مکس بورس نقشه نیمروز بورس دوشنبه(23 اردیبهشت) - مکس بورس

پس از ریزش شاخص سهام طی روز گذشته شاهد رشد دوباره قیمت‌ها و پیوستن شمار زیادی از معامله‌گران به جبهه تقاضا هستیم. نماگر اصلی بورس تهران امروز با رشد سطح عمومی قیمت در قریب به اتفاق صنایع توانست بیش از ۱٫۸ درصد از سقوط خود در هفته اخیر را جبران کند و به ارتفاع ۲۰۷ هزار واحدی باز گردد. نکته‌ای که در این میان وجود دارد، انتشار قریب‌الوقوع گزارش اجماع تحلیلگران است که در دور قبلی در اطمینان‌بخشی و ترغیب سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار نقش موثری ایفا کرد.

دنیای بورس: با فروکش هیجان فروشندگان بورس تهران و قوت گرفتن توامان تقاضا شاهد تغییر سیمای سهام و رشد سطح عمومی قیمت‌ها هستیم. شاخص کل تا ساعتی مانده به اتمام معاملات امروز با رشد بیش از ۳۵۰۰ واحدی بار دیگر توانست به کانال ۲۰۷ هزار واحدی راه یابد و بخشی از ریزش بیش از ۲۰ هزار واحدی یک هفته گذشته را جبران کند. امروز علاوه بر نماد شرکت‌های بزرگ کالایی که با استقبال متقاضیان روبه‌رو شده‌اند، در گروه‌های دیگری چون بانک‌ها و خودرویی‌ها که از حیث روانی بر کل بازار اثرگذارند، شاهد تقویت سمت خرید سهام بودیم.

نشانه‌های بهبود تقاضا از روز گذشته در معاملات پدیدار شد. دیروز و به خصوص در ساعات پایانی معاملات شاهد تحرک بیشتر متقاضیان در سطوح منفی قیمت‌ها و بازگشت نرم شاخص از کف روزانه بودیم. ضمن اینکه نیروی فروشندگان نیز در ساعات پایانی دادوستدهای دیروز به دلیل افت شدید قیمت‌ها و سقوط حدود ۹ درصدی شاخص طی یک هفته تحلیل رفته بود و به نظر می‌رسید که سهامداران تمایلی برای فروش سهام در سطوح پایین‌تر ندارند. از همین رو، «دنیای بورس» کاهش فشار فروش و تقویت تقاضا را طی روز گذشته به «کمین خریداران در عمق اصلاح» تعبیر کرد. در واقع، واکنش تند بورس به ریسک‌های محیطی و اصلاح شدید قیمت‌ها، بسیاری از سهم‌ها را به سطوح جذابی را برای خرید تبدیل کرد و در نتیجه از همان روز گذشته این انتظار به وجود آمد که قیمت‌ها با تغییر جهت در مسیر صعودی بیفتند. اگرچه همچنان ریسک‌های سیستماتیک اعم از ریسک سیاسی و احتمال فشار بر بازار جهانی به قوت خود باقی است، اما رفتار سهامداران در جریان دادوستدهای امروز حاکی از وزن‌دهی بیشتر به محرک‌های بنیادی سهام است. امروز در جو مثبت بازار حتی صنعت خودرو که سنگین‌ترین بار عرضه را طی روزهای قبل به دوش می‌کشید با بهبود تقاضا به‌ویژه در نمادهای قطعه‌ساز مواجه شد و بسیاری از سهم‌های این گروه توانستند تا سقف مجاز روزانه رشد کنند. شرایط به گونه‌ای پیش رفت که لیدرهای این گروه هم که در ابتدای معاملات امروز عموما در دامنه منفی قیمت معامله می‌شدند تحت تاثیر جو مساعد بازار از کف روزانه جدا شدند و در این میان، «خساپا» تا دامنه مثبت قیمت پیش رفت.

حفظ فشار بر صنعت خاکستری

سیمان‌سازن بورس تهران در جریان معاملات امروز بیش از سایر گروه‌ها در معرض عرضه هستند و حتی در برخی از نمادهای این گروه از همان ابتدای معاملات شاهد تشکیل صف‌های نسبتا پرشماری از فروش بودیم. واقعیت این است که سیمانی‌ها پربازده‌ترین صنعت بورس تهران طی موج صعودی سال جدید و تا قبل از ریزش‌های اخیر بودند. اما با توقف روند صعودی و عقبگرد تند و تیز قیمت‌ها، این گروه در معرض شدیدترین عرضه‌ها قرار گرفت و امروز نیز بر خلاف اکثر صنایع که ضمن رهایی از فشار فروش، از تقاضای قابل قبولی برخوردارند، در این گروه شاهد حفظ حجم‌های بالای فروش هستیم.

حرکت‌های دسته‌جمعی و عدم تفکیک سهام از حیث سودآوری که عمدتا به بهانه افزایش ارزش جایگزینی منجر به رشد پیوسته قیمت سهم‌های سیمانی شده بود، حالا در مسیر معکوسی در حال رقم خوردن است. بسیاری از تحلیلگران طی این مدت مدل‌های ارزشگذاری سهام سیمانی و اتکای زیاد بر ارزندگی از منظر ارزش جایگزینی شرکت‌های سیمانی را مورد نقد قرار دادند. همان طور که اشاره شد، حرکت‌های دسته‌جمعی و حرکت یکدست قیمت در این گروه و دیگر صنایع کوچک و متوسط و همچنین عدم تفکیک سهام مختلف از حیث ارزندگی آماج نقد تحلیلگران قرار داشت. مطالعه گزارش ریسک‌های و فرصت‌های صنعت خاکستری توصیه می‌شود.

دیده‌بانی سهام از برج اجماع تحلیلگران

«دنیای بورس» از سال گذشته به صورت متناوب گزارش اجماع تحلیلگران بورسی با همکاری بیش از ۴۰ گروه تحلیلی را منتشر کرد. این گزارش علاوه بر پیش‌بینی متغیرهای کلان موثر بر سهام نظیر دلار و قیمت‌های جهانی حاوی برآوردی از سود طیف گوناگونی از شرکت‌های بورسی بود. آخرین گزارش اجماع تحلیلگران در نوزدهم اسفند سال ۹۷ همزمان با آغاز روند صعودی سهام انتشار یافت. در آن دوره، با وجود محرک‌های مطلوب برای حرکت رو به رشد قیمت‌ها، سهامداران تحت تاثیر ریسک‌های موجود اطمینان کافی برای مشارکت در معاملات و ورود به بازار را نداشتند. اما توام با انتشار گزارش اجماع تحلیلگران به نظر می‌رسید که سرمایه‌های خرد اطمنینان بیشتری به پشتوانه‌های بنیادی سهام برای صعود پیدا کردند و در نتیجه با حضور موثر خود به رشد پیوسته بهای عموم سهم‌ها کمک کردند. در همین راستا، «دنیای بورس» در نظر دارد تا در روزهای آینده از اجماع تازه تحلیلگران رونمایی کند. به نظر می‌رسد انتشار این گزارش‌ها علاوه بر عمق بخشیدن به فضای تحلیلی سهام، نقش موثری در تخصیص بهینه منابع مالی و هدایت بورس تهران به سمت کارایی بیشتر داشته باشد.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 161 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 2 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.