مکس بورس نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه (12 شهریور) - مکس بورس

دادوستدهای امروز سهام در ادامه عرضه‌های پرفشار روز گذشته آغاز شد؛ اما بار دیگر روند معاملات معکوس شد و این بار شاهد نمادهای پرتعدادی با قیمت پایانی منفی و آخرین دادوستدها در محدوده مثبت هستیم. طی دو روز گذشته هیچ خبر یا سیگنال تکان‌دهنده‌ای که وضعیت بازار را سراسر دگرگون کند مخابره نشده است. در این شرایط تغییر روندهای زودهنگام بورس تنها نشانه‌ای از هیجان‌زدگی و چشم‌داشتن به جریان‌های موقت معاملات است.

دنیای بورس: ارزش معاملات خرد بورسی یک ساعت مانده به پایان این جلسه در حدود ۸۰۰ میلیارد تومان است که از عقب‌گرد بورس‌بازان از دادوستدهای پرحجم نسبت به روزهای گذشته خبر می‌دهد. بزرگترین اخبار و عواملی که بورس تهران را در مقطع فعلی احاطه کرده است به اخبار سیاسی و جزئیات از نشست نمایندگان دولت با همتایان فرانسوی باز می‌گردد و تا به این جا این اخبار بر مدار مطلوب گزارش شده است.

با این حال ممکن است برخی از معامله‌گران با نزدیک شدن به پایان هفته تصمیم‌ بگیرند از جریان‌های غیرقابل‌پیش‌بینی پرهیز کنند و یا به کل مذاکرات را بدون نتیجه برآورد کنند. در این صورت خروج از سهامداری چندان دور از انتظار نیست. آن‌چه می‌تواند در این مسیر سوال‌برانگیز باشد خروج پرهیجان و فروش در منفی‌های شدید و خرید سهام در مثبت‌های هیجانی است. به عبارتی سهم به خودی خود ارزنده نیست و یا ارزندگی آن را خرید و فروش سایر سهامداران تعیین می‌کند. این همان مساله‌ای است که از آن به عنوان آفت روندزدگی تعبیر می‌شود.

محوریت افزایش سرمایه‌ها

طی روزهای اخیر خبر افزایش سرمایه از محل سود انباشته محرک قیمت برخی سهام بزرگ بوده است. «شپنا» از زمان انتشار پیشنهاد هیئت مدیره مبنی بر افزایش سرمایه ۲۲۰ درصدی از محل انباشته در ۲۵ مرداد تاکنون بازدهی ۲۳ درصدی را به ثبت رسانده است.

از مهم‌ترین محرک‌های صعود قیمتی «رمپنا» نیز همین مساله است. روز گذشته برخی اخبار از افزایش سرمایه قابل‌توجه مپنا از همین محل تا انتهای سال جاری منتشر شد و این مساله صف خرید ۲۴ میلیون سهمی را در معاملات این نماد در پی داشته است.

در ساعت پایانی معاملات امروز نیز پیشنهاد هیئت مدیره فولاد مبارکه مبنی بر افزایش سرمایه ۶۲ درصدی از محل انباشته بر روی کدال قرار گرفت و همین موضوع روند معاملاتی «فولاد» را به طرز محسوسی متحول کرد. اخیرا ایمیدرو شرکت‌های بزرگ فلز-معدنی را مکلف به ثبت افزایش سرمایه از این محل کرده است و این مساله را در روند اخیر قیمتی این دسته از نمادها نمی‌توان نادیده گرفت.

متاثرترین صنایع از تحریم‌ها

برخی صنایع کشور در پی اعمال تحریم‌ها با بیشترین فشار مواجه شدند. ایجاد روزنه‌ای در تنگناهای سیاسی محرک قدرتمندی برای این گروه‌ها خواهد بود. در رابطه با روند قیمتی گروه‌هایی همچون حمل و نقل، بانک‌ها و خودروسازان به اثرات مثبت مذاکرات با قدرت‌های اروپایی اشاره می‌شود.

در شرایطی که بازارهای جهانی تحت فشار جنگ‌های تجاری و آمارهای اقتصادی سیر نزولی را طی می‌کنند امیدواری به گشایش‌های تحریمی در این گروه‌ها تحرکات مثبتی را رقم زده است.

در معاملات امروز بازار جهانی قیمت مس به کانال ۵۵۰۰ دلاری نزول کرده و روی بر لبه مرز ۲۲۰۰ دلاری قرار دارد. نفت تگزاس افت یک درصدی را تجربه می‌کند و نفت برنت در سطح ۵۸٫۳۳ دلار در هر بشکه معامله می‌شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 292 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 2 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.