مکس بورس نقشه نیمروز بورس (یکشنبه 21 مهر) - مکس بورس

بازار سهام امروز با جهش خیره کننده ۷۶۰۸ واحدی شاخص کل در نیم ساعت نخست معاملات مواجه شد اما رفته رفته با افزایش حجم عرضه‌ها، شاهد بازگشت قیمت‌ها و اصلاح نماگر اصلی بورس در ادامه روند بودیم. افزایش فشار فروش‌ و عرضه‌ها منجر به ورود قیمت بسیاری از سهم‌ها به محدوده منفی شد که منفی شدن شاخص کل هم‌وزن این موضوع را تایید می‌کند. در نهایت نیز شاخص کل رشد ۴۱۳۰ واحدی را به ثبت رساند که حاکی از بازگشت ۳۵۰۰ واحدی از سقف روزانه است.

دنیای بورس: بورس تهارن امروز با عقب‌نشینی محسوس خریداران پس از تشدید فشار عرضه‌ها، با کاهش ارزش معاملات روزانه علیرغم رشد قیمت‌ها همراه شد. ارزش معاملات خرد روز یکشنبه با حذف بلوک، صندوق‌ها و اوراق، عدد ۱۶۱۳ میلیارد تومان را نشان می‌دهد.

آنچه در جریان بازار امروز بیش از هرچیز به چشم می‌خورد، تشدید فشار فروش است. حجم بالای داد و ستدها در قیمت‌های مثبت در نمادهای بزرگ بورسی و در ساعات نخست و باقی ماندن قیمت‌های پایانی در محدوده مثبت در این نمادها، شاخص کل را سبز نگه داشته است اما فاصله آخرین قیمت معاملات با قیمت پایانی حاکی از این است که احتمال شروع بازار فردا در قیمت‌های منفی بسیار بالاست. این فاصله در اکثر قریب به اتفاق قیمت‌ها در نمادهای گوناگون از صنایع مختلف مشاهده می‌شود. نکته حائز اهمیت در این خصوص به واکنش مشابه بازار سهام در هفته جاری در قیاس با مدت مشابه هفته گذشته برمی‌گردد. موج خوشبینی‌ها و رشد پرقدرت بازار سهام در اولین روز کاری هفته و اصلاح قیمت‌ها در روز‌های بعد. به نظر می‌رسد بازار سهام برای عبور شاخص کل از محدوده ۳۳۰ هزار واحدی نیازمند اخبار و سیگنال‌های متفاوت است. این اخبار و محرک‌های قیمتی می‌تواند از واکنش قیمت‌ها در بازارهای جهانی خط بگیرد. بازاری که پس از حصول توافق اولیه چین و آمریکا، دوشنبه تعیین کننده‌ای را در بازگشایی پس از این تحولات پیش رو خواهد داشت.

نگاه سهامداران به بانکی‌ها

در لیست پربیننده‌ترین سهام بورسی، نمادهای «وبملت» ، «وتجارت» ، «وبصادر» ، «ونوین» ، «وپارس» و «وپاسار» صدرنشین هستند. حضور ۶ نماد بانکی در لیست ۷ نماد پربیننده بورسی در بازار امروز نشان می‌دهد که بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد سرمایه‌های خود را درگیر این سهم‌ها کرده‌اند و روند قیمت سهام گروه بانکی جهت‌دهی خاصی به معاملات روزانه می‌دهد. این موضوع می‌تواند تحت تاثیر تحولات قیمت‌های جهانی و تمرکز بیشتر فعالان بورسی به نمادهای کامودیتی محور، چرخش محسوسی را داشته باشد. اما نباید فراموش کنیم که خارج شدن یک صنعت از دید سهامداران خرد و این چرخش نقدینگی احتمالا با افزایش فشار فروش در صنعت مزبور همراه است.

نکته مهم در معاملات امروز نمادهای بانکی به عنوان نمادهای با اهمیت برای سرمایه‌گذاران بورسی این است که این نمادها در روز جاری علیرغم حمایت سهامداران حقوقی برای جلوگیری از ریزش قیمت سهم‌ها، مسیر اصلاح را در پیش گرفته‌اند. از مجموع ۱۵۵ میلیارد تومان ارزش معاملات روزانه این صنعت در روز جاری، ۳۲ میلیارد تومان خاصل خرید حقوقی را مشاهده می‌کنیم. با احتساب کارمزد خرید و فروش، قیمت‌های آخرین معامله سهام گروه بانکی در دقایق پایانی معاملات با قیمت پایانی، فاصله ۳-۴ درصدی را نشان می‌دهد. این موضوع با توجه به بالا بودن قیمت‌های پایانی، سمت تقاضا را در قیمت‌های منفی تقویت کرده‌است که می‌تواند صرفا با انگیزه‌های نوسان‌گیری روزانه باشد.

دود شدن صف‌های خرید

در حالی که در شروع معاملات روزانه صف‌های خرید در بسیاری از نمادهای بورسی و خصوصا نمادهای پالایشی بزرگ را شاهد بودیم، با افزایش عرضه‌ها تقریبا در پایان ساعات معاملاتی دیگر اثری از صف‌های خرید دیده نمی‌شود. ارزش تقاضای ماند در صف‌های خرید در شروع معالات روزانه به محدوده ۴۰۰ میلیارد تومان می‌ رسید که این روند رفته رفته کمرنگ شد تا جایی که در دقایق آخر ارزش صف‌های خرید باقی‌مانده در بورس عدد ۱۳۵ میلیارد تومان را به ثبت رساند. از آنجایی که بیش از ۱۱۵ میلیارد تومان از این ارزش به صف خرید نماد «کویر» مربوط می‌شود، می‌توان گفت که اثری از تقاضا تحت تاثیر جریان کلی بازار باقی نمانده است. این تغییر روند با وجود شکل‌گیری صف‌های خرید در روز گذشته و شکل‌گیری موج خوشبینی اهالی بازار نشان می‌دهد که این روزها عوامل بیرونی به هیچ وجه تعیین‌کننده نیستند و تنها حرکت جریان‌های نقدینگی خیل عظیم سرمایه‌ها را به حرکت در می‌آورد. درست مانند دریای طوفانی که تا فرونشستن موج‌های خروشان، مشخص شدن سطح آب غیرممکن است.

در نهایت نگاهی می‌اندازیم به برخی از آمار مربوط به ساعت ۱۲:۳۰ امروز در بورس.

از ۳۲۲ نماد معامله شده

قیمت پایانی: ۱۷۶ نماد منفی/ ۱۴۵ نماد مثبت

آخرین قیمت: ۲۳۱ نماد منفی/ ۹۰ نماد مثبت

صف خرید: (بدون کویر) ۱۴ نماد به ارزش ۱۹٫۵ میلیارد تومان با کویر ۱۳۶ میلیارد تومان

صف فروش: ۸۷ نماد به ارزش ۱۳۸ میلیارد تومان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 85 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 30 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.