مکس بورس نقشه نیمروز بورس شنبه (8 دی) - مکس بورس

بازار سهام اولین روز هفته را با قدرت شروع کرد. شاخص کل بورس تهران با صعود بیش از ۲ هزار واحدی طی معاملات امروز مجددا وارد کانال ۱۶۰ هزار واحدی شده است. رشد قیمت نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی پس از افزایش متوسط ۷ درصدی قیمت جهانی نفت در روزهای تعطیلی انتهای هفته گذشته، یکی از مهمترین عوامل ثبت این رشد است. در روند معاملات امروز کیفیت گزارش‌های ماهانه منتشر شده نیز نقش پررنگی دارد.

دنیای بورس: بازگشت روندها در آستانه سال نوی میلادی

رشد بسیار قدرتمند قیمت جهانی نفت و شاخص بورس‌های بین‌المللی (خصوصا آمریکا) در روز چهارشنبه گذشته و پس از اتمام هفته برای بورس تهران به حدی بود که برآیند معاملات هفتگی را کاملا مثبت کرد. هرچند این روند صعودی پرقدرت در روزهای بعد (پنجشنبه و جمعه) تداوم چندانی نداشت اما تاثیر جهش روز چهارشنبه به حدی بود که کف قیمت‌ها تا اندازه زیادی بالاتر آمد.

قیمت نفت برنت نسبت به آخرین معاملات روز سه‌شنبه رشد ۵٫۰۷ درصدی را تجربه کرد و قیمت نفت WTI رشد ۴٫۵ درصدی را در این مدت به ثبت رساند. شاخص S&P، NASDAQ و Dow Jones نیز به ترتیب رشد ۵٫۷، ۶٫۵ و ۵٫۸ درصدی را در این مدت تجربه کردند و اندکی بار روانی ریزش‌های مداوم را کاهش دادند. هرچند همانطور که گفته شد، سهم اصلی این رشد قیمت‌ها در موارد یاد شده در ساعات پایانی روز چهارشنبه به وقت ایران رقم خوردند و در روزهای بعد شاهد اصلاح قیمت‌ها یا درجا زدن آنها بودیم اما تاثیر ایجاد آرامش نسبی در بازارهای جهانی، خود را در معاملات امروز بورس تهران و شکل‌گیری تقاضای موثر نشان داده‌است. در این میان نباید از این نکته غافل شد که در زمان تعطیلی بازارهای جهانی، حفظ جانب احتیاط از سوی معامله‌گران باید در دستور کار قرار گیرد و شکل‌گیری روندهای هماهنگ ملاک تصمیم‌گیری نیست کما اینکه عرضه صف‌های خرید و عدم شکل‌گیری روند قدرتمند ورود نقدینگی تا اندازه‌ای موید این مطلب است.

بانکی‌ها درگیر سد عرضه

معاملات مثبت در نمادهای پالایشی، محصولات شیمیایی و بعضا فلزات اساسی اثر قدرتمندی بر تشکیل عمومی تقاضا در سایر گروه‌های بازار نداشته است. به عنوان مثال نمادهای گروه بانکی و خودرویی علیرغم حجم معاملات نسبتا زیاد، میل چندانی به صعود نشان نمی‌دهند و عرضه‌های سنگین ترمز حرکت رو به رشد آنها را کشیده‌است. در روزهای پایانی هفته گذشته، شاهد بازگشت توجهات به این نمادها و حرکت رو به رشد یکدست نمادهای بورسی بودیم. اما طی جلسه معاملاتی امروز، تنها توجهات معطوف به نمادهایی شده‌است که یا از کاهش ریسک رکود جهانی بهره‌مند می‌شوند یا به طور مستقیم و غیرمستقیم از افزایش قیمت جهانی نفت منتفع می‌شوند.

فعالان بورسی با افزایش فشار فروش در نمادهای بانکی و خودرویی به نوعی نشان می‌دهند که انتظار چندانی به شکل‌گیری روند رشد دسته‌جمعی در تمام نمادها ندارند و دوام روند رو به رشد قیمت‌ها در این روزها نیز تا حد بسیار زیادی به عوامل بازارهای جهانی وابسته است.

