مکس بورس نقشه نیمروز بورس (سه‌شنبه 30 مهر) - مکس بورس

بازار سهام پس از تجربه بازگشت شاخص کل در روز گذشته از مدار منفی به مثبت، امروز را با جهش معنادار ۷۲۰۰ واحدی در یک ساعت نخست آغاز کرد. اما رفته رفته از موج تقاضای خرد کاسته شد و نماگر اصلی بورس در نهایت با ثبت رشد روزانه ۶۱۴۱ واحد (۲٫۰۳ درصد) در عدد ۳۰۸ هزار و ۳۱۴ واحد ایستاد. هیجان خرید و فروش در موج‌های صعودی و نزولی امروز در افزایش حجم و ارزش معاملات روزانه ملاحظه می‌شود. ارزش معاملات خرد امروز به عدد ۱۳۵۴ میلیارد تومان رسیده‌است که گواه تاثیرپذیری زیاد سرمایه‌گذاران از روندهای روزانه است.

دنیای بورس: معاملات بازار امروز با هیجان زیادی هم در فاز مثبت و هم در فاز منفی همراه بود. رشد معنادار ارزش معاملات و تقویت سمت خرید در دقایق نخت از سوی سهامداران حقیقی پرواز شاخص کل را به همراه داشت. پس از گذشت یک ساعت از شروع بازار، از ۳۰۸ نماد بورسی فعال، ۲۱۰ نماد با صف خریدی به ارزش ۴۰۸ میلیارد تومان همراه بودند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که روز گذشته در مقاطعی، ارزش صف فروش‌ها در بورس و فرابورس به بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان نیز رسیده بود. تغییر ترکیب خالص خرید از سمت حقوقی به حقیقی از نکات با اهمیت معاملات روز سرسبز بازار در یک ساعت نخست بود. امری که به تعادل قیمت‌ها انجامید و موج فروش‌های هیجانی را در پی داشت. در نیمه نخست بازار، پراکندگی سفارش‌های خرید بدون توجه به عوامل بنیادی بار دیگر تله هیجانی را فعال کرد.

اما با عرضه‌های زیاد از سوی سهامداران حقوقی در نمادهای پر مخاطب، این موج به تدریج در فاز منفی قرار گرفت. به نحوی که در یک ساعت مانده به پایان بازار، فاصله آخرین قیمت‌های معاملاتی با قیمت پایانی در مدار منفی قرار گرفت. در ساعت ۱۱:۲۰، از میان ۳۲۴ نماد معاملاتی بورسی، آخرین قیمت ۲۵۸ نماد پایین‌تر از قیمت پایانی شد که در ۸۹ نماد این فاصله بیش از ۳ درصد بود و ۲۱ نماد در قیمت‌هایی پایین‌تر از صف فروش فردا معامله شدند و اختلاف قیمت آخرین معامله با قیمت پایانی آنها بیش از ۵ درصد شد. البته تشدید داد و ستدهای روزانه در قیمت‌های منفی و کاهش هرچه بیشتر قیمت پایانی این معادله را برهم زد و موجب تقویت تقاضا در سطوح قیمتی با هیجان کاذب منفی شد که ثبات شاخص کل را در دقایق پایانی در پی داشت.

تاثیر مستقیم گزارش‌های ۶ ماهه

یکی از نکات حائز اهمیت بازار امروز، توجه ویژه سرمایه‌گذاران به گزارش‌های ۶ماهه منتشر شده شرکت‌ها در سامانه کدال است. تشکیل صف‌های خرید سنگین در نمادهایی که عملکرد بسیار خوبی را در نیمه نخست سال داشتند کاملا مشهود است. از سوی دیگر فشار فروش‌های ناشی از عملکرد ضعیف ۶ ماهه شرکت‌های بورسی در سراسر بازار ملاحظه می‌شود. یکی از نکات مهمی که در این خصوص باید مورد توجه اهالی بازار قرار بگیرد، لزوم توجه به سود تفکیک شده بهار و تابستان شرکت‌ها و عدم تعمیم عملکرد کلی نیم‌سال نخست به نیم‌سال دوم و تخمین قیمت بر این اساس است. برخی شرکت‌ها که در بهار سودآوری بسیار خوبی داشته‌اند به دلیل موارد تکرار نشونده‌ای چون تسعیر ارز، فروش موجودی انبار ارزان قیمت و بالا بودن قیمت‌های جهانی در آن مقطع، موفق به تکرار این سودآوری در تابستان نشده‌اند اما سودآوری ۶ ماه نخست آنها خوب است. تحلیل این شرکت‌ها باید براساس میزان تعدیل شده سودآوری در نیمه دوم سال و قیمت‌گذاری در این شرایط صورت بپذیرد. از سوی دیگر برخی شرکت‌های بورسی در تابستان با جهش سودآوری نسبت به بهار مواجه بوده‌اند و تعمیم سود نیمه نخست سال به نیمه دوم سال می‌تواند سطح ارزشمندی قیمت سهم را پایین‌تر از چیزی که باید باشد نشان دهد. در این موارد نیز احتمال اشتباه محساباتی و ارزش‌گذاری پایین وجود دارد.

آیینه هیجان‌ها در بورس

یکی از مواردی که می‌تواند اوج هیجان در معاملات روزانه را نشان دهد، تغییرهای پرشتاب قیمت سهام شرکت‌ها در یک روز از محدوده‌های مثبت به منفی و برعکس است. در برخی از سهم‌ها امروز شاهد ریزش صف‌های خرید رسیدن به مرز صف فروش و بازگشت به صف خرید بودیم که اوج نوسان را نشان می‌دهد. از ۳۲۱ نماد بورسی، فاصله بیشترین قیمت و کمترین قیمت روزانه ۱۷۱ نماد بیش از ۵ درصد بود. در این میان ۴۷ نماد ماکزیمم نوسان ۱۰ درصدی (از صف خرید به صف فروش یا بالعکس) را تجربه کردند. بلاتکلیفی و شدت گرفتن تعداد خرید و فروش‌های روزانه از عواملی‌ست که منجر به آشفتگی زیاد در جو عمومی تالار شیشه‌ای می‌شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 80 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 29 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.