مکس بورس نقشه نیمروز بورس چهارشنبه (17 مهر) - مکس بورس

شاخص کل بورس امروز را نیز بر مدار نزول پر سرعت آغاز کرد و در کمتر از نیم ساعت بیش از ۴ هزار واحد از ارتفاع خود را از دست داد. با این وجود رفته رفته فشار فروش سهام به صورت عمومی تعدیل شد و شاخص بیش از ۲ هزار واحد از مسیر رفته را بازگشت. در بسیاری از نمادها قیمت آخرین معاملات نسبت به قیمت پایانی سهام بیشتر است که می‌تواند نشانه‌ای از بازگشت تقاضا باشد. با این وجود کماکان رصد داده‌های جزئی‌تر برای اطمینان از چنین نتیجه‌ای ضروری است.

دنیای بورس: در معاملات امروز شاخص گروه‌های بیشتری توانسته است از ورود به محدوده منفی در امان بماند. همزمان فشارهای فروش به صورت محسوس نسبت به معاملات دو روز اخیر کاهش یافته است. بازگشت نمادهایی همچون «وتجارت» و «وبصادر» به محدوده مثبت در آخرین معاملات نشانه قابل‌توجهی از کاهش فشار عرضه است.

ارزش معاملات خرد ۴۰ دقیقه مانده به پایان آخرین جلسه معاملاتی هفته در حدود ۱۲۹۰ میلیارد تومان است و کاهش محسوسی را نسبت به روزهای گذشته نشان می‌دهد. این کاهش ارزش معاملات دو جنبه را همزمان به نمایش می‌گذارد. با ریزش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت‌ها در بسیاری از نمادها تمایل برای عرضه سهام از سوی سهامداران تا حدود زیادی کاهش یافته است و در سوی مقابل خرید سهام با احتیاط حداکثری مواجه است.

بورس پس از بازگشایی «وبملت»

در جلسه امروز نیز نماد «وبملت» بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل به جا گذاشته است. این نماد نیز در معاملات ابتدایی امروز تا نزدیکی کف مجاز روزانه عقب‌نشینی کرد و رفته‌رفته با بهبود فضای عمومی بازار به محدوده صفر قیمتی بازگشت.

تعلیق ۴ ماهه بانک ملت سبب شد تا تعادل دادوستدها در یکی از نمادهای بزرگ بازار که سهم بزرگی از معاملات روزانه بازار سهام را به خود اختصاص می‌داد به هم بخورد و در عین حال سایر دادوستدهای بازار را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در همین حال خلل معاملاتی در این نماد بیش از آن که به شفاف‌سازی منتهی شود ابهامات بیشتری خلق کرد. بازگشایی این نماد تحت تاثیر عوامل مختلفی دنبال شد. جا ماندن از رشد عمومی بازار و نمادهای هم‌گروه، مساله شناسایی سود از محل دریافت غرامت، افزایش سرمایه از محل سود انباشته و در عین حال برخی گمانه‌ها در رابطه با تجدید ارزیابی دارایی‌های این بانک سبب شد تا به یکباره این نماد به کانون توجه معاملات سهامی بیاید. ارزش قابل‌توجه معاملات این نماد در روزهای پس از بازگشایی در کنار حجم‌های کاملا چشمگیر صف‌های خرید نشان می‌دهد وقفه در مسیر معاملات این نماد چگونه عمومیت بازار را تحت‌الشعاع قرار داده است. به هر صورت انتظار می‌رود رفته‌رفته بازار سهام تعادل جدید را تجربه کند و اختلاف ارتفاع قبلی با گذر زمان رفع شود.

انتساب عنوان لیدر برای «وبملت» به عنوان تعیین‌کننده مسیر بازار از لحاظ روانی می‌تواند کمی فراتر از مرزهای واقعیت باشد با این حال نمی‌توان انکار کرد که ارزش بالای نقدینگی در جریان در معاملات این نماد اثر قابل‌ملاحظه‌ای در تلاش برای تعیین مسیر جدید داشته است.

نگاهی به ریزآمار معاملات چهارشنبه

یک ربع مانده به پایان دادوستدهای امروز از ۳۲۰ نماد معامله شده در بورس تهران، ۷۲ نماد رشد قیمت پایانی را تجربه کرده‌اند و این در حالی است که آخرین دادوستدهای ۱۱۸ نماد در محدوده مثبت انجام می‌شود که از رشد نسبی تقاضا حکایت دارد. اما آیا این آمار برای حضور مطمئن در جبهه تقاضا کفایت می‌کند؟

ارزش معاملات خرد در ساعت ۱۲:۱۵ به حدود ۱۳۵۰ میلیارد تومان رسیده ولی همچنان در عبور از مرز ۱۵۰۰ میلیارد تومانی ناموفق بوده است. این کاهش ارزش معاملات در بالا واشکافی شد. با این وجود توجه به نقدینگی‌های قفل‌شده در صفوف خرید و فروش الزامی است.

۲۶ نماد بورسی امروز صف خرید را تجربه می‌کنند و معادل ریالی ارزش این تقاضای مازاد در حدود ۷۰ میلیارد تومان است. در سوی مقابل ۵۳ نماد همچنان در محدوده صف فروش قرار دارند و ارزش این صفوف به  بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان می‌رسد. بنابراین همچنان شتاب برای خروج از سهامداری به خصوص در برخی از گروه‌ها چشمگیر است و نمی‌توان بهبود روند کلی معاملات را مصداقی برای امکان حضور بی‌محابا در دادوستدها ارزیابی کرد.

افسون صف‌نشینی/ ضرورت پرهیز از هیجان

در شرایطی که بازار اصلاح عمومی را تجربه می‌کند هر معامله‌گری ممکن است با  سبدی که تعداد نمادهای منفی در آن قابل‌توجه است مواجه شود. این مساله در بسیاری از سهامداران کم‌تجربه‌تر می‌تواند به تقویت این میل بینجامد که سهام خود را عرضه کند و در صف یکی از معدود نمادهایی که رشد حداکثری قیمت را تجربه می‌کند قرار بگیرد.

شاید در نگاه اول نیز صف خرید یک نماد در شرایطی که بیش از ۲۴۰ نماد دیگر صف فروش را تجربه می‌کنند این اطمینان را به دست دهد که انگیزه تقاضای منتظر در صفوف خرید کاملا محکم و قابل‌اتکاست و این مساله همان چیزی است که می‌توان از آن به عنوان افسون صف خرید یاد کرد.

با این حال بر خلاف آن‌چه تصور می‌شود بسیاری از این صف‌‌های خرید بدون توجیهی قدرتمند و تنها بر پایه جریان‌های گروهی تشکیل شده‌اند. نگاهی به رویه معاملاتی دو روز اخیر می‌تواند روشن‌کننده باشد. تعداد قابل‌توجهی از نمادهایی که روز دوشنبه را با صف خرید پایدار سپری کردند روز سه‌شنبه به سرعت به صف فروش رسیدند. معاملات نمادهای «دارو» و «دی» نمونه‌هایی از این دسته معاملات است.

بنابراین هیچ صف خرید و یا صف فروش (به صرف حضور تعداد تقاضا و یا عرضه‌کننده موجود در صف) مبنای ارزندگی نیست. اگر تصمیم به خرید سهامی گرفته می‌شود به جای تکیه بر مولفه‌های گروهی و جمعی، مبانی تحلیلی را معیار دادوستد قرار دهید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 44 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 30 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.