مکس بورس نقشه نیمروز بورس دوشنبه(6 اسفند) - مکس بورس

دماسنج اصلی سهام طی معاملات امروز حرکت رو به رشد خود را ادامه داد و توانست با صعود ۸۵۰ واحدی خود در ارتفاع تقریبی ۱۶۶ هزار و ۹۰۰ واحدی قرار بگیرد و قله زمستانی را فتح کند. با وجود کاهش شکاف بین نماگر کل و نماگر هم‌وزن و توازن بیشتر تقاضا در سهم‌های بزرگ و کوچک همچنان سیگنال‌های مساعد بیرونی از بورس کالا و بازار جهانی نقش تعیین‌کننده‌ای در ادامه این مسیر دارند. ضمن اینکه در ترافیک سنگین گزارش‌های ماهانه برخی تک‌سهم‌ها در جذب پول‌های سرگردان موفق‌تر عمل کرده‌اند.

دنیای بورس: شاخص کل بورس تهران در ششمین صعود متوالی خود حدود ۸۵۰ واحد دیگر افزایش یافت و ضمن فتح قله زمستانی به ارتفاع ۱۶۶ هزار و ۹۰۰ واحدی دست یافت. نماگر کل پیش از این در بیست‌ونهم دی‌ماه در بالاترین سطح خود-۱۶۶ هزار و ۱۳۱ واحد- قرار گرفته بود و پس از آن زیر این مرز نوسان داشت. در این چند روز و همزمان با انتشار تدریجی گزارش عملکرد بنگاه‌های بورسی، نماگر اصلی بازار توانست از حبس بازه‌ای در این مدت رهایی یابد و ضمن حفظ حرکت صعودی خود در ارتفاعی بالاتر بایستد. تقویت جریان اطلاعات از مجرای گزارش‌های ماهانه را باید یکی از کانون‌های اطمینان‌بخش جهت تحریک تقاضا دانست. انتشار این اطلاعات خصوصا در مورد سهام دلاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. دریافت علائمی قابل اطمینان در مورد میزان و نرخ فروش صادرکنندگان بورسی در این چند روز و همچنین حفظ سطوح بالای قیمت‌ها کالاهای پایه در بازگشایی بازار جهانی، تقاضای قوی در سهام وابسته را تداوم بخشید.

امروز در بازگشایی بازار جهانی قیمت فلزات رنگین توانستند روند صعودی خود را ادامه دهند. توئیت رئیس جمهوری آمریکا در خصوص «پیشرفت چشمگیر» مذاکرت تجاری با چین را باید از عوامل اصلی رشد قیمت‌ها عنوان کرد. البته نفت در معاملات امروز بازار جهانی به دلیل تولید بالا و صادرات قدرتمند ایالات متحده به کشورهای آسیایی تحت فشار قرار گرفت و همین موضوع به طور سنتی سهام پالایشی را تحت فشار گذاشت و نقش منفی در نوسان شاخص داشت.

فلزات در حمایت سیگنال‌های مساعد

در فهرست نمادهای موثر بر شاخص کل همچنان نام غول‌های فلزی به چشم می‌خورد. فولاد مبارکه و ملی مس ایران رتبه‌های اول و سوم این فهرست را از آن خود کرده‌اند و در حمایت از نماگر بازار نقش قابل توجهی دارند. سطح مطلوب قیمت جهانی فولاد و مس و بازتاب آن در معاملات پررونق بورس کالای ایران همچنان از این دو غول فلزکار بازار حمایت می‌کند. امروز در بورس کالا شاهد جهش قیمت محصولات فولادی و ثبت رکورد جدید برای معاملات مس کاتد ملی مس ایران بودیم. رویدادی که سبب معاملات پرحجم در این دو نماد و صدرنشینی گروه فلزات در جدول صنایع بورس تهران از حیث ارزش معاملات شد. حدود ۱۶ درصد از جریان نقدینگی در نیم ساعت مانده به پایان کار بازار در گروه فلزات به گردش درآمد.

هاله «تسعیر» بر فراز «وبملت»

سهام صنعت بانکی بورس تهران از روز گذشته و همزمان با انتشار اخبار غیررسمی در مورد افزایش نرخ تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها با استقبال بورس‌بازان مواجه شدند. نماد بانک ملت که بیشترین خالص دارایی ارزی را در بین بانک‌ها دارد بیش از سایر همگروهی‌ها از این زمزمه منتفع شد و توانست ضمن جذب بیشترین نقدینگی در دادوستدهای امروز، در جدال انتظارات دو سویه فروشندگان و خریداران در محدوده مثبت بماند و در مواردی وارد محدوده صف خرید هم بشود. در این باره این مطلب را بخوانید.

شتاب با وزن و عمق کم

چنان که  اشاره شد شکاف شاخص‌های کل و هم‌وزن در معاملات امروز کاهش نسبی را به نمایش گذاشت. نماگر کل رشد ۰/۵ درصدی را تجربه کرد و شاخص هم‌وزن-با اثر یکسان نمادها- هم به رشد ۰/۴۵ درصدی دست یافت. این در حالی است که شاخص کل توانسته بود با سرعت بیشتری به ارتفاع خود بیفزاید. به نظر می‌رسد تعادل قیمت در نماد شرکت‌های بزرگ از یک سو و تحرکات بیشتر در سهم‌های اصطلاحا کوچک و متوسط موجب توازن حرکت  دو نماگر اصلی بازار شده است. در این میان برخی گروه‌ها توانسته‌اند با سرعت بالایی حرکت کنند. قندی‌ها، غذایی‌ها، اداره بازارهای مالی و برخی گروه‌های کوچک تک‌سهمی از جمله صنایعی هستند که طی معاملات امروز با رشد تقریبا دسته‌جمعی قیمت مواجه شده‌اند. این در حالی است که ارزش معاملات این گروه‌ها در مقایسه به کل جریان نقدینگی چندان زیاد نیست. ارزش ۱۰ میلیارد تومانی معاملات قندی‌ها و جابه‌جایی ۷ میلیارد تومانی غذایی‌ها در قیاس با معاملات پرحجم بانک ملت یا ملی مس ایران و یا ارزش ۵۰۰ میلیارد تومانی کل معاملات خرد نشاندهنده وزن ناچیز و عمق کم این گروه از سهم‌هاست.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 162 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 4 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.