مکس بورس نقشه نیمروز بورس یکشنبه (12 اسفند) - مکس بورس

بازار سهام معاملات امروز را با رشد کم‌جان شاخص کل شروع کرد. عقب‌نشینی مشهود معامله‌گران در سهم‌های بزرگ گروه‌های کالایی و توجه ویژه بورس‌بازان به سهم‌های اصطلاحا کوچک و متوسط از ویژگی بارز معاملات امروز است. بخش عمده جریان پولی در شرایطی که بازار جهانی در تعطیلات به سر می‌برد، منفعلانه عمل کرده و همچنان در پیوستن به  جریان معاملات مردد است.

دنیای بورس: پس از افت شاخص کل طی روز گذشته، متقاضیان سهام در جریان معاملات امروز با قدرت بیشتری مشارکت دارند و با غلبه بر فشار عرضه‌ها سطح عمومی قیمت‌ها را ارتقا بخشیده‌اند. با وجود عمق نسبتا پایین معاملات امروز، فروشندگان حقیقی که غالبا در بسیاری از سهم‌های بزرگ در حال خروج هستند، به منظور کسب سود از نوسان کوتاه‌مدت قیمت‌ها تحرک بیشتری در نماد شرکت‌های کوچک‌تر دارند. این شیفت بازیگران خرد را در اختلاف رشد شاخص کل و شاخص هم‌وزن قابل مشاهده است. در حالی که نماگر کل طی دادوستدهای امروز با رشد ۰/۱ درصدی به زحمت توانسته خود را در محدوده مثبت نگه دارد، نماگر هم‌وزن حدود نیم درصد دیگر بر ارتفاع خود افزوده است.

پس از انتشار گزارش‌های ماهانه اکثر شرکت‌های بورسی و توقف رشد قیمت جهانی کالاها از تب‌وتاب معامله‌گران در سهم‌های سودآور کاسته شد و میل به حفظ سود برخی از معامله‌گران را ترغیب به فروش کرد. در عین حال، سهم‌هایی که به اتکای آخرین گزارش‌های عملکرد از پشتوانه بنیادی مناسبی برخوردار هستند نه تنها از افت قیمت مصون مانده‌اند که در مواردی برای سهامداران خود بازدهی مطلوب را به ارمغان آورده‌اند. در تعطیلی بازار جهانی، عدم تصمیم‌گیری در مورد لایحه پالرمو تقاضا را وادار به عقب‌نشینی کرده اما بازار سهام نشان داده‌است که به محض دریافت سیگنال‌های مساعد واکنش مناسبی از خود نشان می‌دهد و پول‌های پارک شده مترصد برای ورود این مهم را در شرایط خاص نشان داده‌است.

تکیه قندی‌ها بر رشد قیمت در بازار آزاد

نقدینگی قابل توجهی امروز در گروه‌های کوچک و تک‌سهم‌ها در حال گردش است. صنایع قندی، دارویی‌ها و برخی از تک‌نمادها امروز موفق شده‌اند، ضمن رشد قیمت، صف خرید را تجربه کنند. توقف رشد بزرگان، سودای کسب سود از نوسانات روزانه قیمت در این گروه از سهم‌ها سرمایه‌های خرد را به این صنایع کوچک فرستاده‌ است. در بین این نمادها، داروسازی عبیدی یکی از طولانی‌ترین صف‌های خرید را تجربه کرد. قندی‌ها ضمن دریافت سیگنال‌هایی از افزایش قیمت شکر در جریانی دسته‌جمعی با رشد حداکثری قیمت مواجه شده‌اند و با صف خرید را  در حال معامله هستند. ساختمانی‌ها نیز پس از ثبت موجی صعودی که از روزهای قبل شروع شده بود، از میانه معاملات امروز تحت فشار عرضه عقب‌نشینی کردند. چنان که ملاحظه می‌شود نقدینگی نسبتا کم‌ارزشی در بین این صنایع در حال جابه‌جایی است و به تناوب از یک صنعت وارد صنعتی دیگر می‌شود و قیمت‌ها را به نوسان وامی‌دارد.

چنان که گفته شد سهام قندی امروز در جریانی جمعی غالبا تا سقف مجاز روزانه رشد کردند. به نظر می‌رسد افزایش قیمت شکر در بازار آزاد یکی از عوامل اصلی افزایش حجم معاملات و رشد قیمت قندی‌هاست. این رفتار نشان می‌دهد که معامله‌گران چندان به اثرات بنیادی این اخبار توجهی ندارند و صرفا به دنبال موج‌های نقدینگی به حرکت درمی‌آیند. این در حالی است که افزایش قیمت شکر در بازار به زعم کارشناسان تاثیر مستقیمی بر سودآوری شرکت‌های تولید‌کننده ندارد و سود این افزایش قیمت بدون تصویب رسمی رشد قیمت‌ها، کاملا در جیب دلالان خواهد بود و چیزی عاید شرکت‌های قندی نمی‌کند.

جابه‌جایی رکورد قیمت مس

امروز در بورس کالا شاهد عرضه ۱۰۰۰ تن کاتد مس در قیمت پایه ۵۶٫۴۵ میلیون تومان برای هر تن هستیم که با تقاضای بیش از ۸ هزار تنی همراه بوده است و این اتفاق حجم عرضه را به ۵ هزار تن رسانده‌است. قرار است تحویل محموله این قرارداد در تاریخ ۱۵ اسفندماه صورت گیرد. حجم بالای تقاضا برای کاتد مس باعث افزایش میانگین قیمت معامله به بیش از ۶۶٫۷ میلیون تومان در هر تن شده‌است که یک رکورد به حساب می‌آید. با این حساب حجم معاملات کاتد مس «فملی» تا نیمه نخست اسفند به ۱۰ هزار تن می‌رسد.

افزایش قیمت جهانی مس و بیش از آن فاصله معنادار نرخ ارز نیمایی با نرخ ارز بازار آزاد یکی از مهمترین عوامل تشکیل تقاضای سنگین برای کاتد مس «فملی» در بورس کالاست. با توجه به قیمت‌ فعلی مس در بورس لندن، نرخ پایه اعلامی برای کاتد مس در روز جاری با دلار ۸۷۰۰ تومانی اعلام شده است و با این حساب اختلاف بین عرضه با دلار ۸۷۰۰ تومانی و نرخ فعلی دلار در بازار آزاد به بیش از ۵۰ درصد می‌رسد که همین موضوع رقابت را برای خرید محصولی با این قیمت پایه بیشتر کرده‌است. این رقابت در نهایت منجر به ثبت قیمت میانگین موزون ۶۶٫۷ میلیون تومان برای هر تن کاتد مس شده‌ که حاکی از ثبت دلار بالای ۱۰ هزار تومان برای کاتد ملی مس است.

با این حساب مجموع ارزش معاملات کاتد مس در بورس کالا به بیش از ۶۴۴ میلیارد تومان میرسد و این در حالیست که یک جلسه معاملاتی دیگر تا پایان سال برای عرضه این محصول وجود دارد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 108 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 4 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.