مکس بورس نقشه نیمروز بورس یکشنبه (5 اسفند) - مکس بورس

روند صعودی شاخص بورس تهران در معاملات امروز هم ادامه پیدا کرد. متقاضیان در ترافیک پرتردد گزارش‌های ماهانه همچنان دست بالا را در خرید دارند و ضمن احتیاط پس از تجربه کسب بازدهی مطلوب در چند روز اخیر به محتوای گزارش‌ها امیدوارند. تداوم رشد ارزش سهام بنیادی و تقویت جریان نقدینگی در این گروه از سهم‌ها در معاملات امروز گواه این مدعاست.

دنیای بورس: سرعت صعود بازار سهام پس از جهش شاخص کل در معاملات دیروز اندکی کاهش یافته است اما همچنان عرضه‌ها مغلوب قدرت‌نمایی نیروهای سمت تقاضاست. دماسنج اصلی بازار در معاملات امروز توانست بیش از هزار و پانصد دیگر رشد کند و بار دیگر وارد کانال ۱۶۶ هزار واحدی شود. عملکرد مورد انتظار بسیار از شرکت‌ها برای ماه بهمن در کنار حمایت اخیر عوامل بنیادی نظیر نرخ ارز و قیمت‌های جهانی ترکیب جدیدی از تقاضا در بورس تهران را رقم زده که سهم‌های اصطلاحا کالایی بازار در آن دست بالا را در جذب نقدینگی و رشد ارزش دارند.

اگرچه سهامداران در معاملات صبحگاهی در نقش فروشنده قیمت‌ها را برای مقاطعی تحت فشار گذاشتند اما رفته‌رفته این جریان کم‌توان در برابر نیروهای سمت تقاضا ناچار به عقب‌نشینی شد. واقعیت این است که قیمت بسیاری از سهم‌ها در چند روز اخیر با حمایت عوامل بنیادی رشد قابل قبولی را ثبت کرده است. بنابراین طبیعی است که سهامداران پس از کسب بازدهی جذاب در اندیشه فروش و شناسایی سود باشند و بر فشار عرضه‌ها بدمند. اما چنان که انتظار می‌رفت جذابیت سهام متقاضیان را پس از رفع اختلال در سامانه معاملات وارد میدان کرد و بر شتاب رشد شاخص کل افزود.

صبح امروز و از همان دقایق اولیه معاملات، شاهد اختلال در هسته معاملات و بروز مشکل در درج اعداد و اطلاعات نمادها بر روی تابلو معاملات بورس تهران بودیم. اختلال به وجود آمده فعالان بازار را برای دقایقی سردرگم ساخت و در نتیجه تقاضا تا حدودی عقب نشست. اما با رفع اختلال، بازار قدرت خود را برای صعود دوباره بازیافت و قیمت‌ها با شتاب بیشتری در مسیر صعودی حرکت کرد و در مواردی هم قیمت‌ها تحت تاثیر فضای مثبت بازار از سطوح منفی وارد محدوده مثبت شدند.

زنجیره صدرنشین فولاد

سهام کالایی و مشخصا گروه فلزات چنان که گفته شد هم در جذب نقدینگی کامیاب‌اند و هم نقش موثرتری در رشد شاخص کل ایفا می‌کنند. گل گهر و معدنی چادرملو دو نمادی هستند که از صبح امروز در صدر فهرست نمادهای موثر بر شاخص کل قرار گرفته و در کنار نماد فولاد مبارکه اصفهان توانسته‌اند ۵۶۵ واحد بر ارتفاع شاخص اصلی بازار بیفزایند. اگرچه گزارش عملکرد این شرکت‌ها برای بهمن هنوز منتشر نشده اما شواهد و قرائن این امید را ایجاد کرده که محتوای گزارش‌ها ظرفیت کافی در برآوردن انتظارات را دارد. بازگشت قیمت‌های جهانی از کف و رشد قابل قبول طی هفته‌های اخیر در کنار رشد نرخ‌های ارز و همچنین رونق مجدد معاملات فولاد در بورس کالا این انتظار را در بین اهالی بازار برای خرید سهام زنجیره فولاد به وجود آورده است. در این بین گزارش‌ مورد انتظار فولاد خوزستان برای ماه بهمن هم نقش موثری در تصویر مثبت اهالی بازار به سهام گروه فولادی بازی کرده است.

 

شتاب بانک‌ها در پیچ تند

سهام گروه بانکی در معاملات امروز چرخش جالب توجهی را در روند قیمت تجربه کردند. نمادهای بانکی از صبح امروز و همزمان که توجه بیشتر سهامداران معطوف به گزارش‌های ماهانه و سهام عمدتا بنیادی بود، در معرض عرضه‌های قوی در اکثر نمادها در محدوده منفی قیمت معامله می‌شدند. اما در ادامه و از میانه معاملات به یکباره تغییر مسیر دادند و وارد محدوده مثبت شدند. چرخش تند قیمت در نماد بانک ملت را می‌توان به شایعه تسعیر دارایی‌های ارزی با نرخ دلار احتمالا نیمایی نسبت داد که در بین اهالی بورس تهران دست‌به‌دست شد و زمینه را برای تغییر مسیر شاخص این گروه، آن هم در بحبوحه انتشار گزارش‌های ماهانه مهیا کرد.

