مکس بورس نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه(21 اسفند) - مکس بورس

روند صعودی شاخص سهام طی معاملات امروز با سرعت کمتری ادامه پیدا کرد. تداوم رشد آرام‌تر قیمت طیف وسیعی از سهم‌ها سبب شد تا شاخص کل بورس تهران، امروز، پس از حدود سه ماه و نیم در ارتفاع ۱۶۸ هزار واحدی بایستد. اگرچه فروشندگان پس از رشد اخیر دست به کار عرضه سهام خود شدند اما ترکیب آن با تداوم تقاضای قوی نشاندهنده ظرفیت‌های بورس برای رشد است. نگاهی به فضای بازارهای دارایی و تاکیدهای تحلیلگران هم مهر تاییدی بر آمادگی بازار سهام برای جذب پول‌های سرگردانی است که میل به کسب بازدهی دارند.

دنیای بورس: بازار سهام معاملات امروز را با رشد تدریجی و آرام شاخص آغاز کرد. متقاضیان سهام در همان نیمه نخست با غلبه بر نیروهای سمت عرضه زمینه را برای ارتقای حدود ۷۰۰ واحدی شاخص کل و ورود-هر چند مقطعی- به کانال ۱۶۸ هزار واحدی مهیا کردند تا روند صعودی نماگر اصلی سهام برای پنجمین روز پی‌درپی ادامه یابد. الگوی مسلط معامله‌گری همچون دو روز گذشته تمرکز بر سهم‌های بنیادی و تقاضای قوی در بزرگان کالایی است. باد موافق مولفه‌های ارزش‌آفرین در این گروه از سهم که با حفظ و حرکت مساعد بازار جهانی و بروز نشانه‌های آن در معاملات بورس کالا ادامه یافته، بر جرات خریداران سهام افزوده و توانسته محیطی سبزپوش برای بورس تهران را به ارمغان بیاورد و پایه‌های استمرار این روند را تا حدود زیادی مستحکم کند.

تعادل قوا در رشد غول‌ها

چنان که گفته شد شاخص سهام شتاب دو روز گذشته را برای رشد ندارد و با ادامه معاملات و به‌ویژه در دقایق پایانی از سقف روزانه فاصله گرفت و تحت فشار عرضه به زیر مرز ۱۶۸ هزار برگشت. اما نکته مهم و امیدبخش انگیزه‌های تقاضاست که همچنان در سهم‌های بنیادی از خرید سر باز نمی‌زند. البته فروشندگان تمایل بیشتری برای عرضه نشان داده و در ساعت پایانی قیمت را تحت فشار گذاشتند. به نظر می‌رسد سود کسب شده در دو روز اخیر از چنان جذابیتی برای حفظ آن از گزند ریسک‌ها و رخدادهای غیرمنتظره برخوردار بوده که بر دوش شاخص سنگینی و آن را وادار به توقف و عقب‌نشینی کند. در معاملات امروز آنچه به چشم می‌آید، میل متقاضیان برای خرید و همزمان با آن فعال شدن فروشندگان بالقوه است. ترکیب این دو سبب شد تا قیمت‌ بسیاری از سهم‌های بنیادی پس از رشد اولیه، از ادامه مسیر صعودی باز بمانند و حتی عقبگردی آرام را در مقیاس روزانه تجربه کنند. در این فرآیند شاهد تعادل قوای بازار در مسیر صعودی هستیم. تعادلی که به پشتوانه‌های بنیادی متکی است. نشانه‌های این محیط مساعد برای سهام ارزنده-که عمدتا دلاری و صادرات‌محورند- را می‌توان در وضعیت نسبتا باثبات بازار جهانی و همچنین رونق پایدار معاملات بورس کالا دید که در آخرین سکانس با رکوردشکنی قیمت محصولات فولاد مبارکه اصفهان طی روز گذشته به نمایش درآمد.

 کاهش شکاف نماگرها

تعادل حاکم بر بازار را می‌توان در کاهش شکاف نماگرهای اصلی بازار هم مشاهده کرد. در واقع، افت سرعت بزرگان کالایی نظیر «فولاد»، «فملی» و سهم‌های متعلق به گروه‌های پتروپالایشی است که سبب شد تا نماگر کل با شاخص هم‌وزن به تعادلی در رشد دست یابند. شاخص کل طی این دو روز با تحریک تقاضا در سهم‌های کالایی و توقف حرکت تند سهام گروه‌های کوچکی چون غذایی‌ها، شوینده‌ها و برخی از از سهم‌های اثرپذیر از حذف احتمالی ارز مرجع  از نماگر هم‌وزن سبقت جست و جهش‌های بالای یک‌درصد را تجربه کرد. اما امروز درصد صعود این نماگر به ۰/۳۵ درصد رسیده و شاخص هم‌وزن نیز رشد حدود ۰/۳ درصدی را تجربه می‌کند تا تعادل بین سهم‌های اصطلاحا کوچک و بزرگ برقرار شود. اما نکته جالب توجه در بین کوچکتر‌ها کوچ پول‌های سرگردان است. عقبگرد صنایع رشدکرده در روزهای قبل، و حرکت تند قیمت در سهام گروه سیمان طی معاملات امروز، از جابه‌جایی و الگوی بده‌بستانی پول‌های خرد بین سهام گروه‌های کوچک پرده‌برداری می‌کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 144 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 4 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.