مکس بورس نقشه نیمروز بورس دوشنبه(9 اردیبهشت) - مکس بورس

شاخص اصلی بورس تهران در ادامه روند رو به رشد خود به رکورد دیگری دست یافت. این نماگر در جریان معاملات امروز ضمن جهش حدود ۵ هزار واحدی از مرز بی‌سابقه ۲۱۴ هزار واحد گذشت. ارزش بالای معاملات و رشد فراگیر قیمت در صنایع مختلف حکایت از جذابیت عمومی سهام و تشکیل جبهه جدیدی از تقاضاست. به نظر می‌رسد نقدینگی سرگردان با نگریستن به شرایط تمامی بازارها، بهترین فرصت را سهام دانسته و در اندیشه کسب بازدهی به جریان معاملات بورس تهران پیوسته است.

دنیای بورس: رشد پی‌درپی شاخص سهام در معاملات امروز با سرعت بیشتری ادامه یافت. با افزایش متوسط قیمت در ۳۳ صنعت از صنایع ۳۸ گانه بورس تهران، شاخص کل در جریان معاملات امروز بیش از ۵ هزار واحد دیگر ارتفاع گرفت و برای اولین‌بار قدم در کانال ۲۱۴ هزار واحد گذاشت. حمایت تمام‌قد غول‌های کالایی اعم از فلزات، پتروشیمی، پالایشی و معدنی‌ها در صدر فهرست نمادهای موثر بر شاخص محسوس است.

از طرفی، جهش قیمت‌ها در وضعیتی رقم می‌خورد که شدت جریان نقدینگی نیز همچنان بالاست. فعالان بورسی بیش از یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان سهم را تا نیم ساعت مانده به اتمام معاملات بین خود دست به دست کرده‌اند و مالکیت سهام نیز همچنان به سوی سبد سهامداران حقیقی در حال تغییر است. آرایش و ترکیب تقاضا در چنین مقیاسی را باید نتیجه حجم قابل توجهی از پول‌های تازه دانست که در اندیشه کسب بازدهی در حال ورود به بورس تهران هستند. به همین دلیل شاهد رشد دسته‌جمعی قیمت در گروه‌های مختلف اعم از کالایی و غیرکالایی هستیم. حجم ورود پول‌ از چنان قدرتی برخوردار بود که عرضه اولیه نماد «تاصیکو» با وجود نیاز به تامین ۴۰۰ میلیارد تومان از نقدینگی، تاثیر محسوسی بر سمت عرضه نداشت.

پیدا و پنهان رشد دسته‌جمعی

چنان که می‌دانیم، تشکیل جبهه یکدست تقاضا به صورت سنتی برآمده از تحولات اقتصاد کلان و حاصل وقایعی در ورای عملیات داخلی شرکت‌ها و صنایع است. بسیاری از تحلیلگران جاماندگی سهام از موج تورمی یک سال اخیر را انگیزه اصلی ورود پول‌های تازه می‌دانند. البته عوامل بنیادی دیگری هم در تحریک تقاضا موثر بوده است که بازتاب آن را می‌توان گزارش‌های ارسالی شرکت‌ها روی سامانه کدال نظیر عملکرد ماهانه و صورت‌های مالی سالانه دید.

واقعیت این است که بهای طیف متنوعی از سهام به دلیل اثرپذیری مستقیم از سیاست‌های دستوری طی این مدت با نرخ‌های رسمی ارز(نرخ مرجع بانک مرکزی و نرخ‌های نیمایی) معامله می‌شدند. این قیمت‌ها غالبا شکافی ۴۰ درصدی را با نرخ‌های بازار آزاد ارز داشت. اما ارسال سیگنال‌هایی مساعد از سیاست‌گذار در خصوص عقب‌نشینی از قیمت‌گذاری دستوری سبب شد تا نتایج تاکیدات تحلیلگران در مورد ارزندگی سهام با اقبال عمومی روبه‌رو شود و در نتیجه بر شدت جریان ورودی پول‌های تازه به بورس تهران بیفزاید. در واقع، رفع تدریجی این اختلاف فاحش قیمت در بازارهای رسمی و آزاد که به نوعی عدم‌النفع سهامداران به شمار می‌رفت این پیغام را به سرمایه‌گذاران فرستاد که معادلات سهام در حال تحول است.

یکی از تبعات این تحولات، ایجاد موج‌ تقاضای قوی و پردامنه‌ای است که تقریبا تمام سهم‌ها را بدون در نظر گرفتن عیار ارزندگی بالا می‌برد. در این شرایط، فعالان بازار عموما خوش‌بین‌تر از قبل با رنگ سبز قیمت‌ها همراه می‌شوند و واقعیت‌های بنیادی و میزان ارزندگی را چندان جدی نمی‌گیرند و با تداوم این مسیر این احتمال رفته‌رفته بیشتر می‌شود که بازار از مدار منطقی خود به دام هیجانات کاذب شود. به همین دلیل، تعیین استراتژی بالاخص برای اهالی تازه‌وارد بازار سهام فوریت ویژه می‌یابد که حذر از آن می‌تواند سرمایه فرد را به مخاطره بیندازد.

پیام ارزی بورس کالا به سهام

امروز بورس کالا میزبان معاملات مهمی بود. عرضه محصولات فولاد مبارکه اصفهان به عنوان بزرگترین شرکت بورس تهران از مهمترین عرضه‌های امروز در این بازار بود. در این روز، بهای ورق گرم گرید B فولاد مبارکه بیش از ۱۳ درصد نسبت به آخرین جلسه معاملاتی در نوزدهم فرودین افزایش یافت و ورق گرم گرید C این شرکت نیز با ثبت قیمت پایانی نزدیک به ۶ هزار تومان به ازای هر کیلو معامله و جهش ۱۵ درصدی قیمت را نسبت جلسه قبل به ثبت رساند. پیام پنهان این جهش قیمت رشد قابل توجه نرخ ارز در معاملات رسمی بورس کالاست. پیش از این نرخ دلار بر حسب معاملات بورس کالا در محدوده ۱۰ هزار تومان کشف قیمت می‌شد. اما جهش قیمت محصولات فولاد مبارکه از ثبت افزایش ۲۰ درصد نرخ ارز در قیمت‌گذاری محصولات فولاد مبارکه است.

وقوع این رویداد  در بورس کالا سبب شد تا حرارت معاملات نماد «فولاد» در بورس تهران افزون‌تر شود و به دیگر نمادهای گروه فلزات و به تبع آن عموم سهام کالایی نیز سرایت کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 163 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 3 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.