مکس بورس نقشه نیمروز بورس چهارشنبه (15 اسفند) - مکس بورس

بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته توانسته است از مدار منفی روزهای اخیر تا حدودی فاصله بگیرد. با این حال کاهش ارزش معاملات همچنان جلب توجه می‌کند. با رسیدن به میانه آخرین ماه سال و فروکش جریان اطلاعات از عملیات بنگاه‌ها بار دیگر مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده مسیر سهام به اخبار و گمانه‌ها منعطف شده است.

دنیای بورس: کمتر از نیم ساعت مانده به پایان معاملات، ارزش معاملات خرد بورسی کمتر از ۲۶۵ میلیارد تومان است که کمترین میزان از ابتدای هفته را نشان می‌دهد. روند نزولی ملایم قیمت‌ها در بازار جهانی، پایان واکنش به گزارش‌های ماهانه و نوسانات پردامنه نرخ ارز در بازار آزاد سبب شده است تا معامله‌گران بار دیگر جنبه احتیاط را در قبال گروه‌های بزرگ و کالایی در پیش بگیرند.

از دیگر سو به نظر می‌رسد فاز واکنش به خبر تجدید ارزیابی شرکت‌های مشمول ماده ۱۴۱ نیز به دوران استراحت وارد شده است. می‌توان امیدوار بود که واکنش به افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل سهام جایزه با نگاه تحلیلی دقیق‌تری مورد بررسی قرار گرفته باشد با این حال این فرض بیش از حد خوشبینانه به نظر می‌رسد.

از جمله جالب‌توجه‌ترین رفتارهای معاملات امروز تغییر محسوس مسیر قیمتی سهام در گروه بانکی است. این بار صعود قیمت سهم بار دیگر به سود ناشی از تسعیر ارز پیوند خورده و واکنش منفی به افزایش سرمایه بانک‌ها را شاهد هستیم.

هیجان صف‌نشینی در بانک ملت

یکی از اتفاقات جالب توجه در معاملات امروز تغییر ناگهانی رفتار قیمت در سهم‌های گروه بانکی بود. اکثر نمادهای این گروه در نیمه نخست معاملات امروز ضمن کلنجار با عرضه‌های نسبتا قوی، در محدوده صفر و یا منفی قیمت نوسان داشتند. در بین نمادهای پرمعامله این گروه، سهام بانک ملت با رِنج‌‌های مثبت از محدوده صفرِ تابلو تا صف خرید پیش رفت و به این ترتیب، با سرایت جو مثبت به کل گروه، سایر همگروهی‌ها در مسیری نسبتا مشابه به حرکت درآمدند و ضمن رهیدن از فشار فروش، موقتا تا محدوده مثبت قیمت بالا آمدند و سپس با فروکش هیجان به مسیر قبلی بازگشتند و دچار افت قیمت شدند. تنها نماد بانک ملت بود که با صف طولانی خرید به کار خود ادامه داد.

معاملات گروه بانکی بورس تهران مدت‌هاست با خبر تعدیل نرخ ارز برای محاسبه دارایی‌های ارزی، افزایش سرمایه و تجدید ارزیابی دارایی‌‌ها پیوند خورده است. خبر شفاف‌سازی بانک‌ها در مورد نحوه محاسبه دارایی‌های ارزی یکی از موتورهای محرکه سهام مرتبط طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر بوده که می‌تواند نقش مقطعی و مثبتی در بهبود ترازنامه بانک‌های با تراز ارزی مثبت به وجود آورد. به همین دلیل، طی این مدت گروهی از سهامداران را به تناوب به دنبال خود کشیده و متقاضی سهام این صنعت کرده است. جذابیت این موضوع در جریان معاملات امروز و تقویت گمانه‌زنی‌ها درباره شفاف‌سازی بانک ملت پیرامون نحوه تسعیر ارز یکی از بهانه‌های ثبت رِنج‌های مثبت و حرکت تا صف خرید در نماد این بانک ارزیابی می‌شود.
اخبار مطرح شده پیرامون تراز ارزی بانک ملت نشان از آن دارد که این بانک امکان شناسایی سود قابل توجهی از محل تسعیر ارز خواهد داشت و از این لحاظ بر سایر نمادهای هم‌گروه برتری دارد. «دنیای بورس» پیش از این در گزارش موعد شناسایی سود تسعیر ارز بانک‌ها به بررسی این موضوع پرداخته است. با این حال باید در نظر داشت در صورتی که مطابق ماه‌های اخیر انتشار اخبار رسمی در این رابطه به تعویق افتد باید در انتظار موج منفی دیگری در تغییرات قیمتی سهم بود.

از طرفی، دیروز مجوز افزایش ۲۰۳ درصدی سرمایه بانک صادرات از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها روی کدال قرار گرفت. امروز هم بانک تجارت خبر از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص پیشنهاد افزایش ۴۶۰ درصدی سرمایه از سوی هیئت مدیره را منتشر کرد. اما بازار به موضوع افزایش سرمایه این دو بانک واکنش منفی نشان داد و قیمت سهم در این دو نماد تحت فشار عرضه عقب نشست.

به نظر می‌رسد تب تورم دارایی‌ها مثل ماه گذشته توان تحریک بازار را ندارد و یا به بیان دیگر در موج قبلی افزایش سرمایه پیشخور شده است. از این روست که شاهد عدم واکنش هیجانی بازار به صدور مجوزها و تصمیمات نهایی در این زمینه هستیم. با وجود این، همچنان این احتمال وجود دارد که فعالان بورسی این صنعت با برساختن روایت‌های جذاب از تورم دارایی بانک‌های زیان‌ده، در هیجان خرید بورس‌بازان بدمند و موج تازه‌ای از رشد را در این دسته از سهام شکل بخشند. بنابراین باید در انتظار تحرکات دوباره در این گروه بود که ممکن است این هیجان‌ها در پی بازگشایی سهام بعد از برگزاری مجامع دوباره شدت گیرند.

رصد دیگر گروه‌های بازار

مطابق با چند روز اخیر سهام گروه زراعت و دامپروی مورد توجه فعالان بازار است. انتظار برای رشد قیمت محصولات عمده دلیل توجه به نمادهای این گروه است. شاخص این گروه در معاملات امروز رشد ۵٫۵ درصدی را تجربه کرد. در این جلسه «زمگسا» با رشد ۸ درصدی قیمت پایانی پیشتاز نمادهای هم‌گروه بود. این نماد بعد از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای انتخاب اعضای هیئت مدیره امروز مجددا به مدار معاملات بازگشت.

نمادهای قند و شکری طی معاملات دو جلسه اخیر تب و تاب قبلی را به نمایش نگذاشته‌اند. رشد قیمت شکر در بازار آزا نیز عمده‌ترین دلیلی بود که برای صعود قیمت سهام این گروه مطرح می‌شد. با این حال همچنان خبری از افزایش نرخ مصوب در این گروه نیست. اصلاح نرخ فروش شکر در گزارش ماهانه قند اصفهان نیز نکته دیگری است که نشان می‌دهد همچنان نمی‌توان تغییر قیمت شرکت در بازار آزاد را دلیلی برای رشد سودآوری شرکت‌های این گروه در کوتاه مدت دانست.

برآیند تغییرات قیمت در گروه‌های بزرگتر بازار چندان سمت و سوی خاصی نداشت و به نسبت با رخوت همراه بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 125 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 4 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.