 

تقویت تقاضا در خودرویی‌ها؟

طی روزهای پایانی ماه گذشته اخباری مبنی بر تخصیص ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط دولت به خوردروسازان منتشر شد. براین اساس قرار شد تسهیلات اعطایی به طور مستقیم در اختیار قطعه‌سازان قرار گیرد. در همین راستا دو خودروساز بزرگ کشور با نظارت انجمن قطعه‌سازان لیستی از قطعه‌سازان کشور تهیه کرده بودند و این لیست برای پرداخت تسهیلات در اختیار بانک‌های عامل قرار گرفته بود. حال با گذشت چند روز اخباری مبنی بر شرکت‌های صدرنشین لیست دریافت وام منتشر شده است که در آن نام برخی از قطعه سازان، شرکت‌های ریخته‌گری، لاستیک‌سازان و فولاد مبارکه به چشم می‌خورد. اگرچه هنوز لیست فوق توسط مراجع رسمی خبری تایید نشده است اما قطعیت تخصیص وام و میزان تاثیر سهم آن بر شرایط تولیدی و بازیابی رونق کمرنگ شده بسته به نسبت وام به ابعاد تولیدی شرکت می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. در معاملات امروز بازار سهام نیز شاهد برخی تحولات مثبت در نمادهای قطعه‌ساز هستیم و علاوه بر این در برخی نمادهای لاستیک‌ساز نیز تشکیل صف خرید گواه امیدواری سرمایه‌گذاران به بهبود شرایط تولید خودرو و در پی آن افزایش رونق تقاضا و تولید برای محصولات این شرکت‌هاست.

روند تولید ماهانه شرکت ایران خودرو در گزارش عملکرد بهمن نیز با بهبود نسبی تولید همراه است اما هنوز فاصله معناداری با روزهای خوب تولیدی بزرگترین خودروساز کشور داریم. این شرکت در ماه بهمن با تولید نزدیک به ۲۵ هزار  و ۵۰۰ دستگاه عملکرد بهتری نسبت به تولید ۲۲ هزار ۳۰۰ دستگاه در دی‌ماه از خود نشان می‌دهد اما قیمت‌ها با افت میانگین ۵-۸ درصدی نسبت به ماه گذشته در صورت‌های ماهانه بهمن منعکس شده‌اند که در نوع خود جالب است.

لزوم رصد لحظه‌ای بازارها

پس از کاهش شدید توجه اهالی بورسی به سهام شرکت‌های فلزات اساسی در بورس به سبب انتظار برای رکود فراگیر، سهام این شرکت‌ها به طور دسته‌جمعی شاهد معاملات فرسایشی روزانه و ریزش قابل توجه قیمت‌ها شد. با تشدید افت قیمت‌ها در بازارهای جهانی و به تبع آن کاهش قیمت‌های پایه در بورس کالا و افت شدید تقاضا برای خرید نسبت به ماه‌های گذشته، این روند نزولی شتاب بیشتری گرفت و در مسیر نزولی حرکت کرد. اما درست زمانی که اهالی بازار از سهم‌های فوق رویگردان بودند و بر منطق گذشته و ثابت خود براساس عادت عمل می‌کردند، رفته رفته شاهد تحرکاتی در سمت تقاضا در بورس کالا بودیم. هرچند این تحولات به صورت تدریجی و آرام شکل می‌گرفت اما نشان از تغییر نسبی دیدگاه فعالان بازار کالایی و مهمتر از آن کمرنگ شدن چشم‌انداز تیره و تار وضعیت رکود فراگیر در ذهن اهالی درجه یک بازار بود. اتفاقی که در صورت رصد به موقع می‌توانست عواید خوبی نصیب خریداران سهام در نمادهای مرتبط کند. در همین راستا «دنیای بورس» با تکیه بر منطق رصد مداوم متغیرهای بورسی و بررسی تحولات هرچند اندک، با توجه به پتانسیل‌های شرکت‌های موجود در بورس؛ این تغییرات را در قیمت‌های پایین‌تر طی چندین گزارش در اختیار مخاطبان خود قرار دادیم. به عنوان مثال در تاریخ‌های ۲۳ و ۲۸ بهمن در دنیای بورس و زمانی که قیمت هر سهم ملی مس در محدوده ۲۷۵-۲۸۰ تومان و نزدیک‌ترین زمان به شروع رشد قیمت این نماد در چند روز آتی بود، به طور سلسله‌وار گزارش‌های تحلیلی «دنیای بورس» با محوریت این نماد منتشر شد که لینک آنها را در ادامه می‌توانید مشاهده کنید.

رکوردشکنی «فملی» در بهمن ماه؟

تداوم رونق معاملات کاتد «فملی» در بورس کالا

علاوه بر این خبرهایی مبنی بر انتظار برای تحول در قیمت نمادهای بانکی پس از تحمل سقوط قیمتی و انتظار برای تسعیر نرخ ارز در آینده نزدیک نیز در گزارش موعد شناسایی سود تسعیر ارز بانک‌ها؟ آن هم درست زمانی که قیمت‌ نمادهای بانکی در مسیر نزولی قرار گرفتند نیز از دیگر موارد بررسی‌های صورت گرفته‌است.

در  همین راستا گزارش ریشه‌یابی هجوم بورس‌بازان به «فملی» و «وبملت» را بخوانید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 101 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 4 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.