مکس بورس نقشه نیمروز بورس شنبه(15 بهمن) - مکس بورس

شاخص کل بورس تهران حدود ۷۰۰ واحد از افت شدید جلسه معاملاتی قبل را در ابتدای دادوستدهای امروز جبران کرد و توانست کانال ۱۵۸ هزار واحدی را باز پس بگیرد. در جلسه امروز توفان عرضه‌ها فروکش کرد و معاملات در فضایی نسبتا آرام دنبال شد. در عین حال، توام با تقلای بانک‌ها و نمادهای خودرویی برای رهایی از بار عرضه‌ها، علائمی از شیفت نقدینگی به سمت گروه‌های کالایی به چشم می‌خورد.

دنیای بورس: سیلاب تند عرضه‌های جلسه قبل، در معاملات امروز به تقاضای نسبتا قوی مبدل شد و شاخص کل را در ابتدای کار بیش از یک‌هزار واحد ارتقا بخشید. با وجود این، ناپایداری تقاضا و فشار عرضه‌ها مجالی به تداوم روند صعودی شاخص در مقیاس روزانه نداد و نماگر بازار به‌تدریج از سقف روزانه فاصله گرفت. شرایط به گونه‌ای پیش رفت که حتی برخی از سهم‌هایی که کارخود را با رشد قیمت آغاز کرده بودند، در ادامه به محدوده منفی قیمت تنزل کردند. این روند مشخصا در جبهه بانکی و خودرویی قابل مشاهده بود. بر خلاف این دو گروه پرحاشیه، سهم‌های کالایی به لطف پشتوانه‌های بنیادی از تقاضای قوی‌تری برخوردار بودند و امروز هم حمایت قابل ملاحظه‌ای از شاخص کل به عمل آوردند.

تقلای بانکی-خودرویی برای جبران ناکامی
بانکی‌ها به نمایندگی دو نماد بانک صادرات و تجارت، معاملات امروز را در دقایق پیش‌گشایش با صف خرید آغاز کردند. واکنش اولیه بازار را می‌توان به پیشنهاد افزایش ۲۲۲ درصدی سرمایه بانک صادرات نسبت داد که روز گذشته روی سامانه کدال قرار گرفت. بلافاصله پس از انتشار پیشنهاد افزایش سرمایه بانک صادرات، بانک تجارت اقدام به شفاف‌سازی در خصوص تسعیر ارز و تجدید ارزیابی‌ دارایی‌ها کرد. نمادهای این گروه مطابق منطق اخیر بسیاری از فعالان بازار، واکنش مثبتی به این اخبار در ساعات اولیه نشان دادند. با وجود این، روند مثبت قیمت در این گروه دوام نیاورد و با وجود حضور پررنگ سهامداران حقوقی در جریان معاملات، در نیمه دوم داد وستدها شاهد عقب‌گرد قیمت در نمادهای این گروه بودیم. در بین لیدرهای این گروه، «وتجارت» طی دقایق پایانی معاملات در حول و حوش نقطه صفر روزانه مورد دادوستد قرار گرفت و نمادهای «وبصادر» و «وبملت» نیز وارد محدوده نزولی شدند و این روند با شدت بیشتری در نمادهای هم‌گروه تکرار شد.
خودرویی‌ها نیز تقریبا همین روند را تجربه کردند. خریدهای نسبتا قوی‌تر سهامدار حقوقی و ناتوانی برخی اخبار مثبت در حمایت از سهم‌های این دو گروه در کنار وضعیت نسبتا متعادل و تا حدودی رو به رشد کالایی‌ها را می‌توان به عنوان اولین نشانه‌های کم‌رنگ برای تغییر جریان قدرتمند پول از بانک‌ها به صنایع کالایی تعبیر کرد.

البته باید اشاره کرد که تغییر آرایش نقدینگی و شیفت آن به گروه‌های کالایی مستلزم بهبود ماندگار ارزش معاملات و اطمینان بیشتری سرمایه‌ءهای خرد برای ماندن در بازار سهام است. طی روزهای اخیر ارزش معاملات خرد سهام به طور متوسط زیر مرز ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که مقایسه با ماه قبل کاهش یافته و جریان خروج سرمایه‌های خرد هم بر ورود آن غلبه داشته است. از این دیدگاه، به نظر می‌رسد شیفت نقدینگی به بازگشت سهامداران خرد به جریان معاملات سهام و افزایش پولِ در گردش وابسته است.

تداوم حضور در صف سیمانی

عطش تقاضا در برخی از نمادهای گروه سیمان همچنان برطرف نشده است. سهام این گروه که طی روز گذشته در معرض سنگین‌ترین عرضه‌های بازار بودند امروز همسو با جریان کلی معاملات حرکت کردند و در برخی از سهم‌های این صنعت، تقاضای پرحجمی رقم خورد. در بین نمادهای این گروه، تداوم تقاضای پرقدرت در نماد شرکت‌های سیمان تهران و سیمان خزر موجب جذب بیش از ۲۰ میلیارد نقدینگی شد و این گروه را در رتبه دوم جدول بیشترین ارزش معاملات صنایع نشاند. به نظر می‌رسد ارزشگذاری بر مبنای تورم دارایی همچنان عامل اصلی تحرک در سهام این گروه است که توانسته با جذب پول‌های سرگردان به موج‌های متناوب قیمت در سهامی از این طیف دامن زند.  

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 156 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 5 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.