مکس بورس نقشه نیمروز بورس شنبه (4 اسفند) - مکس بورس

بورس تهران در معاملات امروز به مسیر صعودی روزهای قبل با شتاب بیشتری ادامه داد. در حالی‌که رشد شاخص کل بورس تهران از میانه هفته گذشته آغاز شده بود به تدریج شاهد رشد شتاب بورس در مسیر صعودی بودیم. در معاملات امروز نیز تا لحظه تنظیم این گزارش شاخص بورس رشد ۳ درصدی را به ثبت رساند.

دنیای بورس: شاخص کل بورس تهران در جریان دادوستدهای امروز جهش حدود ۴۸۰۰ واحدی را تا لحظه تنظیم این گزارش تجربه کرده بود. غول‌های فلزی، معدنی و نمادهای پالایشی و برخی از نمادهای صنعت پتروشیمی در میان نمادها با بیشترین اثر مثبت بر شاخص قرار داشتند. در حالی‌که شاخص کل رشد حدود ۳ درصدی را تجربه کرده بود، شاخص کل هم‌وزن (با اثرگذاری یکسان‌ نمادها) رشد کمتر از یک درصدی را نشان می‌دهد. این موضوع به یکه‌تازی بزرگان سهام در برابر شتاب کمتر رشد قیمتی در گروه‌های کوچک‌تر اشاره دارد.
معاملات بازار جهانی طی هفته اخیر با رشد قدرتمند قیمت فلزات و حفظ سطوح بالای نفت به پایان رسید. به نظر می رسد تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای توقف سیاست انقباضی خود در کنار پیشرفت مذاکرات تجاری آمریکا و چین بر کاهش دمای ریسک و رشد تقاضا موثر بوده است. از طرف دیگر، رشد نرخ دلار در بازار آزاد و سیگنال‌ها از رشد نرخ دلار در نیما (به عنوان بخش تعیین‌کننده سودآوری شرکت‌های بزرگ بورسی) از عوامل مهم در شکل‌گیری موج تقاضا در روزهای اخیر بوده است.
در این میان نکته‌ای که باید به آن توجه شود افزایش محسوس عرضه سهام در یک ساعت پایانی معاملات است. این موضوع می‌تواند سیگنال‌های متفاوتی را داشته باشد. در این شرایط مهم‌ترین عامل نوسانات نرخ دلار در بازار آزاد، عملکرد بهمن‌ماه شرکت‌ها و همچنین انتظار برای بازگشایی بازار جهانی در روز دوشنبه است. این موارد می‌تواند در مسیر قیمتی سهام موثر باشد.

رژه غول‌های فلزی در بازار
سهام گروه فلزات میدان‌دار معاملات امروز در بورس تهران هستند. این صنعت نه تنها در جذب نقدینگی خود را از سایر گروه‌ها جدا کرده که در رشد شاخص و میزان تقاضا نیز پیشتاز است. حدود یک‌چهارم از کل جریان نقدینگی در معاملات امروز نصیب سهام صنعت فلزات شده است و غول‌های فلزی بیشترین حمایت را از شاخص کل به عمل آورده‌اند. نماد «فولاد» در جریان داد و ستدهای امروز به عنوان صدرنشین فهرست نمادهای موثر بر شاخص کل، بیش از ۵۰۰ واحد در ارتقای دماسنج اصلی تاثیر مثبت داشته و در رتبه بعدی، «فملی» توانسته بیش ۳۰۰ واحد از شاخص کل حمایت کند. دیگر صدرنشینان این فهرست نیز از خانواده سهام کالایی اعم از معدنی‌ها و پتروپالایشی‌ها هستند.
حرکت قیمت‌های جهانی برای بازپس‌گیری قله‌های قبلی در هفته قبل را می‌توان مهمترین عامل موثر بر قیمت وابستگان بورسی دانست. فلزات رنگین نظیر مس، روی، سرب و همچنین محصولات فولادی در هفته قبل با دریافت سیگنال‌های مساعد اقتصادی و سیاسی توانستند رشد چشمگیری را ثبت کنند. انعکاس این شرایط را در معاملات بورس کالای ایران هم می‌توان دید که در مواردی به ثبت رکوردهای جدید در حجم معاملات و یا رسیدن و عبور قیمت‌ها به قله‌های قبلی در مهرماه انجامید.

نمای کلی بازار امروز

ارزش معاملات خرد بورسی در جلسه امروز به بیش از ۶۹۰ میلیارد تومان رسید که بعد از مدت‌ها رخوت در بازار سهام نشانه‌هایی از بازگشت دوباره توجهات به بورس است. رشد نزدیک به ۴۸۰۰ واحدی شاخص کل نیز بیشترین میزان صعود شاخص از روزهای پایانی مهر ماه را نشان می‌دهد.

از معدود گروه‌هایی که در معاملات امروز فشار یکدست فروش را تجربه کرد می‌توان به نمادهای سیمانی اشاره کرد. این گروه طی روزهای اخیر محل جولان حجم محدود نقدینگی بود. پیش از این اشاره شده بود که فصل زمستان دشوارترین موعد سال برای فعالیت این شرکت‌هاست و گزارش‌های عملکرد این بنگاه‌ها می تواند به سدی در مقابل صعود قیمت سهام این گروه بدل شود.

در مقابل رشد یکدست نمادهای گروه فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی در دادوستدهای امروز جالب توجه بود.

از جمله روندهای جالب توجه معاملات امروز روند دوگانه نمادهای قندی بود. این نمادها در جلسه‌های گذشته به صورت خاص مورد توجه بازار قرار گرفته بودند. نرخ شکر گزارش‌شده در عملکرد ماهانه شرکت‌هایی که گزارش بهمن‌ماه را راهی کدال کرد‌ه‌اند دست‌کم رشد ۱۰ درصدی را نسبت به گزارش‌های ماهانه پیشین نشان می‌دهد. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت آن است که نرخ این محصول به صورت مصوب توسط سازمان حمایت مشخص می‌شود و آخرین نرخ اعلامی این نهاد ۳ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است.

البته عملکرد بهمن قند اصفهان با اصلاح مقدار فروش همراه شد. به این ترتیب با ثابت ماندن مبلغ فروش در گزارش اصلاحی در مقایسه با گزارش پیشین برای عملکرد بهمن، نرخ فروش کاهش پیدا کرد. با این حال نرخ فروش شکر در عملکرد بهمن قند شیروان رشد داشته است. افزایش غیرمنطقی نرخ این شائبه را مطرح کرده بود که احتمال افزایش نرخ فروش درب کارخانه شکر به دنبال افزایش قیمت این محصول در بازار وجود دارد که البته چنین موضوعی در پیگیری‌های «دنیای بورس» نیز به نتیجه نرسید. با این حال با اصلاح گزارش ماهانه دلیلی بنیادی برای تحرک قیمتی سهام در چند روز گذشته در دسترس نیست و احتمالا باید به دنبال عوامل هیجان‌زا در بازار بود. 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 159 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 4 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.