دو وزنه معاملات خودرویی

خودروسازان در آذر ماه بدترین عملکرد خود طی سال مالی جاری را به ثبت رساندند. این مساله به‌خصوص در رابطه با تولید این شرکت‌ها نگران‌کننده به نظر می‌رسد. تضعیف جریان نقدینگی، در پی محدودیت نرخ‌های فروش، در کنار رشد قابل‌توجه هزینه‌ها این صنعت را در ۶ ماه میانی سال به شدت تحت فشار قرار داد.

اگر چه فشار سیاست‌گذار برای اعمال نرخ‌های دستوری بر خودرو، نهایتا با عقب‌نشینی همراه شده (و این مساله خود موج قابل‌توجهی از تقاضا را به این گروه هدایت کرد) به نظر می‌رسد این گروه طی برهه پاییز سخت‌ترین فصل سال را پشت سر گذاشته باشند. آزادسازی سقف قیمت مواد مصرفی، ورود تحریم‌ها به فاز نهایی و تحدید نرخ‌های فروش از جمله مسائلی بودند که نمایش‌ آن‌ها در فصل گذشته به اوج رسید. بر این اساس به نظر می‌رسد در گزارش‌های ۹ ماهه این شرکت‌ها باید انتظار تحقق زیان، فراتر از آن‌چه تابستان حادث شده بود، را کشید.

نزدیک شدن نرخ فروش محصولات به نرخ بازار، از ابتدای دی ماه برای این گروه تحقق یافته است و انتظار می‌رود از میزان فشار بر این گروه در زمستان تا حدودی کاسته شود. در رابطه با قیمت سهام این گروه باید در نظر داشت که روند معاملات این گروه را چندان نمی‌توان با روند سودآوری هم‌مسیر دانست.

واکنش بازار به گزارش‌های ماهانه

با معدود سیگنال‌ها از آرامش نسبی بازارهای جهانی در آخرین معاملات سال میلادی، مجالی برای عرض‌اندام عملکردهای ماهانه بدست آمده است. معاملات دو جلسه اخیر به خوبی بازتاب کیفیت عملکرد شرکت‌ها در ماه آذر را به نمایش گذاشته است.

«غبشهر» در انتشار گزارش‌های ماهانه آذر ماه، از متاخرین بود؛ با این حال هر دو نماد صنعت روغن نباتی در آذر ماه عملکردی قدرتمند را گزارش کرده‌اند. مساله‌ای که داد و ستدهای هر دو نماد را به محدوده صف خرید کشانده است. در آخرین معاملات «غبشهر» صف خرید بیش از ۱۲ میلیون و «غمارگ» صف خرید بیش از ۱٫۵ میلیون سهمی را تجربه می‌کند.

در گروه فلزات اساسی، چرخش روند معاملات «کاوه» بعد از ریزش‌های ادامه‌دار قیمتی جالب‌توجه است. نرخ‌های فروش صادراتی «کاوه» در آذر ماه ارقامی فراتر از انتظارات بوده و این مساله دو جلسه اخیر معاملات این نماد را با رشد کاملا ملموس قیمت سهم همراه کرده است و این نماد در معاملات پایانی صف خرید بیش از ۱۰ میلیون سهمی را تجربه می‌کند.

در گروه نمادهای پتروشیمی نیز تاثیر گزارش‌های ماهانه مشهود است. البته در روند عمومی معاملات این گروه باید به انتظار برای نرخ خوراک نیز توجه داشت. با این حال گزارش‌های جالب توجه «زاگرس» و «پارس» نه تنها توانسته است معاملات این دو نماد را از روند اصلاحی به صعود قدرتمند تغییر دهد، حتی رویه معاملاتی نمادهای هم‌گروه را نیز متاثر ساخته و به جریان صعودی کشانده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 85 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 5 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.