مکس بورس نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه (30 بهمن) - مکس بورس

معاملات امروز بازار سهام با توجه هرچه بیشتر اهالی بورسی به سهام گروه فلزات اساسی و جو آرام متعادل سایر گروه‌های بورسی نظیر بانکی‌ها، خودرویی‌ها دنبال می‌شود. توجه اهالی بورسی به نمادهای بزرگتر و کاهش میل فروش در سایر صنایع منجر به رشد ۶۸۲ واحدی شاخص کل شده‌است. ارزش معاملات کماکان پایین است و رشد قیمت‌ها در نبود عرضه‌های بالقوه با تقویت سمت تقاضا به سرعت شکل می‌گیرد.

دنیای بورس: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در فاصله یک ساعت مانده به پایان جلسه روزانه رشد ۸۰۵ واحدی را تجربه کرده‌است. تقویت تقاضا در گروه فلزات اساسی به طور خاص و تقویت تقاضا در نمادهای بزرگتر گروه بانکی در کنار عدم تمایل به فروش سهامداران فعلی در سایر صنایع تاثیرگذار از مهمترین دلایل ثبت چنین رشدی در شاخص کل به شمار می‌آید. هرچند با افزایش قیمت‌های روزانه و کسب بازدهی‌های قابل قبول در کوتاه‌مدت، با توجه به عدم قدرت‌نمایی نقدینگی در بورس انتظار افزایش فشار عرضه‌ها در ساعات پایانی معاملات اتفاق عجیبی به شمار نمی‌آید.

حال خوب فلزی‌ها

شاخص کل گروه فلزات اساسی در شرایطی که نماد «فولاد» مبارکه به دلیل توقف جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده به منظور افزایش سرمایه ۷۳ درصدی از محل سود انباشته در وضعیت مجاز معاملاتی به سر نمی‌برد؛ رشد ۱٫۹۶ درصدی را در معاملات امروز تجربه کرده‌است.

 بیشترین تاثیر بر رشد شاخص این گروه را نمادهای «فملی» ، «فخوز» و «کاوه» داشته‌اند که در لیست بیشترین تاثیرگذاران بر شاخص کل نیز دیده می‌شوند. تداوم سیگنال‌های مثبت از بورس کالا و تقویت تقاضا در معاملات این بازار، مهمترین عامل بروز چنین وضعیتی‌ست. روز یکشنبه معامله ۵ هزار تنی کاتد مس در قیمت ۵۶ میلیون تومان به ازای هر تن نشان دهنده روند رو به بهبود تقاضای محصولات این شرکت بود که از جلسات معاملاتی قبلی شروع شده‌است. تقاضای ۱۱۹ هزار تنی برای عرضه ۳۰ هزار تنی شمش بلوم فولاد خوزستان در روز گذشته و رشد ۲۱ درصدی قیمت پایانی نسبت به قیمت پایه نیز از دیگر عوامل تشکیل تقاضای سنگین در این نماد به شمار می‌آید. علاوه بر این معاملات محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا نیز هرچند با سررسید فروش در سال آینده همراه بوده‌است اما تا حدی به بهبود چشم‌انداز سرمایه‌گذاران در خصوص وجود تقاضای موثر برای محصولات این شرکت‌ها کمک کرده‌است.

با تمام این تفاسیر فشار تقاضا در نمادهای این گروه با ثبت معاملات پر حجمی همراه نبوده‌است و عدم تمایل به فروش نقش پررنگ‌تری در حفظ قیمت‌ها در سقف روزانه ایفا می‌کند. هرچند در برخی نمادها نظیر «فملی» با نزدیک شدن به سقف روزانه شاهد عرضه‌های زیاد از سوی سهامداران حقوقی به منظور حفظ شناوری سهم هستیم.

معاملات تصفیه شده در گروه بانکی

عدم تزریق نقدینگی جدید در بورس یکی از مهمترین عواملی‌ست که حرکت الاکلنگی در نمادهای صنایع مطرح را کلید می‌زند. چرخش حجم ثابتی از نقدینگی در معاملات روزانه بورسی، تقویت تقاضا و میل به خرید در یک صنعت خاص را به فروش در نمادهای صنایع دیگر مجبور می‌کند و این عامل حرکت‌های الاکلنگی در صنایع مطرح را شکل می‌دهد. در معاملات امروز نیز با تقویت تقاضا در گروه فلزات اساسی، گروه‌‌های مطرح دیگر نزدیک بانکی‌ها و خودرویی‌ها با فشار عرضه مواجه شدند. اما اتفاق ویژه‌ای در گروه بانکی در حال رخ دادن است. نمادهای این گروه که طی سنوات گذشته حرکت‌های یکدستی را تجربه می‌کردند، این روزها رفتار بعضا متضادی از خود نشان می‌دهند. اولویت‌بندی نمادهای بانکی عمدتا به دلیل پدیدار شدن رقبای قدرتمند برای چرخش نقدینگی به وجود آمده‌است که در صورت عدم تزریق نقدینگی جدید در بورس می‌تواند به کاهش بیشتر تقاضا در این گروه دامن بزند. در این میان نمادهای ضعیف‌تر بانکی در اولویت عرضه‌ها قرار می‌گیرند.

در «وبیمه» چه می‌گذرد؟

در معاملات امروز بورس تهران شاهد تحرکات زیاد سرمایه‌گذاران در نماد «وبیمه» بودیم. ثبت ارزش معاملات بیش از ۲۸ میلیارد تومان در یک روز و جابجایی بیش از ۶٫۵ درصد سهام شرکت از نکات جالب توجه معاملات امروز سرمایه‌گذاری صنعت بیمه به شمار می‌آید. این شرکت قرار است در ۲۳ اسفندماه مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده را جهت انتخاب اعضای هیئت مدیره برگزار کند و با توجه به ترکیب سهامداران خود و سهم قابل توجه شناور آزاد؛ شروع خریدهای روز گذشته اشخاص حقیقی و صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی صبانیک خبر از یک رقابت جدی برای کسب کرسی‌های هیئت مدیره در این نماد می‌دهد. تمایل شرکت کارتن ایران برای کسب یک سیت هیئت مدیره در این شرکت از عواملی‌ست که تحولات اخیر را در نماد فوق به وجود آورده‌است. لازم به ذکر است در صورت شرکت بیش از ۷۰ درصد سهامداران این شرکت در مجمع یاد شده، اشخاص حقیقی برای کسب یک کرسی هیئت مدیره نیازمند جمع آوری تقریبا ۱۲ درصد از سهام شرکت هستند. اگر میزان مشارکت به ۱۰۰ درصد برسد (بدبینانه‌ترین حالت) سهام مرود نیاز برای کسب یک سیت هیئت مدیره به ۱۶٫۷ درصد خواهد رسید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 38 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 4 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.