مکس بورس نقشه نیمروز بورس شنبه (13 آبان) - مکس بورس

شاخص کل بورس تهران تا این لحظه از معاملات رشد ۹ واحدی را تجربه کرده است. در معاملات امروز گروه‌های مورد توجه بازار مانند پالایشی و فلزی در مسیر اصلاح قیمتی قرار داشتند. با نشانه‌های اصلاح بازار توجه فعالان به سوی نمادهای قند و شکری جذب شده است. عمده نمادهای بزرگ بازار نوسان اندک قیمتی را تجربه می‌کنند. در این شرایط این سوال مطرح می‌شود که آیا فضای اصلاح کنونی فرصتی برای خرید است؟

در اولین دقایق آغاز به کار بورس نمادهای «غاذر»، «کمنگنز»، «خپویش» و «خکمک» با فشار تقاضا رشد قیمت قابل ملاحظه‌ای داشتند. با گذر زمان هیجان در بازار سهام «غاذر» و «خپویش» فروکش کرد؛ با این وجود «خکمک» و «کمنگنز» همچنان صف خرید را به خود می‌بینند. قندی‌ها نیز از نمادهایی بودند که در معاملات امروز بازار مورد توجه قرار گرفتند. با این حال به نظر می‌رسد همچنان از افزایش نرخ که می‌تواند در کنار انعکاس عوامل بنیادی به رشد قیمتی واقعی نمادهای قندی کمک کند، خبری نیست و رشد امروز نمادهای قند و شکری را احتمالا می‌توان ناشی از اصلاح بزرگان بازار عنوان کرد. در صورتی‌که خبری از افزایش نرخ به بازار منعکس نشود و همچنین توقف اصلاحی بازار ادامه یابد تب و تاب نمادهای قندی نیز فروکش خواهد کرد. 
پالایشی‌ها بر مدار انتظارات

با وجود آن که در ابتدای کار عمده ارزش معاملات مربوط به نمادهای پالایشی بود لیکن دامنه نوسان قیمت این نمادها وسعتی نداشت. عموم این نمادها نوسان کمتر از ۱ درصدی تجربه می‌کردند، با این حال مطابق با انتظارات شاهد افزایش فشار فروش در این نمادها و اصلاح نسبی قیمت‌ها هستیم. در نقشه نیم‌روز بورس چهارشنبه گذشته به انتظار برای عرضه سهام‌داران بزرگ اشاره شده بود. در این خصوص شاهد فروش بیش از ۶ میلیون سهم از سوی معین ملت به عنوان سهام‌دار بیش از ۵ درصدی پالایش نفت بندرعباس هستیم.

گرچه فعالان بازار با نگاهی کاملا کیفی و بدون داشتن اعداد دقیق بر ارزندگی سهام پالایشی با حمایت متغیرهای بنیادی تاکید دارند اما به نظر می‌رسد خود این افراد نیز به طور کامل از معاملات این نمادها هراس داشته و بعضا شناسایی سود را به ادامه سهام‌داری ترجیح می‌دهند. تاکنون انتظارات در نمادهای پالایشی برآورده شده است و ادامه‌ روند قیمتی این نمادها به شدت به رفتار معامله‌گران بستگی دارد. همان‌طور که ابهام، سوخت رشدهای ممتد  این نمادها بوده است هر گونه رفتار هیجانی از سوی معامله‌گران در این فضا می‌تواند به صورت اپیدمی رشد کرده و فشار فروش را بر این نمادها افزایش دهد. در خصوص ادامه روند قیمتی این نمادها باید در انتظار واکنش فعالان بازار بود. در این میان از طرفی رشد قیمت نفت و نرخ ارز مبادله‌ای و از سوی دیگر نامشخص بودن روند نرخ‌گذاری سبب شده تا معامله‌گران با طمانینه بیشتری منتظر اخبار جدید بمانند.

