مکس بورس نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه (2 مرداد) - مکس بورس

معاملات امروز در حالی آغاز شد که همچنان رگه‌هایی از نگرانی در بین سهامداران، به‌خصوص فروشندگان حقیقی پیداست. تغییر مالکیت و حمایت مالکان حقوقی در سهام پرگردشی نظیر «پارس» از جمله این موارد است. با این حال، از تب معاملاتی روز گذشته تا حدودی کاسته شده و قیمت‌ها روند متعادل‌تری را سپری می‌کنند.

دنیای بورس: گردش پرتراکم اطلاعات در بورس تهران همچنان ادامه دارد. پس از اوج‌گیری برگزاری مجامع شرکت‌ها طی روزهای شنبه و یکشنبه، و ارائه گزارش‌های سه‌ماهه از سوی شرکت‌ها طی چند روز اخیر، هم‌اکنون بنگاه‌های بورسی در حال انتشار گزارش عملکرد تیر ماه خود هستند. با وجود این، کماکان نگرانی‌های سیاسی مانع از خودنمایی متغیرهای اقتصادی در بازارهاست. گر چه به گواهی عملکرد مطلوب بسیاری از شرکت‌های بورسی می‌توان به آینده سهام امیدوار و خوش‌بین بود اما نبود چشم‌انداز روشن از بازار ارز و مداخلات پی‌در‌پی سیاست‌گذار همچنان بر معاملات سهام سایه‌گستر است. سیاست‌های تحکم‌آمیز برای سرکوب قیمت‌ها در بازارهای مختلف که سرانجامی جز شکست ندارد، همچنان در بین دولتمران هوادار دارد و به همین دلیل است که با وجود قدرت نقدینگی و پتانسیل سهام برای جذب این پول‌ها، انگیزه برای خرید مشتاقانه سهام در بین سرمایه‌گذاران به چشم نمی‌خورد.

در کنار ریسک سیاست‌گذاری اقتصادی، گفتارهای رئیس جمهوری کشورمان طی هفته‌های اخیر که عمدتا معطوف به تحریم‌هاست بر این نگرانی افزوده است. اوج این نگرانی را می‌توان در تنش لفظی رئیس جمهوری کشور با سکاندار کاخ سفید طی روز گذشته دید که چگونه بازارها، به‌ویژه ارز و سکه را به تلاطم واداشت. اما با وجود تب معاملاتی در بازارهای داخلی، سرمایه‌گذاران جهانی واکنش چندانی به جوابیه تند ترامپ نشان ندادند. شاخص قیمت‌های جهانی به‌رغم بازارهای داخلی روز گذشته روند باثباتی را سپری کردند. این موضوع به‌خوبی عمق کم معاملات در بازارهای داخلی و هراس عمومی سرمایه‌گذاران را به نمایش می‌گذارد.

سبزپوشی نمادها به لطف حقوقی‌ها

گروه پتروشیمی به لطف نماد پرمعامله «پارس» بیشترین نقدینگی را در بین صنایع جذب کرده است. دو غول این صنعت، یعنی نماد «تاپیکو» و «فارس» بیشترین فشار را بر نماگر بازار وارد کرده‌اند. گر چه معاملات همگنی در این گروه مشاهده نمی‌شود اما نسبت به روز قبل وضعیت بهتری به لحاظ رشد قیمتی در جریان است. در میان این گروه، رونق معاملاتی در پتروشیمی پارس بیش از بقیه است، به‌طوری که عنوان پرمعامله‌ترین سهم بازار همچنان در دست «پارس» است. به بیان دقیق‌تر، نزدیک یک‌چهارم از ارزش معاملات خرد-تا اینجای کار- در سهام پتروشیمی پارس گردش داشته است. پتروشیمی زاگرس نیز به لطف حمایت حقوقی سبزپوش است. از سوی دیگر، پتروشمی اراک که عملکرد مطلوب خود را برای فصل بهار طی روز گذشته منتشر کرد در محدوده منفی قیمت در حال خرید و فروش است. برآیند معاملات این گروه نشان می‌دهد که بازار همچنان غافل از عوامل بنیادی است و نگاهش بیشتر معطوف به رقباست.

تعادل وحشت در فلزات

فلزات جهانی پس از تلاطم هفته‌‌های قبل بر مدار رشد نسبی قیمت قرار دارند و از کف‌های حمایتی پایین اندکی فاصله گرفته‌اند. در این بین، احتمال اعتصاب کارگران بزرگترین معدن مس دنیا زمینه را برای افزایش ملایم قیمت جهانی مس فراهم کرده است. فلزات روی و سرب نیز وضعیت نسبتا متعادلی دارند. بروز این نشانه‌ها نقل‌وانتقال سهام در گروه‌های مرتبط را روان کرده است. هر چند ضعف عمومی تقاضا، فشار بر قیمت‌ها را حفظ کرده است. در این بین، لیدر گروه فلزات، یعنی نماد فولاد مبارکه بر خلاف وضعیت بنیادی‌اش تحت فشار عرضه قرار گرفته است و در محدوده منفی قیمت معامله می‌شود. وضعیت به‌گونه‌ای است که حضور پررنگ‌تر سهامداران حقوقی در سمت خرید هم نتوانسته این سهم را از افت قیمت مصون بدارد.

 

گروه خودرو در سایه بازگشت «خساپا»

روند نسبتا مشابهی در گروه خودرو در حال رقم خوردن است. گروه خودرو که طی هفته اخیر از گروه‌های پربازده بازار بود امروز وضعیت متعادلی دارند. سهام این صنعت به‌رغم روز گذشته که عمدتا بر مدار منفی معامله می‌شدند در معاملات امروز تعادل خود را بازیافته‌اند. در بین نمادهای این گروه، بیشترین فشار بر قیمت سایپا آذین است که پرمعامله‌ترین سهم هم به شمار می‌رود. این روند با بازگشایی نماد «خساپا» و ریزش بیش از ۶ درصدی قیمت پایانی در این نماد می‌تواند به فشار عرضه بر سایر سهام خودرویی کمک کند. همانطور که در گزارش‌های قبلی «دنیای بورس» هشدار داده شد، شرکت در مجمع با این نماد امری پرریسک به شمار می‌رفت.

گروه تماما سبزپوش سیمانی

در ضعف بزرگان بازار شاهد حرکت بخشی از نقدینگی به سمت گروه سیمانی هستیم. رشد تقاضا اغلب قیمت‌ها در این گروه را سبزپوش کرده است. اخباری مبنی بر تعیین نرخ ۷۵۰۰ تومانی تسعیر ارز صادراتی سیمانی‌ها اکثر قریب به اتفاق نمادهای این گروه را با صف خرید مواجه ساخته است.

هجوم تقاضا به سمت «چکاپا»
با انتشار گزارش تیرماه شرکت کاغذسازی پارس و پرش قیمت فروش و عملکرد بسیار خوب شرکت در این ماه شاهد تشکیل صف خرید در این نماد بودیم. در حالی که حجم صف تقاضا با نوسان همراه بود، گزارش مشمولیت شرکت حریر خوزستان (شرکت کاغذسازی پارس به عنوان خریدار اصلی این شرکت مطرح است) در اصل ۴۴ صف خرید نماد «چکاپا» را سنگین‌تر کرد. برای اطلاعات تکمیلی گزارش چرا «چکاپا» صف خرید شد؟ را بخوانید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 64 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 11 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.