مکس بورس نقشه نیمروز بورس شنبه (13 شهریور) - مکس بورس

شاخص کل سهام که اواخر هفته قبل زیر فشار عرضه‌ها از رشد بی‌وقفه بازمانده بود، امروز با لیدری سهام بانکی و تحرک چشمگیر معامله‌گران در سهام صنعت دارو توانست به طور مقطعی به بام ۳۳۰ هزار تایی صعود کند. با وجود این، فروشندگان در نیمه دوم معاملات دست به کار شدند و قیمت‌ها را در عموم سهم‌ها تحت فشار قرار دادند و شاخص کل را وادار به عقب‌نشینی از قله کردند. نکته جالب توجه این است که در معاملات امروز، خاصه در نیمه دوم، آن روند یک‌دست روزهای قبل در بازار مشاهده نمی‌شود و جدایی راه هر یک از سهم‌ها را می‌توان در گروه‌های مختلف مشاهده کرد.

دنیای بورس: شاخص کل بورس تهران معاملات امروز را با قدرت آغاز کرد. برتری قابل ملاحظه تقاضا باعث شد تا نماگر اصلی بازار در همان ساعت نخست معاملات ضمن جهش بیش از ۴ هزار واحدی قله جدید ۳۳۰ هزار واحدی را برای مدتی کوتاه فتح کند و سپس با افزایش یافتن عرضه‌ها تن به اصلاح از این سطح تاریخی دهد. در این جهش، نمادهای بانکی بیشترین حمایت از شاخص را به عمل آوردند. در غیاب سهام کالایی، بانکی‌ها در کنار گروه خودرو و دارو باز هم در جذب تقاضا و افزایش حداکثری قیمت پیشتاز بودند.

ماجرای پایان‌ناپذیر لیدر بانک‌ها

بانک ملت امروز هم میدان‌دار جذب تقاضا در تالار سهام ماند. این نماد که از چهارشنبه هفته گذشته و پس از غیبتی ۱۰۰ روزه به تابلو سهام بازگشته، امروز هم با تجربه طولانی‌ترین صف خرید بازار سهام، در صدر فهرست نمادهای حامی شاخص نشست و ضمنا فضایی مثبت برای معاملات سایر نمادهای بانکی مهیا کرد. شکل‌گیری صف سنگین خرید برای این سهم و غیاب عرضه‌های موثر را باید پیامد محرک‌‌های عمده قیمت این سهم دانست. مازاد نسبتا قابل توجه تراز ارزی این بانک در مقایسه با دیگر بانک‌های بورسی در کنار ظرفیت این سهم برای تجدید ارزیابی دارایی‌ها و همچنین موضوع بحث‌برانگیز غرامت دریافتی از خزانه‌داری انگلیس همچنان از عوامل جذابیت لیدر گروه بانکی تلقی می‌َشوند.

با وجود شفاف‌سازی بانک ملت در مورد غرامت دریافتی از خزانه‌داری انگلیس در هفته قبل، اما بازار گمانه‌زنی‌ها در مورد میزان دقیق این غرامت همچنان در بین سهامداران داغ است و به نظر می‌رسد اهالی سهام شفاف‌سازی اخیر ناشر را آخرین شفاف‌سازی تلقی نکرده‌اند. ماجرا از وقتی شروع شد که روزنامه فایننشال‌تایمز در اوایل تابستان از مبلغ ۱٫۳ میلیارد پوندی غرامت صحبت به میان آورد و بر جو مثبت حاکم بر لیدر بانکی‌ها دمید. روزنامه تایمز نیز طی روز گذشته خبری مبنی بر  پرداخت غرامت به بانک ملت از طریق کشوری ثالث منتشر کرد و به این موضوع دامن زد. به این ترتیب، به‌رغم شفاف‌سازی ناشر طی هفته قبل، به نظر می‌رسد تا انتشار اطلاعات دقیق‌تر پرونده این موضوع باز بماند.

اتفاقی نادر در بورس

یکی از اتفاقات جالب توجه در معاملات امروز، صدرنشینی گروه دارو در صدر فهرست ارزش معاملات است. معمولا در این جدول گروه‌های بزرگ مجال را به صنایع کوچک و متوسطی مثل دارویی‌ها نمی‌دهند. طی این مدت گروه خودرو و بانک در رقابتی تنگاتن در رتبه‌های اول و دوم این جدول بوده‌اند و در برخی موارد نیز گروه‌های کالایی این اقبال را یافته بودند که به طی یک دو روز به صدر بیایند. اما امروز بخت با گروه دارو یار بود که در رکود بزرگان کالایی، دو صنعت بانک و خودرو را پشت سر بگذارد و در بالای این فهرست بایستد.

سهام گروه دارو که طی ماههای اخیر یکی از پربازده‌ترین صنایع بورسی تا به اینجای کار بوده، در معاملات امروز هم با جذب بالای منابع خرد، رشدهای حداکثری را به ثبت رساندند. در این بین، معاملات هلدینگ دارویی البرز جالب توجه بود. این نماد که بیشترین ارزش معاملات را در اختیار دارد، ضمن رشد قیمت در جریان دادوستدهای امروز به بازدهی ۱۰۰ درصدی در یک ماه اخیر دست یافت. علاوه بر افزایش محسوس درآمد شرکت‌های دارویی در فصل تابستان که در آخرین گزارش‌های عملکرد این شرکت‌ها منتشر شد، سرح موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها در هفته قبل سوخت جدید برای تداوم صعودهای افسارگسخته در این صنعت بورسی فراهم کرد. البته این گروه نیز همچون سایر صنایع بورسی در نیمه دوم معاملات با فشار شدید عرضه مواجه شد و در اغلب نمادها از محدوده مثبت قیمت عقب‌نشینی کردند و در برخی از موارد به صف فروش پیوستند.

 ناکامی سهام در وقت اضافه

شاخص کل سهام در آخرین دقایق معاملات امروز به دلیل افزایش عرضه‌ها در اغلب نمادها حدود ۳ هزار واحد از اوج روزانه عقب نشست و از قله ۳۳۰ هزار واحدی به سطح ۳۲۷ هزار واحدی تنزل کرد. فعال شدن انگیزه‌ها برای شناسایی سود را می‌توان مهمترین عاملی دانست که با رکوردشکنی قیمت در نیمه اول معاملات قیمت‌ها را وادار به عقب‌نشینی کرد. در این شرایط آنچه برای سهام به شدت حیاتی به نظر می‌رسد، تداوم ورود نقدینگی جدید به بازار سهام است؛ همان پول‌هایی که صعودهای بی‌وقفه اخیر را رقم زده و انتظارات سودآوری در سهام را به نحو محسوسی دستخوش تغییر و دگرگونی کرده است. در غیر این صورت این احتمال چندان دور از ذهن نیست تا دست کم در کوتاه‌مدت برای ذخیره سودهای کسب شده بر میزان عرضه‌ها بیفزایند و موقتا از حضور در معاملات اجتناب کنند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 226 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 30 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.