مکس بورس نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه (17 اردیبهشت) - مکس بورس

بورس تهران امروز نیز در ادامه مسیر ریزش پر سرعت قیمت سهام با عقبگرد بیش از ۷۵۰۰ واحدی شاخص کل همراه بود. سقوط ۳٫۵۵ درصدی شاخص کل، اصلاح پرشتاب این نماگر بازار را در عرض ۲ روز به بیش از ۷ درصد رسانده‌است. تشکیل صف‌های فروش در اکثر نمادهای بزرگ و ایجاد ترس در میان سرمایه‌گذاران با همراهی اخبار منفی، شرایط را برای اصلاح پرقدرت قیمت‌ها مهیا کرده‌است اما جمع شدن صف‌های فروش در نمادهای مطرح امید سهامداران را به برقراری تعادل نسبی در آینده بیشتر کرده‌است.

دنیای بورس: معاملات امروز نیز تحت تاثیر اخبار منفی و انتظارات هیجانی سرمایه‌گذاران با ریزش قیمت‌ها همراه بود. عمده سهام بزرگ بورسی که در روز گذشته با تلاش نافرجام سهامداران حقوقی برای جمع شدن صف‌های فروش و برگشت قیمت‌ها به مدار صعودی مواجه بودند، در دقایق ابتدایی معاملات امروز نیز با توجه به افت تقاضای موثر در قیمت‌های تعادلی به ریزش سریع قیمت‌ها منجر شد. موج نزولی قیمت‌ها پس از تجربه یک روند صعودی پرقدرت با انتشار اخبار منفی و رفتار متقابل اخبار و بازار، بار دیگر داستان تکراری اصلاح پر سرعت را به یاد سهامداران آورد. ترس از ریزش بیشتر قیمت‌ها در مرحله بعدی به عنوان عامل اصلی محرک فروشندگان وارد شد و فشار فروش‌ها را تشدید کرد. در برخی از سهم‌ها شاهد تجمیع فروشندگان و رسوب آنها در صف‌های فروش بودیم و در برخی دیگر از سهم‌ها پدیدار شدن خریداران در قیمت‌های پایین‌تر افزایش حجم و ارزش معاملات و تاثیر منفی بر شاخص کل را در پی داشت. در میان صنایع مطرح بازار، سهام گروه خودرویی، بانکی بیش از سهم‌های دیگر در صف‌های فروش قفل شدند و از سوی دیگر در گروه شیمیایی، فلزات اساسی و پالایشی شاهد تحرک بیشتر معامله‌گران در کف قیمت مجاز روزانه و افزایش حجم معاملات بودیم.

ریسک‌هایی از جنس ابهام

موردی که این روزها به عنوان یک ریسک اساسی در میان اهالی بورسی مطرح است، اخباری مبنی بر احتمال خروج ایران از تعهد بلاتکلیف برجام است. این اتفاق برای سرمایه‌گذاران بورسی به عنوان یک علامت برهم زننده آرامش سیاسی و به وجود آورنده ریسک‌های غیرسیستماتیک اساسی مطرح است. تاثیر انتشار اخبار تایید نشده در این خصوص با توجه به مشخص نبودن میزان تاثیرگذاری و ابهام‌های ناشی از آن به عنوان اصلی‌ترین عامل بر هم زننده تعادل در بورس معادلات سرمایه‌گذاری را بر هم خواهد زد و واکنش‌های احساسی، خرید و فروش‌های غیرمنطقی را در تالار شیشه‌ای به همراه خواهد داشت.

بازگشت بورس از کف روزانه

معاملات کالایی همچنان سیگنال بنیادی قدرتمندی را از امکانات سودآوری شرکت‌های فولادی به دست می‌دهند. علی‌رغم نگرانی‌ها از وضعیت بازارهای جهانی، در پی تنش‌آفرینی ترامپ در روند مذاکرات تجاری، دو عامل نرخ دلار آزاد و آرامش نسبی در قیمت‌های جهانی به رونق معاملات کالایی کمک کرده است. موضوعی که در روند معاملات بورسی نادیده گرفته شده و شاهد یک بیش‌واکنشی افراطی در فضای معاملات سهام به موضع ترامپ در رابطه با روابط تجاری دو غول اقتصادی هستیم.

این عامل رفته رفته به طور مستقیم بر معاملات نمادهای فلزات اساسی تاثیرگذار بود و الهام بخش بازگشت قیمت‌ها و برچیده شدن صفوف فروش در دیگر نمادهای کالایی بورس شد. اما هنوز فروشندگان قدرتمند‌تر هستند و برای پیش‌بینی بازگشت از مسیر نزولی حتی با وجود کمرنگ شدن و برچیده شدن صف‌های فروش در نمادهای بزرگتر، زود است.

قدرت سیگنال‌های بنیادی در روز منفی بازار

عرضه محصولات فولاد مبارکه در جلسه امروز بورس کالا با ۲ تغییر عمده نسبت به جلسه پیشین عرضه همراه بود. افزایش قابل‌توجه حجم عرضه محصولات و بالا رفتن نرخ‌های پایه محصولات این ۲ تغییر اصلی را شکل می‌دهد. با این حال افزایش حجم عرضه نتوانسته است مانع از ثبت سقف‌های قیمتی قبلی برای این محصولات شود.

پس از ابطال معاملات فولادی در هفته گذشته (به علت فاصله قابل‌توجه قیمت‌های پایانی از نرخ‌های پایه) معاملات امروز بورس کالا مجددا به منوالی مشابه دنبال شد.

در این جلسه ۴ دسته ورق فولاد مبارکه عرضه شد و در بین معاملات پذیرفته شده و در رابطه با تمامی محصولات سقف‌های جدید قیمتی به ثبت رسید.

در این جلسه بیش از ۱۷۰ هزار تن ورق گرم B در قیمت پایه ۴۵۹۶ تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد. معاملات این محصول سقف قیمتی ۵۹۹۸ تومان را در جبهه تقاضا ملاقات کرد و قیمت پایانی این محصول در سطح ۵۶۹۵ تومان قرار گرفت. سقف پذیرفته شده قبلی برای این محصول در تاریخ ۱۹ فروردین و در سطح ۵۱۶۸ تومان ثبت شده بود.

این آمار برای دیگر ورق‌های «فولاد» نیز تکرار شد. ورق‌ گرم C در حجم بیش از ۶۱ هزار تن و در قیمت ۴۵۹۶ تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد. سقف قیمتی تقاضا ۶۱۴۵ تومان و قیمت پایانی معاملات ۵۸۹۰ تومان رقم خورد. سقف میانگین قبلی معاملات این محصول نیز ۵۲۲۵ تومان بود.

در رابطه با ورق‌های گالوانیزه و ورق قلع‌اندود نیز رکوردهای جدیدی به ثبت رسید. بالاترین قیمت تقاضا برای این دو محصول به ترتیب ۱۲۹۹۹ و ۱۶۵۴۵ تومان بود.

شمش بلوم «فخوز» نیز در معاملات امروز رکورد تازه‌ای را به ثبت رساند. بالاترین سقف تجربه شده برای این محصول نرخ ۴۲۰۰ تومانی بود که در ۷ اسفند درج شده بود. این عدد در معاملات امروز به ۴۳۶۳ تومان رسید و به نظر می‌رسد قیمت پایانی این محصول نیز بیش از ۴۳۰۰ تومان رقم خورده باشد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 112 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 3 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.