مکس بورس نقشه نیمروز بورس چهارشنبه(28 فروردین) - مکس بورس

شروع معاملات امروز توام با هیجان شدید عرضه و افت تقریبا ۱٫۵ درصدی شاخص کل بود. طیف گسترده نمادهای بورسی که معاملات خود را در بازه منفی قیمت آغاز کردند، با فشار بر دماسنج اصلی بازار، در همان ابتدای کار، بیش از ۳۲۵۰ واحد از ارتفاع این نماگر کاستند. اما در ادامه قیمت سهام با تقاضای موجود از کف روزانه فاصله گرفت. همچنان به نظر می‌رسد خرید سهام بیش از آن‌که جنبه حمایتی داشته باشد با انگیزه‌های سرمایه‌گذاری و خوشبینی نسبت به کسب بازدهی همراه است.

دنیای بورس: بورس تهران امروز سیمای سرخ‌پوشی به خود گرفته است و شمار زیادی از سهم‌ها در محدوده منفی دادوستد می‌شوند. بورس‌بازان که طی روزهای قبل غالبا در نقش خریدار به فعالیت می‌پرداختند، امروز با عزم راسخ‌تری به جبهه فروشندگان پیوستند. این حرکت اصلاحی که از روز گذشته آغاز شد امروز وسعت و شدت بیشتری گرفت و در همان ابتدای معاملات زمینه‌ساز افت حدود ۱٫۵ درصدی دماسنج اصلی بازار شد. شاخص کل که تا روز گذشته بی‌وقفه تا نیمه بالایی کانال ۲۰۱ هزار واحدی صعود کرده بود، در آغاز معاملات امروز اصلاح ۳۲۶۰ واحدی را تجربه و به طور مقطعی به کانال ۱۹۸ هزار واحد تنزل کرد.

حدود ۸۳ درصد از کل نمادهای بورسی در ساعت نخست معاملات امروز تحت فشار شدید عرضه در محدوده منفی قیمت معامله شدند. با وجود اینکه اکثر صنایع بورسی با فشار فروش کار خود را آغاز کردند اما عمق عرضه در سهام گروه‌های بانکی، قندی، دارویی یا تک‌سهم‌هایی نظیر تنها کاغذساز یا زغالسنگ‌کار بورسی بیشتر بود. فشار عمومی عرضه به حدی بود که اثر مثبت نمادهای بزرگی چون گل گهر، هلدینگ خلیج فارس و نماد «پارسان» به چشم نیامد.

اما این روند نزولی چندان تاب نیاورد. وجود تقاضا و حضور سهامداران بزرگ در سمت خرید، شکاف محسوسی را در جبهه فروشندگان رقم زدند. به این ترتیب، در نیمه دوم معاملات قیمت بسیاری از سهم‌ها از کف روزانه فاصله گرفت و در نتیجه از شدت افت شاخص کل کاست. حتی برخی از نمادهای صنعت سیمان که در ابتدای معاملات تحت فشار عرضه بودند، با تغییر روند بازار تا محدوده مثبت و صف خرید هم پیش رفتند.

سدی در برابر سیل عرضه

سیل عرضه‌های امروز که نتیجه حرکت‌های دسته‌جمعی فروشندگان و بروز مجدد رفتار توده‌وار بود، در برخورد با نیروی نسبتا قوی تقاضا اثر مخرب کمتری بر جا گذاشت. سهامداران خرد پس از ۹ روز حضور پیوسته در سمت خرید، امروز به موج عرضه‌ها دامن زدند و بخشی از سهام خود را به سهامداران بزرگ فروختند و از جریان معاملات خارج شدند. با وجود این، میزان تغییر مالکیت‌ها در مقایسه با روزهای قبل حاکی از وجود تقاضای سرمایه‌گذاری و فقدان نگرانی عمیق در مقایسه با دوره اصلاحی قبل است. در عین حال، این انتظار وجود داشت که طیفی از معامله‌گران که معمولا با موج‌سواری و پیروی از حرکت پول‌های هوشمند، در معاملات مشارکت دارند، تحت تاثیر هیجان عمومی تمایل بیشتری به فروش سهم داشته باشند. اما نکته جالب توجه در معاملات امروز عدم پایداری روند نزولی متوسط قیمت‌ها در مقیاس روزانه و شکنندگی جبهه فروشندگان بود.

به نظر می‌رسد رشد قیمت‌های جهانی در معاملات امروز و همچنین اخبار مساعد از بازار ارز در کنار انتشار قریب‌الوقوع عملکرد شرکت‌ها در ماه فروردین در ایجاد تقاضای موثر و بازگشت مجدد شاخص کل به مجاورت مرز ۲۰۰ هزار واحدی داشته است.

سخت‌جانیِ بورس‌بازان در لیدر بازار

بی‌تردید نبرد سهمگین بورس‌بازان در نماد بانک تجارت یکی از رویدادهای مهم معاملات امروز بورس تهران به شمار می‌رود. محوریت‌یافتن معاملات این نماد پس از بازگشایی طی روز دوشنبه تا امروز ادامه یافت و ضمن جذب حجم قابل توجهی از کل جریان نقدینگی، توجه بسیاری از معامله‌گران را به خود معطوف ساخت و از حیث روانی هم بر هم‌گروهی‌ها تاثیر گذاشت.

در فضای منفی امروز، فروشندگان «وتجارت» طولانی‌ترین صف فروش بازار را در این سهم رقم زدند. بیش از ۶ هزار کد معاملاتی در ابتدای معاملات امروز در انتظار خریدار در صف فروش نشستند. این فرآیند حدود یک ساعت ادامه پیدا کرد تا اینکه صف فروش این سهم جمع شد و همزمان جو عمومی بازار بهبود یافت. اما در ساعت پایانی مجددا شاهد تشکیل صف طویل فروش در این سهم و فشار مجدد فروش در هم‌گروهی‌ها بودیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 148 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 3 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.