مکس بورس نقشه نیمروز بورس (یکشنبه 22 مهر) - مکس بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز با ریزش ۶۳۱۹ واحدی (۱٫۹۴ درصد) به زیر کانال ۳۲۰ هزار سقوط کرد. نشانه‌های تشدید عرضه‌ها که از نیمه دوم ساعات معاملاتی روز یکشنبه آغاز شد، امروز با قدرت تمام ادامه داشت و منجر به تشکیل صف‌های فروش و ریزش قیمت‌ها در غالب گروه‌ها و نمادهای بورسی شد. هرچند این ریزش با بازگشایی مثبت نماد پالایشگاه اصفهان و اثر مثبت نماد هلدینگ خلیج فارس اندکی کمرنگ‌تر شد اما به نظر می‌رسد قدرت فروشندگان فعال بورسی در حال حاضر بسیار بیشتر از خریداران است.

دنیای بورس: باز هم شدت هیجان بازار در دقایق نخست معاملاتی به عنوان یک رویداد تکراری چند وقت اخیر چه در بازار مثبت و چه در بازار منفی به چشم می‌خورد. امروز نیز مطابق روزهای گذشته سهم نوسان اصلی بورس و تراکم خرید و فروش‌های روزانه در دقایق نخست متمرکز بود. شاخص کل بورس تهران در یک ساعت نخست سقوط ۷۹۷۵ واحدی را تجربه کرد و در حالی‌که فضای کلی به فشار عرضه هرچه بیشتر سرمایه‌های خرد و سرگردان به عنوان عامل قدرتمند تعیین جریان روزانه کمک می‌کرد، باز هم شاهد تکرار یک رویه قدیمی بودیم. کد به کد چند میلیون سهم در بزرگترین شرکت بورسی بین تو سهامدار حقوقی و در قیمت مثبت باعث افزایش قیمت پایانی این نماد و کاهش بار روانی ریزش عدد شاخص کل در مرز سقوط ۸ هزار واحدی شد. بیش از ۵۰۰ واحد تاثیر مثبت که جلوی ریزش هرچه بیشتر شاخص کل را به طور موقت گرفت. منفی شدن قیمت‌ها و تشکیل صف‌های فروش درست یک ساعت پس از شروع معاملات روزانه در ۱۵۸ نماد از ۳۲۳ نماد مورد داد و ستد به چشم می‌آمد. مجموع ارزش صف فروش‌های یاد شده در این ساعت به رقم ۳۲۸ میلیارد تومان رسید. اما رفته رفته شاهد کاهش هیجان عمومی و تقویت تقاضا بودیم. کاهش تعداد صف‌های فروش از ۱۵۸ سهم به ۱۰۲ سهم کاهش ارزش صف‌های فروش از ۳۲۸ میلیارد تومان به ۲۵۴ میلیارد تومان تا اندازه‌ای این مطلب را تایید می‌کند. اما روند عرضه‌ها در پایان معاملات باز هم افزایش یافت به نحوی که تعداد نمادهای در صف فروش در آخرین دقایق به ۱۶۵ نماد به ارزش ۲۶۴ میلیراد تومان رسید. حضور ۳۰۰ نماد بورسی با قیمت منفی از ۳۲۳ نماد معامله شده در نوع خود یک رکورد به حساب می‌آید.

ریزش تاریخی شاخص کل هم‌وزن

امروز شاخص کل هم‌وزن با ثبت ریزش ۲۸۵۵ واحدی (۳٫۰۸ درصدی) رکورد تاریخی ریزش مقداری خود را زد. البته به لحاظ ریزش درصدی (که از اهمیت بیشتری برخوردار است) هنوز افت ۳٫۴۵ درصدی این نماگر بورسی در اردیبهشت امسال پرچمدار بزرگترین سقوط تاریخی نماد مذکور است. سهام بدون احتساب ارزش بازار و میزان تاثیرگذاری اندازه شرکت، در این شاخص مورد محاسبه قرار می‌گیرند و ریزش شاخص کل هم‌وزن نشان می‌دهد که تا چه حد شدت عرضه‌ها در بورس به طور یکپارچه و فراگیر وجود دارد. امروز اکثر قریب به اتفاق نمادهای گروه دارویی و خودرویی به عنوان گروه‌های پر نماد و شلوغ بورسی با توجه زیاد فعالان بازار، با صف فروش مواجه بودند. نکته مهم در خصوص صف‌های فروش شکل گرفته که اهالی بورسی را به تغییر روند در آینده‌ای نزدیک امیدوار می‌کند، حجم کم صف‌های فروش در هر نماد است که اطلاعات مربوط به صف‌های فروش امروز نیز فراگیری صف‌های فروش کم عمق در گستره‌ بازار را تایید می‌کند.

ریسک سرمایه‌های بلاتکلیف در بورس

حضور سرمایه‌های تازه وارد و بلاتکلیف در فضای کاملا هیجانی و در برخی موارد استرسی و فعالیت زیاد آنها در زمینه خرید و فروش براساس جریان روزانه بازار به تشکیل صف‌های خرید و فروش متوالی در روزهای مختلف و در  قیمت‌های مشابه می‌انجامد. عدم شناخت فضای بازار سهام در میان فعال‌ترین گروه بازار رفته رفته سرمایه‌گذاران قدیمی را نیز به قرار گرفتن در فضای پرریسک رهنمون می‌سازد. موضوعی که می‌تواند در میان‌مدت به خروج تدریجی سرمایه‌ها از بورس بیانجامد. یکی از نکات مهم معاملات امروز بازار سهام، ترس انجام خرید و فروش با فراگیر شدن جو منفی در میان فعالان بازار است. ارزش معاملات خرد امروز (با حذف بلوک و اوراق) رقم ۱۱۹۳ میلیارد تومان را نشان می‌دهد که پایین‌ترین سطح از تاریخ ۱۲ شهریورماه است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که سهامداران حقوقی در گروه‌ها و صنایع مطرح تلاش‌های نافرجامی برای برچیدن جو منفی و تقویت تقاضا می‌کنند. به نظر می‌رسد برآیند شاخص کل در روزهای اخیر بیش از هرچیز در دست سرمایه‌های خردی‌ست که جهت‌دهی اصلی معاملات را در اختیار دارد. این سرمایه‌ها اگرچه به لحاظ فردی پورتفوهای قدرتمندی نیستند اما به دلیل اینکه تعداد زیادی از افراد با سطوح دانش تقریبا یکسان و عملکردهای مشابه را دربر می‌گیرند، رفتار بورس تهران را به شدت توده‌ای و موج‌محور کرده‌اند. ریسک چنین سرمایه‌هایی علاوه بر کلیت بازار همانطور که در روزهای مثبت منجر به جهش‌های خیره‌کننده می‌شود، در روزهای منفی و شروع جریان اصلاحی شرایط نااطمینان کننده‌ای را به وجود خواهد آورد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 48 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 30 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.