مکس بورس نقشه نیمروز بورس یکشنبه (28 مهر) - مکس بورس

بورس تهران در مسیر اصلاحی خود امروز هم تن به عقب‌نشینی داد. سرایت ترس از سهام گروه‌های کوچک‌مقیاس به نماد بنگاه‌های بزرگ و در نتیجه تشدید هجوم معامله‌گران برای عرضه سهام خود قیمت تمام سهم‌ها را فارغ از میزان ارزندگی وادار به عقب‌نشینی به کف‌های روزانه کرد. به این ترتیب، شاخص کل که روز چهارشنبه گذشته به لطف حمایت سهم‌های بزرگ توانسته بود موقتا از افت رهایی یابد، امروز توام با غلبه فشار عرضه به کل صنایع حدود ۸ هزار واحد دیگر افت کرد و به مجاورت مرز ۳۰۱ هزار واحد برگشت.

دنیای بورس: دماسنج اصلی بازار سهام که کار خود در معاملات امروز را با رشد محدود ۶۰۰ واحدی شروع کرده بود، رفته‌رفته با غلبه ترس به میان معامله‌گران و تحمیل عرضه به کل سهم‌های بورسی بار دیگر در مسیر نزولی افتاد و با اصلاح حدود ۲٫۶ درصدی به ارتفاع ۳۰۱ هزار واحدی بازگشت.

سهم‌های بزرگ در ابتدای معاملات امروز عموما حول نقطه صفر در حال معامله بودند و در گروهی از نمادها نظیر پالایشی‌ها و بانکی‌ها – به عنوان پربیننده‌ترین سهم‌ها – و دیگر گروه‌های بزرگ شاهد جرقه‌های موثر تقاضا و رشد نسبی قیمت‌ها بودیم. تا حدود ساعت ۱۰ صبح این روند دوام داشت و این طیف از سهم‌ها موقعیت مثبت خود را حفظ کرده بودند. در حالی که در گروه‌های کوچک‌تر از همان ابتدا شاهد تداوم روند اصلاحی قیمت با ایجاد صف‌های فروش در گروه‌های مختلفی نظیر سیمانی‌ها، دارویی‌ها، قندی‌ها، غذایی‌ها، قطعه‌سازان خودرویی و لاستیک‌سازان و طیف گسترده‌ای از تک‌سهم‌ها و نمادهای غیرمنعطف از حیث شناوری سهم بودیم.

سوخت‌بار عرضه‌های بی‌امان

در پی زیان‌های اخیر بسیاری از فعالان بورسی علل افت یکپارچه قیمت را به عواملی مختلفی نظیر عدم حمایت سهامدار حقوقی و عوامل اثبات‌ناپذیر دیگری همچون اظهارنظر مقامات اقتصادی نسبت می‌دهند. این در حالی است که فقدان استراتژی معاملاتی به‌قاعده در بین عموم فعالان بورسی و سیطره سبک‌های جدید معاملاتی بر اثر ورود سرمایه‌گذاران تازه‌وارد و عمدتا ناآشنا با جغرافیای سهام باعث شده تا معاملات از چارچوب متعارف سرمایه‌گذاری خارج شود و تمام سهم‌ها تحت الگوی یکسانی از هیجان‌زدگی دچار زیان شوند. حتی بسیاری از سهم‌های جذاب از نظر نسبت قیمت به درآمد نیز در این هجوم دسته‌جمعی با صف فروش مواجه شدند. در واقع، آنچه حاکمیت مطلق خود را در بازار اعلام کرده ترس مسری و بی‌توجهی به مبانی ارزشگذاری است که عمدتا از سوی معامله‌گران کم‌تجربه ناشی می‌شود و رفته‌رفته کل بازار را در بر می‌گیرد.

جمع‌آوری ناکام صف‌های فروش

عقب‌نشینی موثر تقاضا در تلاقی با عرضه‌های شدید سبب شد تا ارزش صف‌های فروش در ۷۰ درصد از کل سهام بورسی به رقم قابل توجه ۶۴۰ میلیارد تومان برسد و ضمنا ارزش معاملات خرد  به سطح ۹۰۰ میلیارد تومان تنزل کند. در نیم ساعت پایانی معاملات، سهامداران عمده و بازارگردانان بنگاه‌های بزرگ و پرمعامله نظیر خودرویی‌ها و بانکی‌ها اقدام جمع‌آوری صف فروش کردند و قیمت این سهم‌ها به طور مقطعی از کف روزانه فاصله گرفتند. با وجود این، فشار عرضه به حدی بالا بود که بار دیگر شاهد شکل‌گیری صف فروش و پیوستن این طیف از نمادها به موج دسته‌جمعی فروش و ظهور دوباره صف در نمادهای نظیر «وبملت» بودیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 57 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 30 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.