مکس بورس نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه (2 مهر) - مکس بورس

شتاب رشد نماگرهای بورس تهران در جریان معاملات امروز طی چرخشی محسوس کاهش یافت. شاخص کل که در ابتدای معاملات امروز با جهش بیش از ۳ هزار واحدی تا آستانه ورود به کانال ۳۱۴ هزار پیش رفته بود، رفته‌رفته از اوج خود عقب نشست و حدود ۲۵۰۰ واحد از ارتفاع تاریخی خود را طی معاملات از دست داد. کوشش برای ذخیره بازدهی و عقب‌نشینی تقاضا با سیگنال‌های ضد و نقیض سیاسی، آخرین قیمت‌ها را در طیفی وسیعی از سهم‌ها به محدوده منفی تنزل داد.

دنیای بورس: شاخص کل بورس تهران شروع قدرتمندی را در معاملات امروز رقم زد. این نماگر در ادامه رکوردشکنی‌های خود طی سه روز گذشته توانست معاملات صبحگاهی را با جهش بیش از ۳ هزار واحدی پشت سر گذارد و برای اولین بار به ارتفاع ۳۱۴ هزار واحد دست یابد. در این مسیر، اغلب نمادها طبق الگوی اخیر حرکت کردند؛ به طوری که سهم‌های کالایی سوار بر قدرت بالای تقاضا به سطوح بالاتر قیمت رسیدند و در سهم‌های کوچک و متوسط نیز قیمت‌ها به رکوردهای جدیدی دست یافتند. حمایت نماد هلدینگ‌هایی چون «وامید» و «تاپیکو» در کنار «شپنا» و «جم» از شاخص کل از ترکیب ماندگار تقاضا در سهم‌های بزرگ کالایی حکایت داشت. البته مسیر حرکت بازار در میانه معاملات تغییر کرد و قیمت عموم سهم‌ها در معرض عرضه‌های قوی‌تری قرار گرفتند و در مسیر اصلاح افتادند. این اتفاق خاصه در سهم‌های فلزات و پتروشیمی که بازدهی قابل ملاحظه‌ای را طی سه روز اخیر تجربه کرده بودند، بیشتر جلب توجه کرد. بر خلاف دیگر گروه‌های بزرگ کالایی، اشتیاق زایدالوصف خریداران در صف خرید اغلب سهام دارویی، قندی و خودرویی به قوت خود باقی ماند.

حمایت‌های شکننده در بزرگان کالایی

غول‌های گروه فلزات و پتروشیمی که از ابتدای این هفته ضمن جلب توجه اهالی سهام، رشدهای پرسرعتی را تجربه کردند، از میانه معاملات امروز با غلبه انگیزه‌ها برای ذخیره بازدهی تغییر مسیر دادند و وارد محدوده نزولی قیمت شدند. «فارس»، «فملی» و «فولاد» و همچنین غول معدنی بازار یعنی «کگل» از میانه معاملات به اصلاح قیمت تن دادند و متعاقبا شاخص کل را وادار به عقب‌نشینی کردند. این در حالی است که قیمت‌های جهانی با وجود تحمل فشارهای ناشی از رکود، در محدوده‌های باثباتی قرار دارند و دیگر متغیرهای حاکم بر قیمت این سهم‌ها سیگنال‌های منفی را ارسال نکرده است. با وجود این، بازار ترجیح داد بازدهی اخیر این طیف از سهم‌ها را تا انتشار گزارش‌های ماهانه ذخیره کند و منتظر نشانه قطعی‌تر برای ادامه حرکت صعودی بیابد.

کانون‌های گرم تقاضای امروز

برخلاف معاملات دیروز که نمادهای خودرویی مسیر نزولی را در پیش گرفته بودند، در معاملات امروز خودرویی‌ها با افزایش تقاضا در مدار مثبت معامله شدند. رتبه نخست ارزش معاملات که روز گذشته به دست گروه پتروشیمی افتاده بود امروز با لیدری نماد «خساپا» به نام خودرویی‌ها ثبت شد. نمادهای دارویی هم جزو نمادهایی بودند که توانستند ضمن جذب حجم نسبتا قابل توجهی از منابع خرد  صف‌های طولانی خرید را در سقف‌های قیمتی تجربه کنند. به نظر می‌رسد بخشی از تحرکات امروز حاصل انتقال پول‌های بومی از سهام گروه‌های کالایی به سمت خودرویی‌ها بوده است. تقاضای قوی در سهام دارویی، قندی هم نشان می‌دهد که جریان پرشور نقدینگی میل خروج از بازار را ندارد. اکنون باید دید که انتشار گزارش‌های ماهانه چقدر در تعدیل انتظارات فعالان بورسی اثرگذار خواهد بود و آیا توزیع جریان نقدینگی را در بازار تغییر خواهد داد یا خیر.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 112 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 1 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.