مکس بورس نقشه نیمروز بورس چهارشنبه(4 اردیبهشت) - مکس بورس

اصلاح طیف متنوعی از قیمت سهام در معاملات دیروز بار دیگر جای خود را به سبزپوشی و رشد قیمت‌ها داده است. تقویت مجدد تقاضا در معاملات امروز این سوال را پیش می‌آورد که آیا اصلاح قیمت‌ها پایان است یا نه. تلاش سهام برای جبران جاماندگی از رقبایی چون ارز و سکه با تقویت تدریجی جریان اطلاعات در بورس تهران و انگیزه سهامداران برای شرکت در مجامع شرکت‌های بورسی از عناصر استحکام تقاضا ارزیابی می‌شوند. حال باید دید اولویت سمت عرضه با توجه به ریسک‌های محیطی ماندن در بازار است یا خروج.

دنیای بورس: پس از دومین اصلاح جدی شاخص سهام در سال جاری طی دادوستدهای روز گذشته، نماگر کلی بازار در جریان معاملات امروز با رشد تقاضا حدود ۱۰۰۰ واحد ارتفاع گرفت و مجددا تا آستانه ورود به کانال ۲۰۴ هزار واحد پیش رفت. تداعی خاطره اصلاح قبل از قله تاریخی در مهرماه برخی از معامله‌گران را نگران کرده بود که شاید در این دوره نیز چنین تجربه‌ای بار دیگر تکرار شود. اما واقعیت این است که بازار سهام طی تقریبا دو ماه اخیر حرکت صعودی خود را بیشتر مصروف جبران جاماندگی از موج تورمی در سال گذشته کرده است. در واقع، بخشی از رشد وسیع و سریع قیمت در صنایع بورسی را می‌توان ناشی از تورم افسارگسیخته دانست تا سودآوری حقیقی در شرکت‌ها. اما این تمام ماجرای جهش بورس طی این مدت نیست.

حرکت صعودی قیمت سهام طی این مدت ابعاد دیگری هم داشت که می‌توان آنها را تحت عنوان عوامل بنیادی خلاصه کرد. وضعیت مطلوب بازار جهانی با ثبت رشدهای جالب توجه و از طرف دیگر، دریافت سیگنال‌هایی از عقب‌نشینی سیاست‌گذار و گشایش بیشتر بازار ارز و اثرپذیری سود شرکت‌های بورسی از رشد دلار در سامانه نیما و بازار آزاد شرایطی فراهم کردند تا پول‌های خرد راه تالار شیشه‌ای را در پیش بگیرند. از طرف دیگر، گزارش عملکرد شرکت‌ها نیز کمک کرد تا مجموعه عوامل در کنار هم رشد قابل انتظار سهام را تحقق بخشند.

فرصتی برای بازنگری در سبد

رشد بی‌وقفه که از اسفند سال قبل آغاز شد حالا پس از دو اصلاح نسبتا جدی، سرعت کمتری گرفته است. به نظر می‌رسد بازار در موقعیت تعادلی جدیدی قرار گرفته و سهامداران ظاهرا با هیجان کمتر یا احتیاط بیشتری در معاملات مشارکت می‌کنند. شاید شرایط کنونی را بتوان بهترین فرصت برای تغییر ترکیب پرتفو و چیدمان مجدد سبد سهام تلقی کرد. به خصوص که با نزدیک شدن به موعد مجامع این امر اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند. جریان اطلاعات که رفته‌رفته با رونمایی شرکت‌ها از عملکرد ماه فروردین و همچنین انتشار صورت‌های مالی سال قبل شرکت‌ها در حال قوت گرفتن است، سنگ محک مناسبی است برای تجدید نظر اهالی سهام برای تغییر آرایش پرتفو آن هم در بحبوحه فصل داغ مجامع شرکت‌های بورسی است.

جزیره بیقراری بورسی‌ها

چنان که گفته شد شرکت در مجامع شرکت‌های سودآور فرصتی است برای بازبینی سبد سهام و تمرکز بیشتر بر صورت‌های مالی در حال انتشار سال گذشته شرکت‌ها. در عین حال، همچنان طیفی از بورس‌بازان دست‌یابی به سود از نوسان روزانه قیمت را انگیزه قابل اعتنایی برای شرکت در معاملات می‌دانند و از همین رو بخشی از منابع خود را درگیر منطقه‌ای  از سهام نامطمئن‌تر یا پرخطرتر می‌کنند. معاملات گرم در سهام غیرسودآور یا زیان‌ده آن هم در فصل داغ مجامع بورسی گواه این مدعاست.

به بیان دیگر، سبقت مجدد شاخص هم‌وزن از شاخص کل در معاملات امروز و رشد قیمت در سهم‌های کوچک و متوسط که از حیث سودآوری ظرفیت کمتری نسبت به سهم‌های بزرگ کالایی دارند، نمودی از همین روحیه اهالی بورسی است. خرید و فروش پرحجم و رشد قیمت در نماد غول‌های خودروساز در حالی که لیدر این گروه گزارشی ضعیف از عملکرد فروردین خود منتشر کرد را می‌توان از مصادیق این نحوه از معامله‌گری دانست. از طرفی، حضور پررنگ سهامداران در گروه بانکی و تشکیل جبهه قوی تقاضا در نماد «وبصادر» پس از افزایش سرمایه نیز روی دیگر توجه بازار به متغیرهای رفتاری و کسب سود از موج پول پرقدرت و هوشمند است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 101 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 3 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.