مکس بورس نقشه نیمروز بورس شنبه (27 بهمن) - مکس بورس

بورس تهران معاملات امروز را در فضای کم‌رمق ادامه داد. گرچه سهام شرکت‌های پالایشی مطابق با سنت همیشگی خود به رشد قیمت نفت واکنش مثبت نشان دادند اما ضعف قدرت تقاضا در این گروه، در نهایت عامل افت آخرین معاملات به کمتر از قیمت پایانی شد. ارزش معاملات خرد سهام نیز به مسیر نزولی ماه‌های اخیر ادامه می‌دهد. این موضوع می‌تواند فرسایش معاملات سهام را تشدید کند.

دنیای بورس: بازار سهام معاملات اولین روز کاری هفته را با حمایت عوامل بنیادی و رشد شاخص کل آغاز کرد. نماگر اصلی بازار که طی هفته قبل عقب‌گردی ۱۲۲۴ واحدی را تجربه کرده بود، در جریان دادوستدهای امروز توانست کمتر از نیمی از افت خود را جبران کند و به ارتفاع بالاتر بازگردد. این شاخص در آغاز معاملات امروز به لطف رشد قیمت در سهام بزرگان کالایی، بیش از ۵۰۰ واحد ارتفاع گرفت و به سطح ۱۵۷ هزار و ۸۳۰ واحدی دست یافت، اما رفته‌رفته زیر فشار فروش از سقف روزانه عقب‌نشینی کرد. عزم سهامداران خرد برای خروج از جریان معاملات را می‌توان در فشار عرضه‌ها ملاحظه کرد. علاوه به زمینه‌های سنتی نظیر نیاز به نقدینگی در روزهای پایانی سال، به نظر می‌رسد بورس‌بازان اطمینان کافی به حمایت عوامل بنیادی ندارند و به همین دلیل بیشتر در نقش فروشنده ظاهر می‌شوند تا خریدار.

حمایت کم‌توان نیروهای بنیادی
سهام پالایشی در معاملات امروز به صدر فهرست نمادهای موثر بر شاخص بازگشته‌اند. این نمادها که هفته‌ها در حاشیه بازار دادوستد می‌شدند، امروز را تحت حمایت وضعیت مساعد بازار جهانی با رشد تقاضا روبه‌رو شدند و ضمن صعود تقریبا دسته‌جمعی، توانستند اثرگذارترین نقش را در رشد شاخص کل ایفا کنند. «شپنا» و «شبندر» بیشترین حمایت را از نماگر اصلی بازار بر جا گذشته‌اند و با وجود فشار تدریج عرضه‌ها در نیمه دوم معاملات جایگاه خود را در این جدول حفظ کردند. نام دیگر نمادهای بزرگ گروه‌های کالایی نظیر «پارس» و «تاپیکو» نیز در رتبه‌های بعدی حامیان شاخص ملاحظه می‌شود. گارد صعودی بازار جهانی خاصه در دو روز پایانی هفته اخیر را می‌توان عامل اصلی تقویت تقاضا در سهام کالایی دانست.
بازار جهانی در آخرین روزهای پایانی هفته قبل شاهد ترافیکی از وقایع و اخبار مثبت برای رشد قیمت‌ها بود. کاهش قابل انتظار تولید اوپک در ژانویه، برنامه عربستان برای کاهش بیشتر عرضه در کنار تحریم‌های نفتی ونزوئلا را می‌توان مهمترین نیروهای اثرگذار در جهت حمایت از بهای نفت عنوان کرد. در سمت دیگر، دریافت علائم مثبت و امید به مذاکرات صلح تجاری و توافق قریب‌الوقوع بین چین و آمریکا به تقاضای مواد خام از جمله نفت جانی تازه‌ای بخشید. با وجود آمار ضعیف اقتصادهای اروپایی اما امید به بهبود روابط تجاری دو قدرت بزرگ اقتصادی دنیا یعنی چین و آمریکا نقش مثبت را در معاملات این هفته بازی کرد و قیمت مواد خام در دادوستدهای روز گارد صعودی خود را حفظ کردند.
به این ترتیب، شاخص نفتی برنت به بالای سطح ۶۶ دلار رسید و فاصله خود را از اوج سه ماهه به کمتر از ۳ درصد رساند.بهای فلزاتی نظیر مس، روی و سرب نیز به سمت قله‌های قبلی به حرکت درآمدند و روز جمعه را به ترتیب با رشد ۱/۵ تا ۳ درصد به پایان رساندند. با وجود این، ضعف محسوس نقدینگی یکی از موانع تاثیر بیشتر قیمت‌های جهانی به ارزش سهام وابسته ارزیابی می‌شود.

پرهیز پول‌ها تا کجا؟
در هفته نیمه‌تعطیل قبل سهام در جریان نازلی از نقدینگی دست‌به‌دست شد و روز یکشنبه هفته قبل ارزش معاملات خرد به کمترین سطح طی تقریبا شش ماه گذشته یعنی ۲۵۰ میلیارد تومان رسید و در روزهای بعد هم این جریان انقباضی با شدت کمتری ادامه یافت. این روند در معاملات امروز هم تکرار شد. ارزش معاملات خرد در یک‌ربع مانده به پایان معاملات امروز رقمی معادل ۲۵۰ میلیارد تومان را نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد تا انتهای کار بازار تغییر چندانی نکند. تداوم جریان انقباضی معاملات بورس تهران را می‌توان از دو منظر بررسی کرد. یکی نیاز به نقدینگی در ماه پایانی سال و دیگری عدم اطمینان نسبت به مسیر صعودی و در نتیجه رخوت فرساینده سهام. وضعیتی که با وجود اتفاقات مثبت پیرامون سهام بزرگ و کالایی مانع از رشد قیمت‌هاست. حال باید دید که انتشار گزارش‌های ماهانه انتظارات صعودی اغلب فعالان سهام که در نظرسنجی هفتگی سایت «دنیای بورس» منعکس شد را برآورده و متقاضیان را به سمت بازار جذب خواهد کرد یا خیر.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 87 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 4 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.