مکس بورس نقشه نیمروز بورس یکشنبه (31 شهریور) - مکس بورس

آخرین روز کاری بورس تهران در فصل تابستان با رشد همه‌جانبه قیمت‌ها پی گرفته شد. شاخص کل که اواخر هفته قبل در جو اصلاحی به زیر مرز ۳۰۰ هزار واحد عقب نشسته بود، از دیروز به منطقه سبز بازگشت و این مسیر را در جریان دادوستدهای امروز تداوم بخشید و پس از دو روز، مجددا ابرکانال ۳۰۰ هزار واحد را تصاحب کرد. خوش‌بینی معامله‌گران به کارنامه‌های قریب‌الانتشار ماه شهریور را می‌توان عامل تداوم‌بخش رشد تقاضا در معاملات امروز دانست که در کنار استمرار رونق تورمی سهام و محدوده‌های نسبتا باثبات قیمت‌های جهانی منجر به جذب ادامه‌دار منابع خرد شدند.

دنیای بورس: بازار سهام معاملات امروز را به سان روز گذشته با قدرت آغاز کرد. شدت و وسعت دامنه‌دار رشد قیمت سبب شد تا شاخص کل با جهش بیش از ۴ هزار واحدی تا یک ساعت قبل از اتمام معاملات، ابرکانال ۳۰۰ هزار واحدی را بار دیگر تصاحب کند و به سطح ۳۰۲ هزار واحدی دست یابد. معامله‌گران خرد که طی روزهای اخیر در سمت خرید حضور فعالی داشتند، امروز هم با جهت دادن به مسیر سهام بر ارزش پرتفوی خود افزودند و نقش موثری در رشد قیمت‌ها ایفا کردند. برتری قابل ملاحظه تقاضا را می‌شود در سبزپوشی شاخص ۳۶ صنعت از صنایع ۳۹ گانه بورسی و همچنین صف خرید ۲۸۰ میلیارد تومانی در سهام بیش از یک سوم از تعداد کل نمادها دید. البته شدت بالاتر رشد‌ قیمت در گروه‌های کوچک‌تری نظیر دارویی‌ها، سیمانی‌ها و غذایی‌ها و قندی‌ها نه تنها جهش ۲٫۴ درصدی نماگر هم‌وزن را در پی داشت بلکه بر این امر تاکید داشت که جریان ورود نقدینگی عامل اثرگذار و هیجان‌بخش در تشدید تقاضا بوده است.

در حالی که شمار زیادی از تحلیلگران انتظار اصلاح ادامه‌دار قیمت‌ها را داشتند اما قدرت بالای پول‌های تازه‌وارد مجال وقوع چنین روندی را به سهم‌ها نداد و بازار در موجی دسته‌جمعی به مدار مثبت حرکت خود را ادامه داد. البته تفاوت عمده معاملات امروز در گسترش جبهه‌های فعال بازار و افزایش معنادار تقاضا در سهم‌های گروه فلزات و پتروشیمی است. این ویژگی خاص معاملات امروز را می‌توان به انتظارات خوش‌بینانه اهالی تالار سهام به آغاز انتشار گزارش‌های ماهانه بنگاه‌های بورسی از فردا پیوند داد.

میدان‌داری ممتد بانک‌ها

سهام گروه بانک‌ها که طی روزهای اخیر در غیاب طولانی «وبملت» به لیدر بازار مبدل شده‌اند، امروز هم بیشترین ارزش معاملات را در بین صنایع بورسی در اختیار گرفتند. اخبار افزایش سرمایه را می‌توان مهمترین عامل جذب تقاضا در سهام این گروه عنوان کرد که در کنار خودرویی‌ها بخش عمده جریان نقدینگی را طی این مدت تصاحب کردند. البته امروز جو یکدستی بر معاملات گروه بانکی حاکم نبود و برخی از نمادها تحت به دلیل انگیزه بالای سهامداران برای شناسایی سود و انتقال نسبی محور تقاضا به روی سهام کالایی تحت فشار عرضه بودند. در این میان، نماد بانک اقتصاد نوین پیشتاز جب پول‌ها در کل بازار شد و طو.لانی صف خرید بازار را هم به نام خود ثبت کرد. به نظر می‌رسد اصلاح شدید قیمت این بانک طی روزهای اخیر، جو افزایش سرمایه و همچنین جاماندن از بازدهی گروه و کل بازار به تقویت تقاضا در این سهم نقش موثری داشته است. بانک پاسارگاد نیز دومین نماد پرمعامله در بین گروه بانک و همچنین کل بازار بود. عرضه صف خرید سنگین این سهم در همان ابتدای بازار و انتشار پیشنهاد افزایش ۳۰ درصدی سرمایه از محل سایر اندوخته‌ها تب تقاضا را فرونشاند.

در آستانه رونمایی از کارنامه‌های ماهانه

از فردا جریان انتشار گزارش‌های عملکرد شرکت‌های بورسی و فرابورسی برای ماه شهریور آغاز می‌شود. فعالان سهام به طور تاریخی با تقویت جریان اطلاعات و قبل از انتشار کارنامه‌ دوره‌ای بنگاه‌ها با شور و اشتیاق بیشتری در معاملات مشارکت می‌کنند. بخشی از تحرکات مثبت امروز هم به نظر می‌رسد واکنشی به افزایش جریان اطلاعات و انتشار گزارش‌های عملکرد از فرداست. البته مدت‌هاست سهامداران به آمار واقعی فروش و میزان سودآوری چندان اعتنایی ندارند و بیشتر از آنکه به تحلیل‌های بنیادی و همچنین معامله در سهم‌های سودآور بپردازند روی موج‌های تورمی تجدید ارزیابی‌ها و انتظار برای تعدیل نرخ‌هیا فروش تمرکز دارند. به نظر می‌رسد ورود اهالی تازه‌وارد به تالار سهام و قدرت بی‌مهار نقدینگی، پیش‌بینی‌پذیری و رویکردهای تحلیلی حاضر در بازار را به حاشیه برده است. با وجود این، همچنان این سنت به قوت خوی باقی‌ست که کارنامه‌های شهریور اهالی بومی بورس تهران را به واکنش در برابر عملکرد شرکت‌ها در حوزه فروش وا خواهد داشت.

خنده بر لبان غول‌های کالایی

اتفاق مهم بورس تهران در این دو روز تقویت محسوس تقاضا در سهام کالایی است. حرکت بزرگان کالایی در سقف‌های مجاز قیمت در سهام گروه معدنی طی روز شنبه و همچنین تشدی تقاضا در گروه فلزات و پتروشیمی در جریان دادوستدهای امروز از تغییر رویکرد بازار در آستانه انتشار گزارش‌های ماهانه خبر می‌دهد. صف خرید برای غول مسی‌رنگ بازار یعنی نماد «فملی» و همچنین تشدید تقاضا برای نمادهای گروه پتروشیمی و ایجاد صف در نماد پتروشیمی جم همگی از تمرکز دوباره اهالی سهام به کارنامه‌هایی حکایت می‌کند که انتشار آن از فردا آغاز می‌َشود و می‌تواند در غربال‌گری سهام و تغییر ترکیب پرتفو سهامداران نقش اساسی ایفا کند.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 302 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 1 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.