مکس بورس نقشه نیمروز بورس چهارشنبه (3 مهر) - مکس بورس

تالار بورس امروز هم میهمان منابعی جدیدی است که در حال تکاپو برای خرید سهام در محدوده مثبت قیمت‌ها هستند و قدرت پایدار خود را به نیروهای سمت عرضه تحمیل کردند. این آرایش البته بیشتر در گروه‌های کوچک و متوسطی به چشم می‌خورد که طی این مدت به دلیل شناوری پایین‌تر سهم و چابکی در حرکت از مدار توجه اهالی سهام خارج نشده‌اند و بزرگانِ ناایمن از حرکت بازار جهانی را جا گذاشته‌اند. به عبارت دیگر، سهام غول‌های فلزات و پتروشیمی و معدنی‌ها جای خود را در لیدری به بانکی‌ها و خودرویی‌ها داده‌اند.

دنیای بورس: شاخص کل بورس تهران امروز هم توانست به سیر صعودی خود ادامه دهد و ضمن رشد حدود ۲ هزار واحدی، سطح ۳۱۴ هزار واحدی را بار دیگر تصاحب کرد. طی معاملات دیروز که شاخص کل تحت فشار عرضه‌‌ها از سقف برگشته بود، این انتظار در بین برخی از فعالان بورسی شکل گرفت که این روند اصلاحی در معاملات امروز شدت خواهد گرفت و قیمت‌ها در بخش زیادی از بازار به افت بیشتری تن خواهند داد. اما باز هم این جریان ورودی نقدینگی بود که مجال چنین اصلاحی را نداد و قیمت‌ها در عموم سهم‌ها به رشد خود ادامه دادند و علاوه بر تاثیر ۰٫۶ درصدی بر شاخص کل، نماگر هم‌وزن را بیش از ۱٫۳ درصدی ارتقا بخشیدند.

پنجمین صعود متوالی نماگرهای سهام در شرایطی رقم خورد که معمولا در روز پایانی هفته به دلیل اختلاف ساعات کار بازار جهانی با بورس تهران جوی از محافظه‌کاری سهام شرکت‌های کالایی را در برمی‌گیرد و بر شاخص کل را هم متاثر می‌سازد. اما امروز به دلیل وجود تقاضای قوی و جسورانه ورودی‌های جدید تالار سهام روند صعودی شاخص با قدرت ادامه یافت و با پایداری بازار در منطقه سبز، رفته‌رفته بر خیل خریداران افزوده شد.

بورس در تصرف بانکی-خودرویی‌ها

بخش عمده تحرکات بورسی در جریان معاملات امروز حاصل مشارکت گسترده معامله‌گران در نمادهای بانکی و سپس سهام خودرویی بود. در این میان، بانک پاسارگاد در جذب منابع و حرکت قیمت پیشتاز سایرین بود و توانست ضمن ثبت بیشترین ارزش معاملات در بازار صف خرید سنگین ۱۴۰ میلیونی خود را در پایان معاملات حفظ کند. دیگر نمادهای بانکی رفته‌رفته مورد توجه بازار قرار گرفتند و فضا به گونه‌ای پیش رفت که تقریبا تماکم نمادهای بانکی سبزپوش شدند و بانک صادرات نیز با یکی از سنگین ترین صف‌خهای خرید بازار مواجه شد. همزمان، نقدینگی سرگردان که میلی برای خرید بزرگان کالایی نداشت، در غول‌های خودرویی دست به کار شد و به تدریج در لیدر این گروه یعنی «خساپا» نیز شاهد رنج مثبت و ایجاد صف خرید نسبتا پرحجمی بودیم.

سیلاب توقف چابک‌سواران بورسی

همزمان با تداوم رالی صعودی سهام ۳۴ نماد از بین چابک‌سواران بورسی به علت رشد بی‌وقفه ۲۰ تا ۵۰ درصدی از سوی نهاد ناظر متوقف شدند. چنین جریانی از رشد بی‌وقفه و دسته‌جمعی حاکی از قدرت فراگیر تقاضا در کلیت بازار به خصوص در سهم‌هایی است که به دلیل شناوری پایین‌تر، با جذب نقدینگی محدود امکان حرکت‌های شتابان را دارند. اگرچه بهانه‌های بومی همچون تحول در سود اسمی به برتری تقاضا در این گروه از سهم‌ها تداوم بخشیده اما مهمتر از همه باید به اثر پول‌های اشاره کرد که فارغ از مبانی ارزندگی و صرفا با پیروی از جریان حاکم بر بازار و حرکت سهم و صف‌های خرید تصمیم‌گیری می‌کنند. همین امر به دلیل سرشت هیجانی آن نگرانی برخی از تحلیلگران بنیادی را به دنبال داشته و ترس از چنین رفتاری در بازار نزولی را افزایش داده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 53 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 31 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.