مکس بورس نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه(27 فروردین) - مکس بورس

آرایش نیروهای بازار در معاملات امروز در مقایسه با روزهای قبل تفاوت محسوسی دارد. شاخص هم‌وزن که طی ۲۱ روز کاری اخیر پیوسته در مسیر صعودی می‌تاخت، در معاملات امروز در دوربرگردان افتاده و در حال بازگشت از قله است. این در حالی است که شاخص کل با تداوم رشد خود در معاملات امروز از مرز ۲۰۲ هزار واحد هم عبور کرد و رکورد دیگری در کارنامه خود به ثبت رساند. واگرایی این دو نماگر نشان از تقاضای قوی‌تر در سهم‌های بزرگ خاصه معدنی‌ها و فشار عمومی فروش در سهم‌ها و صنایع کوچک‌تر بازار است.

دنیای بورس: سیمای بورس تهران در معاملات امروز نسبت به روزهای قبل از حیث ترکیب تقاضا تفاوت اساسی دارد. طی روزهای گذشته به دلیل قدرت فراگیر ورود پول‌های تازه، شاهد رشد یکدست قیمت در اغلب گروه‌ها بودیم. البته توانایی این موج‌های دسته‌جمعی در گروه‌های کوچک که با عمق ‌پایین‌تر معاملات، مستعد رشد با سرعت‌های بالا بودند، بیش از صنایع بزرگ بود. از همین رو، در گروه‌هایی نظیر غذایی‌ها، دارویی‌ها، قندی‌ها و یا سیمانی‌ها ترکیب همگن تقاضا موجب رشد دسته‌جمعی قیمت‌ها شد. در نقطه مقابل، در صنایع بزرگ با وجود تجربه روند صعودی، با شدت رشد کمتری حرکت کردند. این اختلاف سرعت در روند را می‌توان دو شاخص کل و شاخص هم‌وزن و واگرایی این دو نماگر طی معاملات امروز دید.

شاخص کل در معاملات امروز با حمایت نمادهای بزرگ از جمله معدن‌کاران رشد خود را تداوم بخشید و توانست ضمن عبور از مرز ۲۰۲ هزار واحد رکورد دیگری را به جای گذارد. اما نکته جالب توجه در جریان معاملات امروز، حرکت اصلاحی شاخص هم‌وزن پس از ۲۱ صعودی پی‌درپی و پرشتاب است. این نماگر که از هجدهم اسفند سال گذشته پای در مسیر صعودی گذاشت، امروز به دلیل فشار عمومی فروش در بازار، به‌ویژه سهم‌های کوچک و متوسط نظیر قندی‌ها، غذایی‌ها و دارویی‌ها و سایر تک‌سهم‌های این طیف، عقبگردی معادل نیم درصد را تجربه می‌کند.

از حفظ سود تا میل خرید

با وجود فشار عمومی فروش همچنان ارزش معاملات بالاتر از روز گذشته در حال رقم خوردن است. به نظر می‌رسد برخی از معامله‌گران نگرانی از پایان روند صعودی در سمت فروشنده بر فشار عرضه‌ها افزوده‌اند. در عین حال کعه فروشندگان حپور پررنگی دارند، تقاضا چنان ضعفی از خود نشان نداده است. این را می‌توان هم در تداوم ارزش بالای معاملات جست و هم در عدم بروز صف‌های پرشمار فروش در صنایع مختلف. البته در نمادهایی که طی این مدت در فضایی هیجان‌زده رشدهای پرشتابی را تجربه کرده‌اند فشار عرضه غالبا قوی است و به نظر می‌رسد میل به شناسایی سود و خروج از بازی این سهم‌ها بالا گرفته است.

رشد شاخص با تکیه بر سنگ‌آهنی‌ها

سنگ‌آهنی‌ها ستون‌های رشد شاخص کل درمعاملات امروز بودند. تاثیر مثبت ۲ غول سنگ‌آهنی گل گهر و چادرملو در کنار رشد قیمتی هلدینگ‌های مرتبط نظیر سرمایه‌گذاری امید و توسعه معادن و فلزات، در فاصله نیم ساعت تا پایان معاملات روزانه، تاثیر مثبت نمادهای فوق بر شاخص کل را به بیش از ۱۲۰۰ واحد رسانده‌است و این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که رشد شاخص کل در این ساعت کمتر از ۵۰۰ واحد بوده‌است. این موضوع نشان از برآیند منفی کلیت معاملات امروز بدون تاثیر مثبت نمادهای مرتبط با سنگ‌آهن است.

توقف نمادهای «کگل» ، «ومعادن» و «وامید» در زمان رشد عمومی قیمت‌ها در بازار با حرکت پرشتاب قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی همراه شد و این موضوع فنر قیمتی سهام مرتبط را بیش از پیش فشرده کرد. بازگشایی نماد شرکت گل‌گهر و توسعه معادن و فلزات در روزهای گذشته و رشد محسوس قیمت پایانی حاکی از جبران این عقب‌ماندگی بود اما معاملات پرحجم امروز در محدوده مثبت با برقراری تعادل نسبی و خروج از صف‌های خرید نشان از آرامش روزهای بعد در نمادهای یاد شده دارد.

یادآور می‌شود ارزش معاملات امروز در ۴ نماد یاد شده به مرز ۲۵۰ میلیارد تومان می‌رسد که سهم ارزش معاملات خرد در حالی‌که چیزی تا پایان ساعات معاملاتی باقی نمانده‌است، چیزی در حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 140 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 3 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.