مکس بورس نقشه نیمروز بورس چهارشنبه(19 دی) - مکس بورس

شاخص کل سهام به رشد خود در معاملات امروز ادامه داد و پس از ۲۰ روز کاری برای مقاطعی وارد کانال ۱۶۵ هزار واحدی شد. با وجود تداوم صعود قیمت در بزرگان کالایی، شدت تقاضا در این جبهه بورسی تا حدودی کاسته شد و در عین حال، تقاضای قابل توجهی بهای سهام گروه بانکی را در نیمه دوم معاملات مجددا تقویت کرد.

دنیای بورس: موج صعودی اخیر که از میانه این هفته و همزمان با بروز علائم امیدبخش از بازار جهانی شروع شد، در دادوستدهای امروز ادامه یافت و شاخص سهام را یک پله دیگر ارتقا داد. اخبار مثبت از مذاکرات صلح تجاری بین دو قدرت بزرگ اقتصاد جهان و اشتیاق زایدالوصف ترامپ برای رفع مشکلات تجاری یکی از مهمترین عوامل حمایت‌کننده از قیمت‌های جهانی و متعاقبا وابستگان بورسی است. علاوه بر این، انتشار تدریجی گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها و امید به بهبود سودآوری سهام بنیادی به تقویت تقاضا کمک کرده است. تاثیر مثبت نمادهای زیرمجموعه گروه‌های معدنی، فلزات، پتروشیمی و پالایشی تاییدکننده همین موضوع است. از طرفی، کم‌شدن از دامنه رشد قیمت در سهام کالایی را می‌توان به احتیاط سرمایه‌گذاران در معاملات آخرین روز هفته نسبت داد؛ جایی که سهام وابسته به بازارهای جهانی بر خلاف تداوم جریان معاملات جهانی، در تعطیلی آخر هفته به سر خواهند برد.

حضور معدنی‌ها در صدر

نماد «کچاد» در معاملات امروز صدرنشین جدول نمادهای موثر بر شاخص است و حدود ۱۲۵ واحد از شاخص کل حمایت کرده است. این شرکت در اصلاحیه‌ای بر گزارش عملکرد آذرماه خود طی روز گذشته اعلام کرد که ضریب فروش محصولات کنسانتره-یکی از محصولات اصلی- از ۱۳/۸ درصد به ۱۵/۵ درصد قیمت فروش شمش افزایش یافته است. موضوعی که نه تنها زمینه را برای استقبال از این معدن‌کار بورسی فراهم کرد بلکه موجی از تقاضا را در سایر هم‌گروهی‌ها رقم زد.

وسوسه‌های افزایش سرمایه

یکی از محرک‌های بازار طی روزهای اخیر جذابیت و حرکت‌‌های صعودی سهم‌ها پس از افزایش سرمایه است. برای مثال، امروز نماد داروسازی دکتر عبیدی پس از افزایش سرمایه ۱۵۰ درصدی از محل سود انباشته به تابلوی معاملات پیوست و قیمت هر سهم آن بلافاصله پس از بازگشایی ۱۰۰ درصد افزایش یافت. با این حال،چند دقیقه بعد، نهاد ناظر معاملات این سهم را ممنوع اعلام  کرد و به دنبال آن خرید‌وفروش‌های صورت گرفته در این نماد از روی تابلو معاملات حذف شد.

به طور کلی، دامنه تاثیر افزایش سرمایه به چنان وسعتی است که معاملات بسیاری از نمادها را در برگرفته است. بانک‌ها، خودروسازان، و برخی ‌تک‌نمادهای پرتقاضای روزهای اخیر نظیر «خمهر»، «چفیبر» و «چکارن» در فهرست نمادهایی قرار دارند که معاملات آن‌ها در پی خبر یا انجام افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دنبال می‌شود. مطابق اجماع حسابداران و مالی‌دانان تجدید ارزیابی دارایی‌ها تغییر در ارزش ذاتی شرکت ایجاد نمی‌کند. با این حال، شمار کثیری از فعالان سهام بر خلاف رویه‌های جاافتاده و به نظر بر مبنای نوعی خطای محاسباتی تحرکات مثبتی در این دسته از سهم‌ها دارند.

تقلای بانک‌ها برای جبران مافات

در دو روز گذشته با قدرت‌گرفتن تقاضا در جبهه صنایع کالایی، عرضه‌ها در سهام گروه‌ بانکی غلبه یافت و در نتیجه شاخص این گروه را وادار به عقب‌نشینی از اوج تاریخی خود کرد. با این حال، پس از اصلاح دو روزه، در نیمه دوم معاملات امروز، نمادهای بانکی به مدار مثبت بازگشتند. تلاش بانک‌ها برای جبران اصلاح دو روز اخیر عمدتا با اخبار پیرامون تجدید ارزیابی دارایی‌ها صورت گرفته است. با توجه به انتشار قریب‌الوقوع گزارش‌های ۹ ماهه بانک‌ها عدم تحقق انتظارات بورس‌بازان در صورت‌های مالی بانک‌ها احتمال فشار شدید عرضه‌ها در این گروه دور از انتظار نخواهد بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 198 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 5 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.