مکس بورس نقشه نیمروز بورس چهارشنبه(5 دی) - مکس بورس

معاملات امروز با هجوم بورس‌بازان برای خرید سهام بانک‌ها آغاز شد و باز هم رویای سودآوری بخش قابل توجهی از نقدینگی را در سهام این صنعت به گردش درآورد؛ الگویی که در نیمه دوم معاملات در سهام خودرویی تکرار شد. البته بهبود تقاضا در سایر گروه‌های اصلی خاصه در نیمه دوم معاملات هم به کمک شاخص آمد تا نماگر بازار دوباره به مدار مثبت بازگردد و ضمن جبران افت روز گذشته به کانال ۱۵۸ هزار واحدی بازگردد.

دنیای بورس: سهام گروه بانکی در معاملات امروز حجم چشمگیری از معاملات را به خود اختصاص داده‌اند و خود را از حیث جذب نقدینگی از سایر گروه‌ها جدا کرده‌اند. ارزش حدود ۲۳۰ میلیارد تومانی معاملات گروه بانکی در حالی رقم می‌خورد که کل جریان نقدینگی در بازار طی نیم ساعت مانده به پایان معاملات به ۵۶۰ میلیارد تومان می‌رسد. به عبارت دیگر، نیمی از کل جریان نقدینگی در بازار به نمادهای بانکی تعلق گرفته و در این میان، بانک ملت و بانک تجارت کامیاب‌تر از سایر نمادهای این گروه هستند. برای دومین روز متوالی است که بانک‌ها معاملات پرهیاهویی را تجربه می‌کنند. اغلب نمادهای بانکی به‌خصوص بانک ملت معاملات امروز را با صف خرید آغاز کردند و در ابتدای کار بازار با صف طولانی خرید در سقف روزانه قیمت قرار داشتند. اما پس از عرضه صف خرید در سهام لیدر این گروه-بانک ملت- تقاضای جدیدی وارد سهام این گروه نشد و به این ترتیب، تمام نمادهای بانکی رفته‌رفته از سقف روزانه فاصله گرفتند. وضعیت به گونه‌ای پیش رفت که در نیمه دوم معاملات قیمت برخی از سهام این گروه وارد محدوده منفی شد.

جالب است در شرایطی که بانک‌ها عملکرد قابل قبولی را راهی سامانه کدال نمی‌کنند اما همچنان جولانگاه جذب نقدینگی بازار هستند و برای بخشی از فعالان سهام جاذبه خرید دارند. به نظر می‌رسد خوش‌بینی مفرط نسبت به افزایش سرمایه بانک‌ها و سودای سودآوری آتی این بنگاه‌ها سهام این گروه را به کانون گردش نقدینگی در بازار مبدل کرده است. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان تغییری بنیادی در معادلات حاکم بر نظام بانکی صورت نگرفته و بانک‌ها با زیان‌های انباشته‌ای مواجه‌اند که به سادگی از عهده آن بر نمی‌آیند. حتی برآوردهای برخی از اقتصاددانان از زیان انباشته بانک‌ها اعدادی فراتر از بودجه عمومی دولت را نشان می‌دهد. با وجود چنین چشم‌اندازی از وضعیت بنیادی و حقایق نهفته در صورت‌های مالی بانک‌ها اما میل به کسب سودهای موقت موجب تحرک قابل ملاحظه بورس‌بازان در سهام این صنعت شده است.

 

تب خرید خودرویی‌ها

در کنار بانک‌ها که گوی سبقت را از سهام بزرگ و سودآور بازار ربودند، سهام گروه خودرو نیز مجددا در معاملات امروز مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته‌اند. در کنار هم نهادن این دو گروه از این جهت است که از حیث سودآوری نیز شرایط نسبتا مشابهی را تجربه می‌کنند و بهانه‌های مشترکی برای حرکت‌های صعودی و نزولی دارند. در حالی که آخرین صورت‌های مالی نمادهای این دو گروه عموما با شناسایی زیان همراه بوده اما امید به تغییرات از مجرای افزایش سرمایه-در بانک‌ها و خودروسازان بزرگ- و افزایش نرخ‌های فروش خودرو دوره‌های متناوب صعود و نزولی را در این دو صنعت رقم زده است. از این منظر، تنها توجیه برای حرکت صعودی این گروه تغییر سودآوری در آینده است که با موانعی ساختاری روبه‌رو است. با وجود این، پس از ضعف تقاضای بانک‌ها، نمادهای خودرویی صف‌های پرشمار خرید بازار را در اختیار گرفتند و غالبا هم در سقف مجاز روزانه دادوستد می‌شوند. برآیند تغییرات قیمت در نمادهای این دو گروه به‌خوبی ماهیت حرکت الاکلنگی تقاضا در این دو صنعت و سودای نوسان‌گیری و کسب سود آنی بورس‌بازان را عیان می‌کند.

قدرت‌نمایی تقاضا در جبهه کالایی‌ها

همزمان با شور و هیجان برای خرید سهام دو صنعت مزبور، سایر گروه‌های اصلی وضعیت متعادل‌تری را تجربه می‌کنند. البته در ساعت پایانی معاملات به طور مشخص شاهد قوت‌گرفتن تقاضا در سهام پالایشی و پتروشیمی بودیم که بسیاری از نمادهای این گروه را تا صف خرید پیش برد. علاوه بر افت‌های پردامنه نمادهای پالایشی در سایه ریزش بهای نفت، به نظر می‌رسد رونمایی از عملکرد‌ بهتر از انتظار برخی شرکت‌های کالایی در بازگشت پرقدرت تقاضا در یان گروه‌ها موثر بوده است. حضور بورس‌بازان در صف خرید برخی نمادهایی که امروز گزارش عملکرد خود را روی کدال فرستادند، نشان می‌دهد که عملکردها فراتر از انتظار بازار بوده است. برای مثال، می‌توان به شکل‌گیری صف خرید در نماد فولاد کاوه جنوب پس از انتشار گزارش ماهانه اشاره کرد یا نمادهای روانکار صنعت پالایشی را مثال زد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 111 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 5 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.