مکس بورس نقشه نیمروز بورس چهارشنبه (11 اردیبهشت) - مکس بورس

روند معاملات امروز سهام حکایت از آن دارد که بازگشت روز گذشته شاخص کل از سقف ۲۱۹ هزار واحدی تنها اصلاحی موقت بوده است. نماگر کل بازار در آخرین جلسه معاملاتی هفته رشد ۳۴۶۶ واحدی را تجربه کرد و بر فراز سطح حساس ۲۲۰ هزار قرار گرفت. در این میان فروشندگان روز گذشته سهام که بی‌توجه به ارزندگی سهام و تنها در واکنش به سطح حساس شاخص اقدام به فروش سهام خود کرده‌اند به نوعی جاماندگان اصلی روند صعودی هستند.

دنیای بورس: ارزش معاملات خرد بورسی یک ساعت مانده به پایان معاملات در سطح فراتر از هزار میلیارد تومان قرار گرفته است و بار دیگر توجه معامله‌گران به نمادهای بنیادی و بزرگ بازار معطوف شده است.

نااطمینانی از روند صعودی سهام و عدم برآورد دقیق از میزان ارزندگی سهام از جمله عواملی است که در یک روند اصلاحی می‌تواند به شیوع سندروم‌وار فشار عرضه‌ها منجر شود. در سوی مقابل اطلاع از حدود ارزندگی سهام و حضور در معاملات بر این مبنا می‌تواند دامنه ریسک‌پذیری معامله‌گران را گسترش داده و مانع از جاماندگی در روندهای این چنینی شود.

«دنیای بورس» در گزارش‌های متعددی از جمله نقشه نیمروز سه‌شنبه و دیده‌بان امروز به خطاهای تکراری و الگودار رفتار معامله‌گران تاکید کرد و لزوم داشتن نگاه جامع و کارشناسی به روند بورس را متذکر گردید. مطالعه این گزارش‌ها بار دیگر به مخاطبان توصیه می‌شود.

ارزیابی نماگرهای بورس

طی ماه‌های اخیر این مساله بارها مطرح می‌شد که سطح ۲۲۰ هزار واحدی برای شاخص کل کاملا مورد انتظار است. از آن برهه تا کنون ابعاد متغیرهای حاکم بر بازار سرمایه به کلی متحول شده است که مهم‌ترین آن را می‌توان به رشد نرخ ارز در بازار آزاد و واکنش نسبی سیاست‌گذاری‌ها به این مساله عنوان کرد. ضمن این که محرک‌های قدرتمند دیگری به جریان صعودی سهام سوخت تزریق می‌کنند. انتشار صورت‌های مالی سال ۹۷ و رشد محسوس سودآوری برای اکثر قریب به یقین شرکت‌های بزرگ و بنیادی در کنار فرارسیدن فصل مجامع شرکت‌ها از دیگر عوامل تشدیدکننده تقاضا در روزهای اخیر و همچنین پیش روست.

با تمام این اوصاف تاکید چندین باره بر سطح ۲۲۰ هزار واحدی به تشدید حساسیت‌ها بر این سطح شاخص کل منجر شده است. همان‌گونه که عبور از سقف ۱۹۷ هزار واحدی و بعد از آن گذر از کانال ۲۰۶ هزار واحدی به نوعی با مقاومت‌های تکنیکالی مطرح می‌شد. با این وجود باید تاکید کرد که اعتبار رفتار نموداری در شرایطی که ارزندگی سهام حدود مشخصی دارد چندان پایدار نخواهد بود. در آخرین مرحله، نماگر کل بازار که روز گذشته با قرار گرفتن در آستانه ۲۲۰ هزار واحدی به سرعت تغییر مسیر داد و اصلاح بیش از ۲۵۰۰ واحدی را در پیش گرفت، امروز مجددا به مدار صعود جهش وار بازگشت و فاصله‌ای تا سطح ۲۲۰ هزار ندارد.

 همزمان با رشد ۱٫۵۷ درصدی شاخص کل، شاخص هم‌وزن نیز رشد ۷۷۰ واحدی و معادل ۱٫۷۶ درصد را تجربه می‌کند. در معاملات امروز نیز بیشترین ارزش معاملات در گروه خودرو جریان دارد. گروهی که وضعیت بنیادی نمادهای آن توان چندانی برای حمایت از قیمت سهام ندارد و تنها اخبار و جریانات افزایش سرمایه‌ای صعود قیمت‌ها را در آن رقم زده است. بار دیگر لازم به تاکید است در صورت تفکیک مسیر سهام، که در روندهای صعودی مورد انتظار است عدم حمایت عوامل بنیادی می‌تواند به تشدید چندین باره فشار عرضه‌ها منجر شود.

در این رابطه بخوانید: تب و تاب «خودرو» پشت سقف تاریخی

از میان شاخص‌های صنایع، تنها برآیند تغییرات در ۲ گروه معدنی‌ها و گروه زراعت منفی است. با این حال میزان رشد قیمت در گروه‌های مختلف یکسان نیست.

نگاهی به معاملات کالایی

بورس کالا امروز در گروه محصولات صنعتی میزبان عرضه شمش روی ۳ شرکت بود. همچنین عرضه بیلت و شمش آلومینیومی شرکت ایرالکو از دیگر دادوستدهای مهم کالایی امروز بود.

در رابطه با شمش روی، دو شرکت کالسیمین و ذوب روی بافق نمایندگان بورسی در معاملات بودند. شمش روی کالسیمین با رقابت نسبی تا سقف ۳۱٫۱ میلیون تومان معامله شد. به نظر می‌رسد قیمت پایانی این محصول در سطح فراتر از ۳۰٫۵ میلیون تومان قرار گیرد. معادل دلاری این معاملات را می‌توان در حدود ۱۰۹۰۰ تومان تخمین زد که همچنان فاصله‌ای بیش از ۳۰ درصد را با نرخ این ارز در بازار آزاد نشان می‌دهد.

شمش روی «کبافق» نیز میانگینی در حدود ۲۹٫۷ میلیون تومان به ازای هر تن را به ثبت رساند.

رقابت بر سر شمش آلومینیومی نیز به ثبت تقاضا تا سقف ۲۴٫۸ میلیون تومان به ازای هر تن برای این محصول انجامید. معادل دلاری این محصول در حدود ۱۳۷۸۰ تومان خواهد بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 109 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 3 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.