزاد سود می‌برند اما به زعم کارشناسان این رویداد منوط به تصمیم نهاد قیمت‌گذار است. از این منظر، اشتیاق متقاضیان و رشد قیمت‌ها در این گروه از تصور سود تحقق‌نیافته است.

حامیان فراموش‌شده شاخص

معاملات چنان کم‌رمق است که برخی از غول‌های کالایی بازار با وجود حمایت عوامل بنیادی خریدوفروش‌های پررونقی را تجربه نمی‌کنند. بازار جهانی هم در حوزه فلزات و هم نفت شروع هفتگی مثبتی داشتند اما سهام وابسته در ارزش پایین معاملات تحرک چندانی نداشتند. معدنی‌ها، پالایشی‌ها و تا حدی پتروشیمی‌ها با عرضه‌های نسبتا قوی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و متوسط قیمت در این گروه‌ها یا منفی یا برآیند تقریبا صفر درصدی داشته است. با وجود این، سهام گروه فلزات با صدرنشینی «فملی» در فهرست نمادهای موثر بر شاخص جو نسبتا مساعدی را تجربه می‌کنند. رکوردشکنی معاملات مس در بورس کالا و ثبت بالاترین قیمت برای کاتد این شرکت در کنار وضعیت کنونی بازار جهانی و بازار ارز را می‌توان از دلایل این اتفاق در بازار امروز دانست. علاوه بر نماد «جم» که به عنوان نماینده گروه پتروشیمی در محاسبه شاخص اثر مثبت به جا گذاشته، فولاد کاوه جنوب با تقاضای قدرتمند به صف حامیان شاخص پیوسته است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 222 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 4 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.