مکس بورس نقشه نیمروز بورس شنبه (7 اردیبهشت) - مکس بورس

بازار سهام حرکت صعودی خود را همزمان با دریافت گزارش‌های ارسالی از عملکرد شرکت‌ها برای فروردین ادامه می‌دهد. شاخص کل این بازار با رشد خود در جریان معاملات امروز توانست به کانال ۲۰۵ هزار واحد راه یابد و توامان شاخص هم‌وزن با سرعت بیشتری برای ثبت ارقام تازه حرکت کند. علاوه بر تاثیر گزارش‌های ماهانه، پیش‌روی پرسرعت‌تر بورس از کانال کوچک‌ترهای سهام را می‌توان به اهرم بالای عملیاتی نسبت داد که طی این مدت محرک سهام بوده‌اند.

دنیای بورس: معاملات امروز در شرایطی آغاز شد که بسیاری از شرکت‌های بورسی طی چند روز اخیر از عملکرد خود در فروردین رونمایی کرده‌اند. انتشار گزارش‌های ماهانه فرصتی فراهم کرد تا سهامداران پس از کسب بازدهی اخیر، پرتفوی خود را با نگاه به کیفیت عملکردها به محک تجربه گذارند و با مطالعه و بررسی جریان پرتراکم اطلاعات آرایش سبد خود را متناسب با ظرفیت سودآوری سهام تغییر دهند. اما در ورای گزارش‌های عملکرد متغیرهای دیگری دست‌اندرکار تداوم رشد قیمت‌ها هستند که به طور خلاصه می‌توان آن را برآمده از انتظار اهالی بورس از تاثیر تورم در نرخ‌های فروش و انبساط دارایی شرکت‌ها خلاصه کرد.

طی دو هفته اخیر طیفی از شرکت‌های بورسی مجوز افزایش نرخ فروش محصولات خود را روانه کدال کردند که اوره‌سازان و روانکاران از این جمله بودند. اما طیف دیگری از شرکت‌ها که نظیر دارویی‌ها، غذایی‌ها، سیمانی‌ها، تولیدکنندگان کاشی و سرامیک و برخی از تک‌سهم‌های دیگر نیز با تصور افزایش نرخ‌های فروش پیش رفته‌اند. درجا زدن قیمت سهام این شرکت‌ها و عدم افزایش معنادار نرخ فروش در قیاس با سایر صنایع از یک سو انتظارات را برای افزایش نرخ احتمالی و قریب‌الوقوع محصولات بالا برده‌است و از سوی دیگر اهرم بالای تاثیر سود بر روند سودآوری با توجه به چسبنده بودن هزینه‌های تولیدی در برخی از این شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران را به پیشواز این مهم فراخوانده است.

در عین حال، تجدید ارزیابی دارایی‌ها خاصه نیز همچنان تاثیر خود را در رفتار معامله‌گران سهام نشان می‌دهد. بانک‌ها نیز منتظر مشخص شدن تکلیف نرخ تسعیر ارز و تصمیم نهایی بانک مرکزی هستند که این عامل هم سهم مهمی در تحرکات سهامداران در این گروه و ثبت حجم بالای معاملات در نمادهای وابسته دارد.

مجموعه این شرایط را می‌توان در تداوم رشد قیمت در صنایع مختلف بورسی(اعم از کوچک و متوسط) دید. هر چند عملکرد شرکت‌ها در گروه‌های مختلف از کیفیت یکسانی برخوردار نبود، اما به نظر می‌رسد تاثیر متغیرهای غیرعملیاتی یادشده همچنان سلسله‌جنبان تحرکات اهالی سهام  است.

یکی از مهمترین وقایع در معاملات امروز، افزایش کیفیت و کمیت تقاضا در ساعات پایانی بود. این افزایش تقاضا که بیشتر خود را در نمادهای معدنی نشان می‌دهد از سوی دیگر با کاهش هیجان خرید در نمادهای بزرگ خودرویی همراه بوده است. تقویت تقاضا و محکم شدن صف خرید سهام در نمادهای پرمتقاضی از یک سو و تشدید تراکم خرید در قیمت‌های پایین‌تر در گروه بانکی و شیمیایی نوید عدم اصلاح شاخص در آینده‌ای نزدیک را می‌دهد.

سیطره معادلات رفتاری

یکی از نکات جالب توجه معاملات امروز تحرکات بورس‌بازان در نماد شرکت‌های خودروساز است. سهام خودرویی امروز نبض جریان نقدینگی را در اختیار دارند. ارزش معاملات این گروه تا یک ساعت مانده به معاملات به حدود ۱۰۰ میلیارد تومان رسید و متوسط قیمت در این گروه بیش از ۲ درصد افزایش داشت. رفتار صعودی قیمت در سهام این گروه در حالی رقم می‌خورد که گزارش‌های ارسالی از سوی شرکت‌های خودروساز ناامیدکننده ارزیابی می‌شود. پس از عملکرد نامساعد ایران خودرو در ماه نخست سال، پارس خودرو نیز از افت شدید تولید خود در فروردین رونمایی کرد. حال این سوال پیش می‌آید که با وجود چنین عملکرد چرا نمادهای این گروه عموما سبزپوش هستند. به نظر می‌رسد سهامداران با وجود عملکرد ضعیف این غول‌های صنعت چشم به تجدید ارزیابی دارایی‌ها و رشد قیمت از کانال تورم دوخته‌اند.

دو پیام ناهمگون از بازار جهانی
سهام گروه‌های کالایی در معاملات امروز متناسب با گزارش‌های ارسالی از عملکرد خود روند نسبتا متعادلی را سپری می‌کنند. در این بین، معدنی‌ها و پالایشی‌ها جزو حامیان اصلی شاخص کل هستند و سهام گروه پتروشیمی با وجود جذب حجم قابل توجهی از نقدینگی، به طور متوسط تحت فشار هستند. از رفتار سهامداران چنین برمی‌آید رویدادهای اخیرالوقوع بازار جهانی در مجموع مثبت بوده است.
فعالان بازار جهانی در هفته اخیر شاهد دو رویداد مهم بودند. بهای نفت برنت که به دلیل لغو معافیت نفتی مشتری‌های ایران از تحریم‌های آمریکا تا اوج ۶ ماه گذشته بالا رفته بود، روز جمعه پس از موضع‌گیری ترامپ و فشار بر اوپک برای کاهش قیمت‌ها، بیشترین افت خود را در دو ماه اخیر تجربه کرد و از سطح ۷۵ دلار به کانال ۷۱ دلار تنزل یافت. اما در نقطه مقابل، رشد فراتر از انتظار چشم‌‍انداز اقتصاد آمریکا براساس عملکرد اولین فصل سال، سیگنال مثبت خود را به بازار جهانی فرستاد. در حالی که تحلیلگران انتظار رشد ۲ درصدی را داشتند، اقتصاد آمریکا در سال منتهی به مارس انبساط ۳٫۲ درصدی را تجربه کرد. تجربه این رشد غیرمنتظره در بزرگترین اقتصاد جهان برای سهام کالایی بورس تهران حاوی پیغام مثبت از حیث حفظ تقاضا در بازارهای کالایی است که با بهبود روابط تجاری دو اقتصاد بزرگ می‌تواند به تداوم این شرایط بینجامد و تاثیر مثبت خود را بر بیش از نیمی از سهام بورس تهران بر جا گذارد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 136 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 3 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.