مکس بورس نقشه نیمروز بورس چهارشنبه (18 اردیبهشت) - مکس بورس

بازار سهام که امروز با ازدحام اخبار سیاسی روبرو بود سیمای سبزپوشی به خود گرفت. دماسنج اصلی سهام که طی دو روز گذشته در تب تند عرضه بیش از ۷ درصد سقوط کرده بود، امروز به لطف رشد تقاضا در سهم‌های بزرگ و بنیادی توانست بخشی از ریزش روزهای قبل را جبران کند و بار دیگر به کانال ۲۱۱ هزار واحدی راه یابد. از ویژگی‌های جالب توجه معاملات امروز، حفظ فشار فروش در سهم‌های کوچک‌تر بازار است و در این میان، سهام خودروسازان بیش از سایر گروه‌ها این فشار را تحمل می‌کنند.

دنیای بورس: شاخص کل بورس تهران پس از سقوط هفت درصدی در جریان معاملات امروز به مسیر صعودی بازگشته است. البته فشار عمومی عرضه در همان گشایش معاملات نماگر بازار را برای دقایقی تحت فشار گذاشت؛ اما در ادامه با تغییر آرایش بورس‌بازان، سهام هر یک از صنایع برخلاف دو روز قبل، مسیر متفاوتی را در پیش گرفتند. در واقع، در ابتدای معاملات، سهم‌های بنیادی به لطف غلبه تقاضا از دام زیان روزانه رستند و شیب صعودی را برای شاخص کل رقم زدند.

به طور مشخص می‌توان به رشد بهای عموم سهم‌های کالایی، اعم از فلزات، معدنی و پتروپالایشی اشاره کرد که در رشد نماگر اصلی بازار و واگرایی آن با شاخص هم‌وزن تاثیر شایانی بر جا گذاشتند. حتی در برخی از سهم‌ها چنان تقاضایی شکل گرفت که در بازاری در احاطه اخبار منفی، با صف خرید نیز مواجه بودیم. برآیند این نیروها که به نظر می‌رسد برخاسته از توجه اهالی بورس به عوامل بنیادی و متغیرهای اقتصادی است، در رشد بیش از ۲۸۰۰ واحدی شاخص کل در نیم ساعت مانده به پایان معاملات نمودار شد. در نقطه مقابل، تداوم فشار فروش در سهم‌های کوچک و متوسط بازار از جمله سهام گروه‌های خودرویی، سیمانی، لاستیک‌سازان و گروه ترابری شاخص هم‌وزن را در محدوده منفی نگه داشت.

سیل اخبار سیاسی

طی روزهای اخیر و همراه با قرار گرفتن بازار در مسیر اصلاح شدید تکیه بر عوامل سیاسی شدت گرفت. در شرایطی که به نظر می‌رسد موج شناسایی سود، در پی فشار عرضه پول‌های تازه‌وارد وارد روندی هیجانی شده بود، باز تحلیل‌ها از علت ریزش سهام مجددا تا گستره عوامل سیاسی پیش رفت. در این بین برخی به انتظار برای اعلام خروج کشور از برجام در نشست امروز حسن روحانی با هیات دولت اشاره می‌کردند و برخی دیگر حضور ناو امریکایی در آب‌های خلیج فارس را علت افزایش ریسک سیستماتیک عنوان می‌کردند. 

از شب گذشته اخبار پرفرکانس و همچنین پیچیده‌ای از عرصه سیاست بین‌الملل منتشر شد. این اخبار با مصاحبه دکتر ظریف با خبرگزاری رسمی روسیه و اعلام نزدیکی موعد ثبت قراردادی بین ایران و اروپا برای تجارت آزادانه نفت شروع شد و با خبر لغو سفر پمپئو به آلمان به اوج رسید. وزیر خارجه ایالات متحده به صورت ناگهانی مقصد سفر خود را به بغداد و سپس روسیه تغییر داده است. همزمانی ملاقات وزرای خارجه ایران و امریکا با لاوروف، وزیر خارجه روسیه، شائباتی در رابطه با موج جدیدی از مذاکره بین دو کشور به وجود آورده است.

نهایتا امروز نیز رئیس جمهور با تاکید بر این موضوع که ایران از برجام خارج نمی‌شود به آخرین تغییراتی که در پی آخرین تحریم‌های امریکا در رابطه با صنعت هسته‌ای کشور ایجاد شد، از جنبه‌ای داخلی تاکید کرد و همین‌طور از انتظار برای حصول نتیجه و کسب عواید از برجام صحبت کرد. 

همه این موارد تا حدودی در بازگشت آرامش به فضای معاملات بورس اثرگذار بود و سبب شد تا فضای معاملات پس از تجربه دو روز کاملا هیجانی تا حدودی در مدار آرامش قرار گیرد. 

