مکس بورس نقشه نیمروز بورس چهارشنبه(22 اسفند) - مکس بورس

شاخص کل بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته وارد کانال ۱۶۹ هزار واحدی شده است. فراتر رفتن از مقاومت بیش از ۳ ماهه کانال ۱۶۷ هزار واحدی خوشبینی به ادامه روند صعودی را بیشتر کرده است. تحرکات بازارهای جهانی، معاملات بورس کالایی و گمانه‌ها از پیشروی به سمت یکسان‌سازی نرخ ارز مهم‌ترین بهانه‌های بورس برای رشد هستند. در عین حال نزدیک شدن به آخرین روزهای سال و قرار گرفتن در آستانه تعطیلات اصلی‌ترین دلایل عرضه سهام را شکل می‌دهد.

دنیای بورس: بازار سهام آخرین روز هفته را با تداوم رشد شاخص دنبال کرد. نماگر اصلی بورس تهران در جریان معاملات امروز بیش از یک‌هزار واحد دیگر ارتفاع گرفت و پس از سه ماه و نیم کانال ۱۶۹ هزار واحدی را بازپس گرفت تا فاصله خود را از ارتفاع ۱۷۰ واحدی به یک‌قدم برساند. چنان که انتظار می‌رفت گرای نقدینگی به سمت ظرفیت‌های بنیادی سهام چرخش کرده و شاخص قیمت‌ها در حال پیمودن مسیر صعودی در آخرین روزهای کاری سال است. تمرکز بر فرصت‌های سودآوری با قدرت‌نمایی متغیرهای بنیادی در بازار جهانی، بورس کالا و همچنین دریافت سیگنال‌هایی در رابطه با عزم سیاست‌گذار برای تغییر ریل و بهبود سیاست‌های ارزی این امکان را به وجود آورده تا بورس تهران پس از مدت‌ها از نوسان در منطقه مرده عبور کند و رونق مجدد بگیرد.

جهش‌های ناگهانی در جزایر کالایی

الگوی مسلط معاملات در موج صعودی اخیر تمرکز و پیشتازی سهم‌های کالایی اعم از فلزی-معدنی و پتروپالایشی بوده است. امروز معاملات بر همان روال است و در این بین، تقاضا در برخی از نمادهای این گروه‌ها با شدت بیشتری دنبال می‌شود. برای مثال، در گروه فلزات، سهام مرتبط با صنعت روی با تقاضای قدرتمندی در حال خرید و فروش هستند. نماد «فاسمین» به عنوان نماینده بزرگ این صنعت بورسی در مواجهه با صف طولانی خرید در حال معامله در سقف مجاز قیمت است. سهام سایر تولیدکنندگان محصولات فلزی روی در مسیر مشابه و البته با حجم کمتری از تقاضا رشد حداکثری قیمت را تجربه می‌کنند. عبور قیمت جهانی فلز روی از مرز ۲۸۰۰ دلار-بالاترین قیمت طی ۸ ماه و نیم اخیر- را باید مهمترین دلیل رشد چشمگیر تقاضا در سهم‌های مرتبط در بورس تهران تلقی کرد.

در گروه پتروشیمی شاهد تحرکات ویژه‌ای هستیم. از یک طرف، سهام شرکت‌های پایین‌دستی این صنعت که عمدتا در قالب شوینده‌ها دسته‌بندی می‌شوند پس از طرح موضوع حذف ارز مرجع در بین اهالی بورس، با تصور اینکه افزایش نرخ فروش گام بعدی قیمت‌گذار برای این گروه هست، معاملات مثبتی را تجربه می‌کنند. وضعیتی که البته در ساعت پایانی معاملات با فشار فروش مواجه شد.

همزمان، از نیمه دوم معاملات امروز شاهد جهش یکباره قیمت سهام اوره‌سازان-پتروشیمی پردیس، پتروشیمی شیراز، پتروشیمی خراسان و کرمانشاه- بودیم. رشد شدید تقاضا در این دسته از سهم‌ها را می‌توان به شایعه افزایش قیمت اوره نسبت داد که انتشار آن نقش پررنگی در تغییر مسیر سهم‌های مرتبط در بورس و فرابورس ایفا کرد.

علل ارزی رشد بانک‌ها

همزمان با رونق سهام جبهه کالایی، تقاضا به طرز محسوسی  در گروه بانکی افزایش یافته است. معاملات این گروه در غیاب نماد بانک تجارت و بانک صادرات به منظور تصمیم‌گیری در مورد افزایش سرمایه پی گرفته می‌شود و با وجود این، بانک ملت با جذب بیشترین نقدینگی در بین سهام بورسی غیاب همگروهی‌ها را جبران کرده است. طی روزهای اخیر موضوع حذف احتمالی ارز مرجع در بین محافل بورسی دست به دست و تاثیر خود را بر سهام وابسته بر جا گذاشت. نسبت سهام بانکی با این خبر به مساله ارزشگذاری دارایی‌های ارزی است که تا به حال با نرخ ارز مرجع یا نرخ‌های پایین‌تر از نرخ نیما محاسبه و در صورت‌های مالی بانک‌ها منعکس شده است. حال، با تقویت گمانه‌زنی‌ها در این زمینه است که شاهد تحرک مثبت بورس‌بازان در سهام بانک‌، به‌ویژه «وبملت» به عنوان دارنده بیشترین دارایی ارزی در بین بانک‌ها هستیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 102 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 4 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.