مکس بورس نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه (9 مهر) - مکس بورس

قدرت‌نمایی جسورانه تقاضا در معاملات امروز بورس تهران نیز به تداوم رشدهای معنادار شاخص سهام منجر شد. تکاپوی شدید برای خرید سهام باعث شد تا ارزش معاملات خرد به رکورد تاریخی دیگری دست یابد و شاخص کل را با شارژ موقت ۴ هزار واحدی به کانال ۳۲۸ هزار واحد هدایت کند. البته حضور در این قله چندان پایدار نبود و فشار عرضه و سرایت جو فروش در عموم سهم‌ها باعث شد تا نماگرهای بازار از سقف روزانه عقب‌نشینی کنند.

دنیای بورس: تالار سهام امروز هم مهمان بازیگرانی بود که با حضور چشمگیر خود در صف‌های خرید اشتیاق زائدالوصفی از خود نشان دادند. دارایی‌محوری که مهمترین محرک معامله‌گران در روزهای اخیر به شمار می‌رفت، امروز هم رد پای خود را در حدت و شدت اولیه تقاضا و صف‌های خرید نشان داد. شاخص کل در همان ساعت نخست معاملات بر اثر رشد همه‌جانبه قیمت در عموم صنایع توانست بیش از ۴ هزار واحد ارتفاع بگیرد و به رکورد ۳۲۸ هزار تایی دست یابد. حضور نمادهایی چون «اخابر» و «همراه» در کنار نمادهای شرکت‌ها و هلدینگ‌های پتروشیمی و  همچنین بانک‌ها در صدر فهرست نمادهای حامی شاخص ذائقه عموم معامله‌گران را به تصویر می‌کشید.

در بین نمادهای بزرگ، «اخابر» بیشترین تاثیر مثبت را بر نماگر بازار گذاشت. «تاپیکو» و «همراه» هم از دیگر نمادهای بزرگ در رتبه‌های بعدی بودند. در این رالی صعودی باز هم نمادهای خودرویی و بانکی بودند که در جذب جریان نقدینگی از سایر گروه‌ها موفق‌تر عمل کردند. البته رفته‌رفته این تصویر متحول شد و فشار عرضه در کل بازار و عقب‌نشینی قیمت خاصه در غول‌های فلزی بازار، یعنی «فملی» و «فولاد» بار شاخص را سنگین کرد.

البته همزمان با عرضه صف‌های سنگین خرید در سهام بانکی و خودرویی و همچنین گروه دارو شاهد افت یکباره قیمت و انجام معاملات اغلب گروه‌ها در محدوده منفی بودیم. همین وقفه در روند صعودی بار دیگر تقاضا را تحریک کرد و به این ترتیب، با حضور دوباره خریداران در محدوده اصلاحی قیمت‌ها شاهد جهش ارزش معاملات خرد به رکورد تاریخی ۳ هزار میلیارد تومان بودیم.

تلاطم در وقت‌های اضافه

نیم ساعت پایانی معاملات دستخوش تلاطم‌های شدید قیمت در عموم سهم‌ها بود. غول‌های خودرویی و بانکی که در کنار پیوستن گروه دارو به جبهه تجدید ارزیابی حاکم بر بازار بیشترین تقاضا را جذب کرده بودند پس از عرضه صف‌های خرید خود از سقف مجاز روزانه به محدوده منفی قیمت و حتی کف قیمتی برخورد کردند. این روند در نمادهای کالایی جالب توجه بود. «فولاد» و «فملی» با وجود اینکه در رالی صعودی چندان در جذب تقاضا از محل تجدید ارزیابی کامیاب نبودند، امروز را مغلوب عرضه‌های بی‌رحمانه شدند و ضمن برخورد به کف مجاز بیشترین فشار را بر نماگر اصلی بازار وارد کردند.

البته منفی‌های بازار در آخرین دقایق به شکل رشد شدید تقاضا خودنمایی کرد و ضمن در حمایت از قیمت از کف نقش پررنگی بازی کرد. در این میان، چرخش مثبت خودرو از محدوده منفی به رشد بیش از ۲ درصدی آخرین قیمت جالب توجه بود. به طور کلی، عقبگرد شاخص سهام طی آخرین دقایق معاملات امروز، تا حدی دورنمای کوتاه‌مدت سهام را تغییر داد و به نظر می‌رسد انتظارات معامله‌گران از این پس متحول شود.

سیاحت در مناطق سرخ‌پوش

همزمان با تداوم صف‌های خرید، در برخی سهم‌ها شاهد فشار عرضه و افت حداکثیری قیمت بودیم. برای مثال می‌توان به صف‌های طولانی فروش در نمادهای «ستران»، «سفارس» و «ساراب» در کنار چندین نماد از زیرمجموعه گروه محصولات غذایی اشاره کرد که علی‌رغم فضای مثبت بازار عرضه‌های سنگینی را تجربه می‌کنند. به نظر می‌رسد پیشخور رشد تولید و افزایش درآمد شهریوری سیمانی‌ها نسبت به ماه مرداد انگیزه‌ها را برای شناسایی سود در این سهم‌ها دامن زده است. نمادهای گروه غذایی هم چنان که قیمت‌ها نشان می‌دهند از چنین الگویی تبعیت کرده‌اند و عموما در محدوده منفی قیمت معامله شدند و در برخی صف‌های نسبتا طویلی شکل گرفت.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 103 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 31 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.