مکس بورس نقشه نیمروز بورس یکشنبه (14 مهر) - مکس بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز را با اصلاح سنگین ۷۰۹۳ واحدی (۲٫۱۷ درصد) به پایان رساند. افزایش میل ذخیره سود در میان سرمایه‌گذاران در کنار تشدید هیجان در خرید و فروش‌های روزانه منجر به تقویت این روند در ساعات ابتدایی معاملات شد. هرچند مسیر جبرانی شاخص کل حاکی از افزایش تقاضا و کاهش فشار فروش می‌داد اما به نظر می‌رسد انتظارات فعالان بورسی به ادامه اصلاح قیمت‌ها، میل به خرید هرچه بیشتر را در کلیت بازار کاهش داده‌است.

دنیای بورس: معاملات امروز بازار سهام از همان ابتدا و با برچیده شدن صف نماد بانک ملت به عنوان بزرگترین جذب کننده سرمایه‌‌های حقیقی طی روزهای اخیر، رنگ و بوی اصلاح داشت. ریزش قیمت‌ها در اکثر قریب به اتفاق نمادهای بورسی به تشکیل صف‌های فروش در نمادهای مطرح بورسی انجامید. هرچند در مقاطعی شاهد ورود تقاضا و برچیده شدن صف‌های فروش بودیم اما به نظر می‌رسد فشار عرضه نقش قدرتمندتری را ایفا می‌کند. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران تحت تاثیر وقایع یاد شده پس از گذشت ۹۰ دقیقه، ریزش ۷۷۴۳ واحدی را تجربه کرد و به زیر کانال ۳۲۰ هزار واحدی رسید. اما رفته رفته و با کاهش نسبی هیجان عرضه کنندگان شاخص کل بازگشت ۶۵۰ واحدی از کف روزانه را تجربه کرد. بازگشتی که با توجه به علائم مشاهده شده از کیفیت معاملات به نظر نمی‌رسد قدرتمند بوده باشد و احتمال تداوم این اصلاح را در روزهای آینده تقویت می‌کند.

انتظارات معکوس یا موقت؟

روند معاملات انجام شده در مقاطع مختلف زمانی بازار نشان می‌دهد که میل به خرید و فروش در بازار سهام پس از تشدید فشار فروش، کاهش یافته است. ارزش معاملات خرد پس از گذشت یک ساعت از شروع معاملات روزانه به ۱۲۰۰ میلیارد تومان می‌رسید. امید به اصلاح روزانه و بازگشت قیمت‌ها با تکیه بر جریان پول ورودی به بورس یکی از دلایل اصلی جسارت خریداران بر خرید سهام شرکت‌هایی بود که در پایین‌ترین قیمت‌های مجاز روزانه در حال معامله بودند. اما عدم بازگشت سریع روند بازار، دور تند داد و ستد سهام در ساعات نخست را کم کرد که به افزایش هرچه بیشتر صف‌های فروش انجامید. در فاصله یک ربع مانده تا پایان جلسه معاملاتی امروز، ۷۲ نماد بورسی با صف فروشی به ارزش بیش از ۲۲۰ میلیارد تومان مواجه هستند. ارزش معاملات خرد روزانه بورس به بیش از ۲۱۰۰ میلیارد تومان رسیده‌است. این سهم از ارزش معاملات نسبت به روزهای گذشته، به هیچ وجه نشان از قفل شدن معاملات در صف‌های فروش نمی‌دهد. از طرفی نسبت ارزش صف‌های فروش به ارزش معامله روزانه خبر از سنگینی صف‌های فروش نمی‌دهد که می‌تواند به راحتی با موج تقاضا برچیده شود. اما آنچه که در جریان خرید و فروش‌های امروز مشاهده می‌شود، کاهش معنادار میل خریداران و افزایش انتظار اصلاح هرچه بیشتر قیمت‌ها در روزهای آینده است. در چنین شرایطی موج حمایتی از قیمت‌ها می‌تواند به بازگشت هیجان و تلاطم هرچه بیشتر معاملات منجر شود. اتفاقی که با توجه به حجم نقدینگی در گردش بازار سهام دور از ذهن نیست. اما این نوع نگاه مربوط به کلیت بازار است و در برخی از سهم‌ها نمی‌توان حکم کاهش موج اصلاح قیمت‌ها را به در کوتاه‌مدت صادر کرد.

پرچمداران اصلاح

نگاهی به شاخص صناع بورسی در معاملاات امروز نشان می‌دهد که صنایع مطرح و سودآور بورسی در ماه‌های اخیر به اولویت‌های اصلی اصلاح تبدیل شده‌اند. گروه‌هایی چون زراعت، محصولات فلزی، مواد دارویی، بانک‌ها، لیزینگی‌ها و حمل و نقل ریزش بیش از ۳ درصدی شاخص صنعت را تجربه کردند. تشکیل صف‌های فروش در نمادهای مطرح و پرمعامله روزهای اخیر بانکی که تحت تاثیر جو مثبت گروه با جذب نقدینگی فراوان رشدهای خوبی را در کوتاه‌مدت تجربه کرده بودند، موج پول‌های ورودی را به پاشنه آشیل این سهم‌ها تبدیل کرده‌است.

علاوه بر این گروه خودرویی نیز که طی ماه‌های اخیر در میان صنایع پرطرفدار بورسی به شمار می‌آمدند نیز با منفی شدن جو بازار فشار فروش بالایی را تجربه کردند. هرچند نمادهای این گروه جز برخی قطعه‌سازها رشدهای زیادی را از اول سال تجربه نکرده‌اند و همین امر میل به فروش بی‌محابا را کاهش می‌دهد. در مورد سهام گروه‌های یاد شده دیگر نیز رشدهای قیمتی، سهامداران زیادی را در موقعیت فروش قرار داده است که می‌تواند حتی با وجود اصلاح قیمت زیاد، باز هم آنها را در موقعیت فروش نگه دارد.

در بورس کالا چه می‌گذرد

مهم‌ترین دادوستدهای کالایی امروز به رینگ فرآورده‌های نفتی اختصاص دارد. محصولات لوبکات و وکیوم باتوم بعد از وقفه چند روزه و تعیین نرخ‌های پایه برای ماه مهر امروز مورد معامله قرار گرفتند. قیمت پایه هر دو لوبکات سبک و سنگین پالایش نفت تهران مطابق با آخرین مصوبه انجمن صنفی کارفرمایی  صنعت پالایش مشخص شده و دادوستدهای آن نیز در همین سطح انجام شد. این نرخ نسبت به میانگین قیمتی فصل بهار کاهش بیش از ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد. همان گونه که در دیگر گزارش‌‌های «دنیای بورس» اشاره شده این مساله می‌تواند بر سودآوری شرکت‌های پایین‌دستی اثر قابل‌ملاحظه‌ای داشته باشد.

در قسمت محصولات صنعتی نیز مهم‌ترین عرضه‌های به کاتد مسی «فملی» و شمش آلومینیوم «فایرا» اختصاص داشت. حجم تقاضا با رعایت حداقل قیمت مجاز از حجم عرضه‌ها کمتر بود و به این ترتیب دادوستد هر دو محصول در سطح قیمت پایه انجام شد.

از ۳ هزار تن کاتد مسی عرضه شده تقاضا برای ۶۶۰ تن در قیمت پایه ۶۱٫۸ میلیون تومان به ازای هر تن قرار گرفت و در مقابل حجم ۳ هزار تنی شمش آلومینیوم ۲۲۰۰ تن تقاضا در قیمت پایه ۲۰٫۵۹ میلیون تومان به ازای هر تن نشست.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 52 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 30 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.