 ذره‌بین بر معاملات «شپدیس» و «زاگرس»

نماد «شپدیس» که هفته پیش رشدهای متوالی داشت امروز افت قیمتی  نزدیک به ۳ درصد را تجربه کرده است. سهام پتروشیمی پردیس با حمایت قابل توجه در سطح ۶۹۰ تومان مواجه است و این موضوع باعث شده که اثر فشار فروش تا حدود زیادی خنثی شود. پیش از این در گزارش‌های «دنیای بورس» اشاره شده بود که ممکن است تحلیل معامله‌گران از تخمین وضعیت بنیادی پتروشیمی پردیس کمی عجولانه و همراه با اغراق باشد و این روند در ادامه اصلاح قیمتی برای این نماد را به دنبال داشته باشد. برای اطلاع بیش‌تر از جزییات این تحلیل به گزارش سقف ارزندگی «شپدیس» مراجعه کنید.

علاوه بر این «دنیای بورس» به تحلیل این متغیرهای اثر گذار بر وضعیت قیمتی اوره و متانول پرداخته است. احتمال افت قیمتی اوره پس از عبور از فصل سرما از احتمالات موجود است. بر این اساس توصیه می‌شود به گزارش فرمان اوره در دستان خوراک مراجعه کنید.

تصمیم‌گیری در خصوص معاملات سهام پتروشیمی پردیس تا حدودی مشکل به نظر می‌رسد و به دید دقیقی از آینده قیمتی اوره وابسته است. با این حال باید توجه داشت که انتظار می‌رود پتروشیمی پردیس در پاییز با پوشش مناسب سودآوری همراه باشد. این موضوع می‌تواند سیگنال مثبتی برای معامله‌گران باشد اما آن‌چه که باید مورد توجه قرار گیرد رشدهای اخیر این نماد و انتظارات از این نماد است. گرچه برخی از تحلیل‌ها به رشد ادامه‌دار قیمت اوره در بازار جهانی اشاره می‌کند اما حرکت در خلاف این موضوع می‌تواند اصلاح قیمتی این سهم و درجا زدن برای مدت زمانی قابل توجه را به دنبال داشته باشد.

نماد «زاگرس» که امروز یک درصد رشد در قیمت پایانی داشته است در گزارش مهرماه خود خبر از عملکرد جالب‌توجه‌تری دارد. پیش از این «دنیای بورس» در رابطه با گزارش مهرماه «زاگرس» و مسیر پیش‌روی این شرکت گزارشی با عنوان عملکرد چشم‌نواز « زاگرس» مراجعه کنید.

لزوم توجه ویژه به فلزات اساسی

در خصوص نمادهای فلزی گرچه در هفته گذشته فضای اصلاحی را تجربه کردند اما همچنان از این نمادها بیشترین و مطمئن‌ترین میزان رشد سودآوری مورد انتظار است. این موضوع احتمالا در گزارش‌های ۹ ماهه این شرکت‌ها منعکس می‌شود. در این شرایط همچنان توصیه می‌شود به تحلیل‌هایی از نمادهای «فولاد» و «فاسمین» مراجعه کنید. گرچه معاملات این گروه تاکنون کاملا مطابق با انتظارات نبوده اما محرک‌های موجود باعث شده همچنان اعتقاد به حمایت عوامل بنیادی از این نمادها وجود داشته باشد.

فلزات اساسی امروز بیشترین حجم و ارزش معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند؛ با این حال اکثر قریب به اتفاق نمادهای این گروه امروز با افت قیمت همراه هستند. «کاوه» تنها نماد فولادی بود که امروز رشد قیمت ۳٫۹۱ درصدی را تجربه می‌کند؛ در ادامه تحلیلی دقیق‌تر از این شرکت ارائه خواهد شد.

در پی افت ۱٫۲ درصدی قیمت روی در بورس فلزات لندن نمادهای مرتبط امروز با افت قیمت مواجه بوده‌اند. سهم «فاسمین» کاهش قیمت حدود ۱ درصدی را تجربه می‌کند. با این حال باید توجه کرد که سطوح کنونی برای فروش قیمت روی در بازار جهانی بسیار برای سودآوری شرکت‌های این گروه جذاب است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 109 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.