مکس بورس نقشه نیمروز بورس چهارشنبه ( 10 مهر) - مکس بورس

معاملات بورس تهران امروز چنان تحت تاثیر بازگشایی نماد بانک ملت قرار گرفت که تقریبا در اغلب نمادها شاهد فشار فروش و زمینه‌سازی برای حضور و نظاره وضعیت این غایب طولانی تالار سهام بود. شاخص کل که در همان دقایق نخست معاملات طی ریزشی ۴۵۰۰ واحدی به کانال ۳۲۱ هزار تایی تنزل یافته بود، با بازگشایی قدرتمند لیدر گروه بانک همچون ققنوسی به منطقه سبز پرواز کرد و حدود ۱۰۰ واحد بالاتر از نقطه شروع نشست.

دنیای بورس: فشار فروشی که از آخرین معاملات روز گذشته در بازار پدیدار شد تاثیر خود را در گشایش دادوستدهای امروز هم گذاشت. شاخص کل در ساعت نخست معاملات امروز تحت تاثیر فضای منفی حاکم بر کل صنایع بورسی به افت ۴۵۰۰ واحدی تن داد. شدت هیجان در برخی نمادها به حدی بود که منجر به تشکیل صف‌های فروش هم شد. علاوه بر سهام کالایی بازار، در غیرکالایی‌ها نیز عرضه‌ها قوی بود و در این میان گروه خودرو و دارو نسبت به سایر گروه تقاضای بیشتری را جلب کردند.

در چرایی این امر می‌توان عوامل متعددی را ذکر کرد که مهمترین آن، تلاش برای شناسایی سود کسب شده در رالی اخیر و همچنین تب و تاب اغلب فعالان سهام برای بازگشایی غایب بزرگ بازار، یعنی نماد «وبملت» در معاملات امروز بود. در این میان، ریزش قیمت جهانی فلزات هم نقش مضاعفی در این افزایش عرضه سهام خاصه در وابستگان بزرگ بورسی بازی کرد. با وجود این، مهمترین عاملی که به نظر می‌رسد تمام بازار را تحت‌الشعاع خود قرار داده بازگشایی نماد بانک ملت پس از غیاب ۱۰۰ روزه است. از ابتدای این هفته که زمزمه‌های این بازگشایی قوت گرفت، تحرکات معامله‌گران حول محور این بازگشایی رقم خورد. حتی برخی از فعالان بازار در شبکه های اجتماعی عرضه‌های پایانی معاملات دیروز را تلاشی برای حضور در بازگشایی «وبملت» عنوان کردند. به هر ترتیب، بازگشایی ۴۳ درصدی این سهم روی نقطه ۶۲۰ تومانی باعث جهش ۲۵۰۰ واحدی شاخص و  ورود دوباره به محدوده مثبت شد.

مروری بر خاطره یک غیبت

نماد بانک ملت قبل از آغاز معاملات روز بیست‌وهفتم خرداد، برای افشای اطلاعات در خصوص مساله تسعیر ارز و سپس شفاف‌سازی در مورد خبر دریافت غرامت از خزانه‌داری انگلیس متوقف شد و این توقف به صورت سریالی بیش از ۱۰۰ روز  به طول انجامید. تعلل در شفاف‌سازی، پیوند زدن موضوع شفافیت به محرمانگی این نماد را در حصر بیش از سه‌ماهه نگه داشت و توامان به بازار شایعات و گمانه‌زنی در مورد ارزش ریالی غرامت دامن زد تا اینکه از از هفته گذشته ناشر طی شفاف‌سازی دیرهنگام و سوال‌برانگیز به «اختلاف فاحش» رقم‌های شایع‌شده در مورد میزان غرامت دریافتی پرداخت و سرانجام در جریان معاملات  امروز به بازگشایی تن داد. تاثیر این بازگشایی را می‌توان در فشار عمومی عرضه در کل بازار، وسعت منفی‌ها و همچنین برآیند صفر شاخص دید.

شیفت بازار به هیجان بیشتر
یکی از اتفاقات جالب توجه پس از بازگشایی نماد بانک ملت در محدوده قیمتی ۶۲۰ تومان، سنگین‌تر شدن بار فشار فروش در عموم سهم‌ها بود. معاملات نماد بانک ملت و خالص ورود سرمایه‌های حقیقی به این سهم تا حدودی این نکته را روشن می‌کند. در معاملات امروز نماد بانک ملت، خالص خرید سهامداران حقیقی به رقمی بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان می‌رسد که نشان از جذب نقدینگی خرد دارد. از سوی دیگر در سایر نمادهای بانکی نظیر «وبصادر» و «وتجارت» نیز شاهد جذب نقدینگی در سطوح پایین‌تری هستیم. خالص خرید حقیقی در این دو نماد نیز به بیش از ۲۰ میلیارد تومان می‌رسد که جذب نقدینگی توسط بزرگان بانکی در روز جاری را به بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان می‌رساند. از طرفی تشکیل صف خرید ۱۵۰ میلیون سهمی نماد بانک ملت در پایان بازار حاکی از انباشت نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومانی پول در انتظار ورود به این سهم است که بخش دیگری از نقدینگی مشتاق را تشکیل می‌دهد و ورود نقدینگی به گروه را به بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان می‌رساند.

به نظر می‌رسد در این تغییر مسیر سرمایه‌گذاران میل هرچه بیشتر به بودن در جریان پرهیجان با پیش فرض ذهنی رشد بیشتر در تنور داغ‌تر حرف اول را می‌زند و همین امر منجر به قرار گرفتن قیمت برخی از نمادهای بورسی در محدوده‌های جذاب برای خرید شده‌است. صدایی که در هیاهوی بازار گم می‌شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 52 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 31 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.