مکس بورس نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه(27 آذر) - مکس بورس

الگوی معاملات روزهای اخیر بورس تهران که در قالب تعادل اولیه، رشد محدود شاخص و سپس افتادن در مسیر برگشت بروز یافت، خود را بر معاملات امروز نیز تحمیل کرد. شاخص کل پس از رشد حدود ۲۰۰ واحدی در آغاز معاملات با تقویت عرضه‌ها رفته‌رفته در دامنه منفی قرار گرفت. جو روانی و نبود محرک برای ایجاد تقاضای موثر مهمترین مساله این روزهای بازار سهام است. این در حالی است که برآوردهای تحلیلگران نشان می‌دهد شاخص کل در حال نزدیک‌شدن به کف بنیادی خود است.

دنیای بورس: معاملات امروز در حالی پی گرفته شد که شاخص سهام پنج افت متوالی را ثبت و قیمت بسیاری از سهم‌ها به سطوح نازلی برخورد کرده بود. همین موضوع سبب شد تا تقاضا در نیمه نخست معاملات برای مقاطعی بر عرضه غلبه یابد و دماسنج سهام حدود ۲۰۰ واحد ارتقا یابد و به مرز ۱۶۰ هزار واحد نزدیک‌تر شود. با این حال، همانند روزهای گذشته این رشد دوام چندانی نداشت و شاخص خیلی زود از سقف روزانه فاصله گرفت و در مسیر برگشت به محدوده منفی تنزل کرد. نکته جالب توجه در معاملات امروز افت کمتر شاخص کل در مقایسه با شاخص هم‌وزن است که نشانگر بهبود تقاضا و کاهش فشار عرضه در سهام شرکت‌های بزرگ خاصه فولادی‌هاست.
افزون بر کمبود اطلاعات از عملکرد شرکت‌ها که به حدس و گمانه‌ها و شکل‌گیری فضای روانی حول سهام دامن می‌زند، تلاطم‌های تمام‌نشدنی بازارهای جهانی هم بر شاخص بورس کالامحور تهران فشار وارد کرده است. بدین ترتیب شاخص در معاملات امروز عقب‌نشینی تا نیمه پایینی کانال ۱۵۹ هزار واحدی را تجربه می‌کند و این در حالی است که تحلیلگران بر اساس انتظارات بنیادی سطح شاخص کل را در محافظه‌کارانه‌ترین حالت در حدود ۱۵۴ هزار واحد پیش‌بینی کرده‌اند. بنابراین می‌توان انتظار داشت در صورتی که متغیرهای کلان موثر بر سهام تغییرات قابل‌ملاحظه‌ای را تجربه نکنند، رفته‌رفته از فشارهای فروش هیجانی حاکم بر بازار کاسته شود و مسیر صعودی قیمت در تک‌نمادهای ارزنده پیگیری شود. در رابطه با اجماع تحلیلگران از سودآوری شرکت‌های بورسی و متغیرهای کلان نگاه کنید: برآورد ۴۳ گروه تحلیلی از سود ۹۷ بورسی‌ها.

پالس منفی نفت به بورس

تاثیر افت قابل ملاحظه بهای نفت در شامگاه گذشته را می‌توان در فشار تدریجی فروش در سهام گروه پالایشی بورس تهران مشاهده کرد. نمادهای اصلی این گروه که در ابتدای معاملات نوسان محدودی را حول نقطه صفر تجربه می‌کردند رفته‌رفته در معرض عرضه‌های قوی‌تر قرار گرفتند و خود را در فهرست نمادهای موثر بر شاخص بالا کشیدند و بیشترین نقش را در تنزل شاخص ایفا کردند. شاخص‌های نفتی برنت و وست‌تگزاس شامگاه گذشته مرزهای روانی روزهای اخیر را از دست داد و با افت قابل ملاحظه‌ای همراه شده‌اند. در رابطه با دلایل عمده افت قیمت نفت طی روز اخیر نگاه کنید: دلایل تداوم روند نزولی قیمت نفت.
از جمله دلایلی که در رابطه با ریزش اخیر قیمت نفت عنوان می‌شود اطلاعات مربوط به حفظ سطوح قابل ملاحظه صادرات نفت توسط ایران است. این خبر در صورت صحت می‌تواند علی‌رغم کاهش قیمت نفت، از بهبود چشم‌انداز کلی حاکم بر اقتصاد کشور خبر دهد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 78 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 5 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.