مکس بورس نقشه نیمروز بورس شنبه (14 اردیبهشت) - مکس بورس

بازار سهام هفته جدید را با رشد دسته جمعی قیمت‌ها و تداوم شتاب شاخص کل شروع کرد. شاخص کل بورس اوراق جهش بیش از ۴۴۰۰ واحدی (۲٫۰۲ درصد) را تجربه کرده‌ و در نیمه کانال ۲۲۴ هزار واحدی قرار گرفته‌است. چشم‌انداز تورمی منعکس شده از سایر بازارها، تالار شیشه‌ای را به گزینه مطلوب برای سرمایه‌های سرگردان بدل کرده‌است و علیرغم رشد ۲۵ درصدی شاخص کل، هنوز اثری از عقب‌نشینی خریداران دیده نمی‌شود.

دنیای بورس: معاملات سهام در روز جاری با جهش قیمت‌ها در گروه‌های مختلف دنبال می‌شود. گروه‌های خودرویی، لاستیک، سرمایه‌گذاری، بانکی، انبوه‌سازی و رایانه در میان صنایع با رشد دسته‌جمعی قیمت زیرمجموعه‌ها قرار گرفته‌اند. حجم و ارزش معاملات با توجه به فشار عرضه‌ها در سقف قیمت‌ها رو به فزونی‌ست و عطش خریداران هنوز بر فشار فروشندگان چربش اساسی دارد. همانطور که در گزارش‌های پیشین اشاره شد، ورود سرمایه‌های جدید به هدف استفاده حداکثری از روند صعودی بورس تهران درست در زمانی که سایر بازارها با تجربه رشدهای آنی در گذشته، فرصت استفاده عمومی را از بین برده‌اند؛ چشم‌انداز این بازار را صعودی نگه داشته است.

از طرفی نگاه کلان به معادلات بازارها نشان دهنده عقب ماندن بورس از سایر مقاصد دارای ریسک جذب نقدینگی در بلندمدت است. هرچند با جهش قیمت‌ها و به تبع آن شاخص کل در بورس شاهد جبران بخشی از این جا ماندن بوده‌ایم اما هنوز برای رسیدن به مرز هیجانی فاصله زیادی احساس می‌شود.

ذکر نکات یاد شده در شرایط فعلی در حالی است که با توجه به ساختار فشرده عرضه و تقاضا در بورس و حساسیت بالای معامله‌گران به روند قیمتی لحظه‌ای، رصد نسبت‌های خرید و فروش و حساسیت‌های مربوط به آن که در متغیرهای تکنیکالی خود را نشان می‌دهد، به طور حتم بر واکنش فعالان بازار سرمایه‌ تاثیرگذار خواهد بود.

حرکت‌های پرشتاب

بدون شک بازار سهام برای ادامه مسیر رو به رشد خود نیازمند اصلاح و استراحت چند روزه است. تجربه رشد‌های سریع و افسارگسیخته نیز نشان می‌دهد که چنین روندی در میان‌مدت می‌تواند با عرضه‌های سنگین و رقابت برای حفظ سودهای کسب شده، معاملات روزانه را از مسیر اصلی خارج کند و راه رسیدن به هدف‌های قیمتی را بسیار زمان‌بر و فرسایشی نماید. این موضوع در نقد امکان رشد و پتانسیل‌های بازار سهام برای پر کردن فاصله خود با بازارهای موازی نیست و صرفا بر این مسئله تاکید می‌کند که هیجان و تشدید سرعت برای رسیدن به هدف، سرمایه‌گذاران را با افزایش حساسیت به تحرکات لحظه‌ای و تبعاتی از این دست همراه خواهد کرد که می‌تواند منجر به تکرار هیجانات در مسیر معکوس شود.

با توجه به حجم عرضه‌ها در سقف قیمت‌های روزانه در نمادهای پربیننده و پر معامله، فاصله گرفتن از مسیر هیجانی در روزهای آتی محتمل است. اما تراکم خریداران برای عقب نیفتادن از مسیر صعودی نیز یک سناریوی محتمل در پیش روی سهامداران است. در چنین شرایطی، اولویت سرمایه‌های تازه‌وارد به سهم‌های کمتر رشد کرده و سهم‌هاییست که در فضای مجازی و در رسانه‌ها بیشتر به آن پرداخته می‌شود. حفظ اولویت‌های بنیادی و هدف‌گذاری سودآوری برای سرمایه‌گذاران از توصیه‌های مهم خرید و فروش در چنین فضایی‌ست. عدم رعایت این مسائل به مانند حرکت در یک مسیر ناشناخته، در کنار هیجان، بسیار پرخطر است.

معاملات بانکی در چند جبهه
در معاملات پر حجم امروز، همزمان با رشد بیش از ۲ درصدی شاخص‌های کل و هم‌وزن، گروه بانک‌ها بیشترین ارزش معاملات را در اختیار دارد. با این وجود معاملات بانکی در چند جبهه متفاوت در جریان است.

نمادهای «وتجارت» و «وبصادر» که پس از ثبت افزایش سرمایه سنگین از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها زیر سطح ۵۰ تومانی قیمت سهم بازگشایی شدند چندین جلسه معاملاتی را با افت قیمت سپری کردند و از جریان صعودی بازار جا ماندند. با این وجود این نمادها جزو پرمعامله‌ترین نمادهای هفته‌های اخیر بودند و ورود پول حقیقی به این نمادها کاملا قابل توجه بوده است.

معاملات این دو نماد، به خصوص نماد «وتجارت» کاملا پرهیجان دنبال می‌شود. از جمله رنج سنگین در معاملات میانی این دو نماد سبب صعود تا سقف قیمت روزانه شد.

پیش از اعمال افزایش سرمایه در رابطه با این نمادها، برخی تحلیل‌های سطحی به این مساله اشاره داشت که بازگشایی قیمت سهم زیر قیمت اسمی تا حدودی دور از انتظار است و این مساله به عنوان عامل رشد قیمت سهم در کوتاه‌مدت عنوان می‌شد. با این وجود همان‌گونه که مورد انتظار بود گزارش‌های عملکرد این بانک‌ها چندان از صعود قیمت سهام حمایت نمی‌کند و با عقب‌نشینی بهانه‌ها برای توجه به سهام شاهد روند فرسایشی در معاملات کوتاه‌مدت سهام این گروه هستیم.

در مقابل معاملات نماد بانک ملت، محرک‌ها و مسیر کاملا متفاوتی دارد. طبق آخرین شنیده‌ها انتظار برای رونمایی از آثار تسعیر دارایی‌های ارزی این بانک با نرخ نیمایی در صورت‌های مالی سالانه وجود دارد و این مساله می‌تواند ابعاد سودآوری این بانک را کاملا متفاوت از نمادهای هم‌گروه رقم بزند.

بر خلاف دو نماد «وتجارت» و «وبصادر» حقوقی‌ها خریداران عمده «وبملت» هستند و این نماد صف خرید پایدارتری را در معاملات امروز تجربه می‌کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 104 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 3 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.