مکس بورس نقشه نیمروز بورس شنبه (۲۰ مهر) - مکس بورس

بازار سهام پس از تجربه فشار بی‌سابقه فروش در میان هفته‌های کاری سال ۹۸، امروز با هجوم دوباره بورس‌بازان در سمت خرید یکی از جهش‌های کم‌نظیر خود در سال جاری را رقم زد. تنزل قیمت‌ها به سطوح جذاب در کنار تشکیل موج صعودی قیمت در بازارهای جهانی و همچنین استقبال پیش از موعد از کارنامه‌های بنگاه‌ها در نیمه نخست را می‌توان از علل عمده این صعود قدرتمند قلمداد کرد.

دنیای بورس: شاخص کل بورس تهران که هفته قبل طی ریزشی ۱۴ کانالی به مرز ۳۱۳ هزار واحد تنزل کرده بود، در جریان معاملات اولین روز کاری این هفته ضمن جهش ۹ هزار واحدی، با قدرت از ارتفاع ۳۲۲ هزار واحد بالا رفت. حمایت تمام‌قد غول‌های کالایی بازار باعث شد تا شاخص کل بیش از ۲٫۸ درصد رشد کند و شاخص هم‌وزن را در مقیاس روزانه جا بگذارد. این رشد حاصل صف‌نشینی معامله‌گران در بزرگان صنایعی چون پتروشیمی، فلزات، معدنی‌ها و پالایشی‌هاست. بررسی بازدهی صنایع از ابتدای سال هم نشان می‌دهد که این گروه‌ها فاصله چشمگیری از متوسط رشد قیمت در کل بازار داشته‌اند و سهام معدنی از این حیث جامانده‌ترین گروه بازار در رالی تاریخی بورس تهران طی شش ماه اخیر به شمار می‌روند که امروز با استقبال سهامداران روبه‌رو شدند.

نکته جالب توجه معاملات امروز قدرت تقاضا در روند صعودی بود. شاخص کل که عمدتا در اواخر معاملات تحت فشار عرضه عقب می‌نشست، امروز به طور تدریجی بر ارتفاع خود افزود. قدرت تقاضا در بزرگترین شرکت‌های بورس تهران این سهم‌ها را با صف خرید مواجه کرد. با وجود کاهش عرضه‌ها اما ارزش معاملات نسبت به روز چهارشنبه افزایش یافت.

شکست روند نزولی ارزش معاملات

هفته گذشته توام با هجوم خیل گسترده سهامداران برای عرضه سهام خود در صف‌های طولانی فروش، میزان گردش نقدینگی هم رو به انقباض گذاشت و ارزش معاملات خرد در ۶ افت متوالی حدود ۴۵ درصد از اوج تاریخی خود فاصله گرفت و روز چهارشنبه به محدوده ۱۶۰۰ میلیارد تومان تنزل کرد. این روند با حضور موثر خریداران بورسی در جریان معاملات امروز معکوس شد. به طوری که ارزش معاملات خرد  امروز به رقم ۱۸۵۰ میلیارد تومان افزایش یافت و ضمنا نقدینگی معادل ۴۷۰ میلیارد تومان هم در پشت  صف خرید ۱۰۳ سهم  امکان خرید سهم را نیافت.

صف‌نشینی در بزرگان کالایی

جالب‌ترین وجه معاملات امروز تشکیل صف خرید در نماد بزرگانی چون «فارس»، «فولاد» و «فملی» و «کگل» بود. اگرچه رشد شاخص‌های جهانی پس از دریافت پالس‌های مثبت از مذاکرات تجاری چین و آمریکا در افزایش تقاضای کالایی‌ها به طور عمومی موثر است اما نمی‌توان از معادلات درونی حاکم بر روند قیمت در این گروه‌ها هم چشم پوشید. این صنایع به دلیل فشار بازار جهانی و اثر منفی تحریم‌ها جزو کم‌بازده‌ترین گروه‌های بورسی از ابتدای سال بوده‌اند. طی ۶ ماه اخیر در حالی که شاخص کل رشد ۷۵ درصدی را ثبت کرده، سهام معدنی، فلزات و شیمیایی‌ها و پالایشی‌ها به‌رغم قدرت بالای سودآوری و نسبت‌های جذاب قیمت بر درآمد به ترتیب، رشد متوسط ۳۲، ۴۴، ۶۷ و ۷۱ درصدی را تجربه کرده‌اند. همین امر سبب شد تا با رشد قابل توجه قیمت‌های جهانی در شامگاه گذشته استقبال چشمگیری از سهام این صنایع در آستانه انتشار صورت‌های مالی ۶ماهه نخست صورت گیرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 113 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 30 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.