مکس بورس نقشه نیمروز بورس چهارشنبه (۷ فروردین) - مکس بورس

شاخص کل بورس معاملات امروز را با عبور پرقدرت از سطح ۱۸۰ هزار واحدی آغاز کرد و تا نیمه کانال ۱۸۱ هزار واحدی پیش رفت. بدین ترتیب نماگر کل بازار به سطوح خود در دهه انتهایی آبان بازگشته و فاصله خود را با سقف تاریخی کمتر کرده است. بازگشت توجه معامله‌گران به گروه‌های بزرگ و اصطلاحا بنیادی بازار صعود شاخص در آخرین جلسه از اولین هفته سال را تسهیل کرده است.

دنیای بورس: نزدیک نیم ساعت مانده به پایان معاملات امروز، شاخص کل رشد بیش از۱۶۸۰ واحدی را تجربه می‌کند و این تغییرات در سیطره نمادهای ۳ گروه بزرگ بازار قرار دارد. تاثیرگذارترین نمادها بر تغییرات امروز شاخص همگی از گروه‌های نمادهای پتروشیمیایی، فلزی و پالایشی هستند و بر خلاف روزهای گذشته جایی برای خودنمایی نمادهای کوچکتر نمانده است.

در معاملات امروز تقاضای همه‌جانبه در بازار سهام به وضوح عقب‌نشینی کرده است؛ صف‌های خودرویی چندان دوام نیاوردند و در برخی موارد دامنه قیمت این نمادها به محدوده منفی نیز کشیده شده است. با این حال انتظارات تورمی همچنان در رابطه با گروه‌هایی مانند سیمانی‌ها و نمادهای قند و شکری نقش اصلی را بازی می‌کند.

ارزش معاملات خرد بورسی در حدود ۴۰۰ میلیارد تومان است و نسبت به معاملات دیروز از رشد ملایم خبر می‌دهد.

فروکش هیجان در کوچکترها؟

گزارش‌های عملکرد اسفندماه با نظم کمتری بر روی کدال می‌نشیند و در حالی که برخی شرکت‌ها از ۲۵ اسفند ماه گزارش ماهانه خود را منتشر کردند همچنان انتظار برای انتشار گزارش‌ عملکرد شرکت‌های بزرگ کالایی در آخرین ماه از سال مالی ۹۷ وجود دارد.

در رابطه با بسیاری از شرکت‌ها همچنان انتظار حرکت بر مدار مطلوب عملکرد وجود دارد و این مورد از جمله مواردی است که تغییر کانون تمرکز در معاملات آخر هفته سهام را در پی داشته است. در مقابل نمادهای کوچکتر از واکنش‌های هیجانی کم‌کم فاصله گرفته‌اند و روندی متناسب با وضعیت عملیات خود را تجربه می‌کنند.

احتمالا روند کم‌رونق معاملات تا انتهای تعطیلات سال نو ادامه داشته باشد؛ (لازم به تاکید است که این سطوح از ارزش معاملات نسبت به سایر بازه‌های میان تعطیلات چشمگیر است، اما همچنان با سطوح معاملات در روزهای پررونق فاصله دارد). این مساله سبب می‌شود تا جریان‌سازی در گروه‌های کوچکتر بازار آسان باشد و نوسانات قیمتی در این گروه‌ها با شدت بیشتری همراه شود.

با این حال در صورتی که عملکردهای ماهانه پشتوانه این روند نباشد احتمالا شاهد عدم تاب‌آوری این نمادها بر مدار صعود باشیم.

اهمیت گزارش های ماهانه

در دادوستدهای نیمه تعطیل این روزها نقش گزارش‌های ماهانه به شدت برجسته به نظر می‌رسد. شرکت‌های سیمانی و غذایی که گزارش عملکرد خود در اسفند ماه را منتشر کرده‌اند عموما از روند مطلوب فعالیت در آخرین ماه از سال ۹۷ قرار می‌دهند. اگر چه باز هم تاکید می‌شود که انتظارات تورمی در روند قیمتی این گروه‌ها نقش اساسی دارد.

با این حال در سایر گروه‌های کوچکتر مسیر تک‌نمادها از سایر هم‌گروهی‌ها بر مبنای عملکرد ماهانه در حال جدا شدن است. شرکت‌هایی که در اسفندماه عملکردی فرای انتظار به ثبت رسانده‌اند در معاملات روزهای اخیر عموما صف‌های خرید پایداری را تجربه می‌کنند و نماهای خودرویی در آستانه انتشار گزارش‌های ماهانه با رویکرد احتیاطی قوی‌تری مواجه شدند.

در رابطه با بزرگان کالایی، معاملات امروز به نوعی آرایش قبل از انتشار آخرین گزارش ماهانه را نشان می‌دهد. از بین نمادهای فلزی، گزارش عملکرد «فاسمین» مطابق با انتظارات از حجم بالای فروش شمش روی حکایت داشت. با این وجود افت نرخ فروش شمش سبب شده است تا روند قیمتی سهم با ملایمت بیشتری همراه شود. گزارش عملکرد «فرآور» نیز که دقایقی پیش بر روی کدال نشست از بهبود وضعیت فروش چه در رابطه با مقادیر و چه نرخ فروش خبر می‌دهد. این نماد روزهای پیش را بر مدار حداکثری قیمت سپری کرده است و به نوعی گزارش مطلوب اسفند ماه در روند قیمتی سهم پیش‌خور شده است. با این حال گزارش اسفند سبب شد تا دامنه اصلاح قیمت سهم در معاملات امروز محدودتر شود.

«دنیای بورس» در نگاهی کلی عملکرد بنگاه‌های تولیدی در اسفند ماه را در قالب جداول خلاصه‌شده ارائه می‌دهد. این جداول می‌تواند راهنمای مناسبی برای بررسی بیشتر وضعیت شرکت‌ها بدست دهد و عوامل موثر بر روند کوتاه‌مدت قیمت سهم را تا حدودی روشن سازد.

در این رابطه نگاه کنید:

وضعیت عملکرد شرکت‌های بورسی در اسفند (۱) و (۲)

عملکرد باقی شرکت‌ها نیز در ادامه آورده خواهد شد و در رابطه با شرکت‌های بزرگتر تحلیل‌های مفصل‌تری به مخاطبین ارائه می‌گردد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 125 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 4 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.