نمایش اقتدار کالایی‌ها

شکنندگی توان عرضه و خودنمایی تقاضا در سهام گروه فلزات از روز گذشته پدیدار شد. دیروز در حالی که تقریبا تمامی بازار تحت فشار عرضه بودند و حدود دو سوم از نمادها با صف فروش به کار خود پایان دادند، غول‌های گروه فلزات به یمن دریافت سیگنال‌های مساعد و محافظت از طرف سپرهای بنیادی از زیر بار عرضه بیرون آمدند و امروز حمایتی همه‌جانبه از رشد شاخص کل کردند. با سبزپوشی دماسنج اصلی سهام در همان ابتدای کار، از بار روانی حاکم بر فضای عمومی معاملات تا حدود زیادی کاسته شد و معامله‌گران با اطمینان بیشتری به جبهه تقاضا و در برخی سهم‌ها حتی به صف‌های خرید پیوستند.

مهمترین سیگنال بنیادی گروه فلزات، قابلیت بالای سودآوری این صنعت در تلاقی بازار جهانی و بازار ارز است. اگر تالار نقره‌ای (بورس کالا) را محل تلاقی بورس تهران، بازار جهانی و ارز بدانیم، در خواهیم یافت که چگونه این عوامل بنیادی از سهام کالایی و در اینجا از گروه فلزات حمایت می‌کنند. دیروز چنان که مشاهده کردیم بهای محصولات فولادی در ملاقات با تقاضای قوی رکورد دیگری را ثبت کردند تا از سهام مرتبط در بورس تهران حمایت کنند. در بین نمادهای بزرگ این گروه، غلبه تقاضا در نمادهای «فولاد» و «فخوز» و انعکاس آثار مثبت آن در تقاضای سنگ‌آهنی‌ها از جمله «کگل» و «کچاد» قابل مشاهده است.

بازتاب رونق معاملات کالایی را در گروه پتروشیمی هم می‌توان دید. کشف قیمت‌های بالا برای محصولات پلیمری در بورس کالا که نشان از روند آشتی‌جویانه بورس کالا با بازار آزاد دارد، امروز در معاملات برخی از نمادهای صنعت پتروشیمی بورس تهران در قالب غلبه تقاضا و رشد قیمت‌ها نمود یافته است. افزایش تقاضا برای سهام پلیمرسازان بازار و به طور مشخص صف خرید در نماد پتروشیمی شازند (شاراک) را باید از این منظر نگریست. در همین گروه، در غیاب نماد «زاگرس» شاهد تقاضای قابل توجهی برای متانول‌سازانی نظیر «شخارک» و «شفن» هستیم.

اصرار برای خروج از سهام خودرویی

در شرایطی که جو عمومی بازار به نفع سهام کالایی در حال رقم خوردن است، فشار عرضه بر سهام کوچک و متوسط پابرجا مانده است. این اتفاق را می‌توان در قرمزپوشی شاخص هم‌وزن دید. در این میان، شدت عرضه از حیث گستره و عمق در نمادهای خودرویی جالب توجه است. نمادهای بزرگ این گروه که طی روزهای اخیر پربیننده‌ترین سهام بازار بوده‌اند، همچون دو روز گذشته، در سمت عرضه فشار چشمگیری را تحمل می‌کنند. طولانی‌ترین صف‌های فروش امروز متعلق به نمادهای «خساپا» «خودرو» و «خپارس» بود که به‌رغم جمع‌آوری صف‌ لیدرهای این گروه در ساعت پایانی معاملات، همچنان در برخی از نمادها نظیر «خزامیا» و سرمایه‌گذاری‌های وابسته، صف‌های فروش پرحجم به قوت خود باقی ماند. تلاش مصرانه بورس‌بازان برای خروج از این دسته از سهم‌ها را می‌توان به وضع نامطلوب شرکت‌های خودرویی از حیث سودآوری مرتبط دانست که در موج اخیر تحت تاثیر جو عمومی بازار به رشد قابل توجهی را به نمایش گذشته بودند.

همچنین در رابطه با نمادهای این گروه گاه شایعاتی مطرح می‌شود که بهانه‌ای برای رشد قیمتی سهم را به وجود می‌آورد؛ اما در اولین مقطع و با آشکار شدن پوچ بودن این ادعاها روند قیمتی سهم در مسیری کاملا متفاوت جریان می‌یابد. نماد «خزامیا» که در پی رشد بیش از ۲۰ درصدی قیمت سهم طی کمتر از ۵ جلسه متوقف شده بود، در شفاف‌سازی خود بر روی کدال اعلام کرد که تغییر بااهمیتی را از سر نمی‌گذراند و از بدین ترتیب بعد از بازگشایی موج شدید عرضه را تجربه می‌کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 99 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 3 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.