مکس بورس نقشه نیمروز بورس شنبه (10 اسفند) - مکس بورس

شاخص کل بورس در اولین روز از هفته دو‌ جلسه‌ای معاملات، رشد بیش از ۳۵۵۰ واحدی را تجربه می‌کند و توانسته است بار دیگر پا به کانال ۱۸۵ هزار واحدی بگذارد. ارزش معاملات خرد بورسی نیم ساعت مانده به پایان معاملات بیش از ۴۷۰ میلیارد تومان است و از تقویت جریان دادوستدها نسبت به آخرین روزهای هفته گذشته خبر می‌دهد. رشد قیمت‌ها در بازار جهانی از مهم‌ترین دلایل صعود پرقدرت سهام در معاملات امروز است.

دنیای بورس: روند صعودی شاخص بورس در چهارمین جلسه از سال نوی شمسی نیز ادامه پیدا کرده و این روند با سیگنال مساعد از بازارهای جهانی با قوت بیشتری همراه شده است. شاخص قریب به اتفاق گروه‌های مختلف صنایع سبزپوش است و در این میان بیشترین میزان چرخش نقدینگی همچنان در گروه خودرو کلید خورده است.

ریشه‌های صعود سهام:

۱) جهش قیمت‌ها در بازارهای جهانی

روند صعودی و عمومی سهام را می‌توان به عوامل مختلفی نسبت داد. در این میان رشد قیمت‌ها در آخرین معاملات بازارهای جهانی نقش پررنگی دارد و توانسته است قیمت سهام شرکت‌های کالایی و کامودیتی‌محور را با صعود محسوس همراه سازد. بعد از پررنگ‌شدن خطر رکود برای اقتصاد جهانی، تلاش‌ها برای به پایان رساندن جنگ‌های تجاری با انگیزه بیشتری همراه شده است. روز پنج‌شنبه مسئولان وزارت دارایی ایالات متحده و مسئولان ارشد چینی برای رسیدن به توافق جامع‌تر گفتگو کردند و اخبار گویای آن است که این رایزنی‌ها نتایج مثبتی به همراه داشته است. از دیگر سو مسئولان امریکایی از به تعویق انداختن جنگ تعرفه‌ای با اروپا خبر می‌دهند. این اخبار بزرگترین بهانه برای صعود قیمت‌ها در معاملات انتهای هفته را فراهم کرد. تا جایی که قیمت فلز روی تا سطوح بالاتر از ۲۹۰۰ دلار به ازای هر تن رفت و قیمت مس از سطوح نزدیک به ۶۳۰۰ تا مرز ۶۵۰۰ دلار به ازای هر تن صعود کرد. صعود قیمت کامودیتی‌ها نقش مستقیم و موثری در روند قیمتی سهام وابسته داشته است. نمادهای بزرگ گروه روی امروز را با رشد حداکثری قیمت سهم سپری می‌کنند. در این میان «فاسمین» توانسته است مرز حساس ۱۰۰۰ تومانی را به سهولت پشت سر بگذارد.

پیش از این در گزارش‌های متعدد «دنیای بورس» بر جنبه‌های ارزندگی این سهم تاکید شده و اشاره شده بود که بازگشایی مسیر صادرات برای این شرکت و صعود مورد انتظار قیمت‌های جهانی می‌تواند استارت روند صعودی این سهم باشد.

۲) نقش گزارش‌های ماهانه در روند قیمتی سهم

از دیگر سو گزارش‌های عملکرد ماهانه در رابطه با برخی شرکت‌ها کاملا مطلوب است و عامل حمایتی قدرتمندی در روند صعود قیمت سهام را شکل داده است. تفاوت روند قیمتی «فملی» از نمادهای گروه روی می‌تواند موید تاثیر گزارش‌های ماهانه در مسیر صعودی باشد. در حالی که بازار همچنان انتظار رونمایی از عملکرد ملی‌مس در آخرین ماه از سال ۹۷ را می‌کشد گزارش‌های مطلوب نمادهای گروه روی توانسته است به ایجاد صف‌های خرید در این نمادها منجر شود.

در عین حال ثبات نسبی قیمت فولاد در بازارهای جهانی در کنار گزارش عملکرد مطلوب «فولاد» سبب شده است تا این نماد اثرگذارترین نماد بر صعود شاخص امروز باشد. با این حال همچنان معاملات «فولاد» پایین‌تر از سقف مجاز روزانه دنبال می‌شود.

در رابطه با شرکت‌های کوچکتر و تک‌نمادها در گروه‌های خاص نیز کیفیت عملکرد ماهانه متمایزکننده مسیر سهم از سایر هم‌گروهی‌هاست. به عنوان مثال روند معاملات دو نماد «لابسا» و «لخزر» در گروه ماشین‌آلات و تجهیزات در سقف قیمتی دنبال می‌شود. این دو شرکت در اسفندماه عملکرد فوق‌العاده‌ای را به خصوص در زمینه فروش به ثبت رسانده‌اند.

۳) انتظارات تورمی و واکنش با تاخیر سهام

علاوه بر دو عامل مهم و تعیین‌کننده‌ای که پیش‌تر به آن اشاره شد باید در نظر داشت بورس همچنان تا واکنش کامل به جهش نرخ دلار و انتظارات تورمی فاصله زیادی دارد. در این بین سیاست‌گذاری‌ها از مهم‌ترین موانع واکنش به این فاصله بوده‌اند. با این حال به نظر می‌رسد پر کردن فاصله تا انتظارات تورمی و جهش نرخ دلار موضوعی است که بورس در حال حاضر خود را برای آن آماده می‌کند. روند معاملات اخیر بورسی تا حدود زیادی بر انتظار برای حذف نرخ ۴۲۰۰ تومانی دلار و همگرا شدن نرخ‌های متفاوت ارزی صحه می‌‌گذارد.

با حذف این نرخ از معادلات اقتصادی کشور باید در انتظار تغییرات محسوس در رابطه با آزادسازی قیمت برخی محصولات و همچنین سایر سیاست‌گذاری‌های ارزی بود. برخی روندهای صعودی در گروه محصولات غذایی و همچنین روانکارسازان و سایر نمادهای فرآورده‌های نفتی به این انتظارات گره خورده است.

همچنین تغییر در سیاست‌های ارزی می‌تواند بزرگترین بهانه برای صف خرید نماد «وبملت» باشد. به نظر می‌رسد با به پایان رسیدن سال ۹۷ باید در انتظار رونمایی از تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها بود و در این میان تاکید بر بانک‌ ملت به دلیل دارایی‌های ارزی قابل‌توجه این بنگاه قابل‌توجه است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 131 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 4 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.