مکس بورس نقشه نیمروز بورس یکشنبه (7 شهریور) - مکس بورس

بازار سهام معاملات امروز را همزمان با تداوم جریان انتشار گزارش‌های ماهانه در منطقه سبز آغاز کرد. شاخص کل در همان ابتدای کار ضمن رشد حدود ۲ هزار واحدی تا مجاورت مرز ۳۲۲ هزار واحد پیش رفت. در ادامه با بروز اختلال در هسته معاملات و متعاقبا سردرگمی معامله‌گران، هیجان خرید جای خود را به هیجان فروش داد و شاخص کل بیش از ۴ هزار واحد از سقف روزانه بازگشت. اما وجود تقاضای قوی در محدوده اصلاحی قیمت‌ها سبب شد تا گرمای معاملاتی در تالار سهام به قوت خود باقی بماند و ارزش معاملات به بیشترین حد خود برسد و مجددا چرخشی مثبت در مسیر قیمت‌ها ایجاد کند.

دنیای بورس: تالار سهام امروز به‌رغم اختلال در هسته معاملات، مهمان متقاضیان مشتاقی بود که همچون روزهای قبل برای خرید سهام دست از پا نمی‌شناختند. علاوه بر جهش ۲ هزار واحدی شاخص کل در آغاز کار بازار، ارزش بالای معاملات از تقاضای پرحرارت در بورس تهران حکایت داشت. جریان ادامه‌دار ورود پول‌های جدید به بازار در کنار انتشار کارنامه‌های قابل قبول از سوی اغلب بنگاه‌های بورسی در ماه شهریور و همچنین تسلط گفتمان دارایی‌محور در بین معامله‌گران را می‌توان به عنوان تکه‌های به هم پیوسته پازل تقاضا در تالار سهام معرفی کرد.

برآیند این نیروها سبب شد تا هنوز یک ساعت مانده به پایان معاملات شاهد عبور بی‌سابقه ارزش معاملات از مرز ۲ هزار میلیارد تومانی باشیم. نشانه‌های تقاضای جدید را حتی می‌توان در سیمای دسته‌جمعی  صعود قیمت‌ها دید که عملا معیار سودآوری را آخرین اولویت خود قرار داده و بیشتر در تماشای فضای عمومی بازار از خرید سهام فارغ از عبار ارزندگی دست نمی‌کشد. به نظر می‌رسد امروز شاهد جابه‌جایی رکورد ارزش معاملات در پایان کار بازار باشیم که عمدتا حاصل بالندگی تقاضا از محل ورود فزاینده معامله‌گران جدید به بورس تهران است.

عوارض فرسودگی هسته معاملات

چنان که اشاره شد معاملات امروز پس از جهش اولیه قیمت‌ها، سهام به طور عمومی معرض عرضه‌های قوی قرار گرفتند و حتی صف‌های خرید هم به یکباره عقب نشستند تا قیمت‌ها از سقف روزانه جدا شوند. اختلال سامانه معاملات یکی از عواملی بود که عملا بازار را درگیر عرضه‌های شدید کرد. از صبح امروز که معامله‌گران بورس تهران در پشت سیستم‌های خود شاهد مشکل در سامانه معاملات و عدم اجرای به‌موقع درخواست‌ها بودند.

نیاز به گفتن نیست که اختلال در سامانه عملیاتی معاملات یکی از مهمترین مزیت‌های بازار سهام که همانا کاهش هزینه دادوستدها از طریق کارایی اطلاعاتی است، تنزل می‌دهد. بروز مشکل در انتقال سریع اطلاعاتی نظیر قیمت سهم و نحوه انجام معاملات غالبا باعث ترس معامله‌گر و سلب اعتماد طرفین معامله می‌شود و تصمیم‌گیری را دستخوش هیجان می‌کند. تلاطم عجیب قیمت‌ها و اصلاح بیش از ۵ هزار واحدی شاخص کل در نیمه نخست معاملات امروز هم پیامد بلافصل این رویداد ارزیابی می‌شود. این چندمین در یک سال گذشته است که کارایی بازار به دلیل ضعف فنی سامانه‌های اطلاعاتی به سادگی از دست می‌رود و ضمنا وظیفه فراموش‌شده متوالیان امر را گوشزد می‌کند.

عطا و لقای یک غیبت طولانی

سهام بانکی امروز هم در جذب تقاضا و رشد قیمت پیشتازی می‌کنند. ارزش معاملات این گروه بالاترین رقم را در بین صنایع بورسی نشان می‌دهد و نماد بانک صادرات هم با وجود فشار عمومی عرضه بر قیمت‌ها، یکی از طولانی‌ترین صف‌های خرید بازار رو‌به‌روی خود دارد. بی‌تردید استقبال چشمگیر از سهام بانک‌های بورسی به وضعیت لیدر غایب این گروه پیوند خورده است.

ماجرای توقف طولانی‌مدت نماد بانک ملت در بازار سهام به کانون گمانه‌زنی‌ها و بحث‌ها در مورد تعهدات ناشر و وظایف ناظر مبدل شده و اعتراضات بسیاری از سوی سهامداران این بانک بزرگ بورسی را در پی داشته است. بانک ملت صبح امروز با انتشار توضیحات مختصر و مبهمی درباره موضوع توقف نماد که همانا دریافت غرامت از خزانه‌داری انگلیس است، منتشر کرد و بار دیگر از نهاد ناظر درخواستی مبنی بر توقف نماد به مدت ۱۵ روز دیگر کرد. همین امر سبب شد تا بازار شایعات در مورد مبلغ غرامت دریافتی از سوی این بانک بورسی و همچنین زمان بازگشایی نماد این بانک داغ شود( برای مطالعه بیشتر اینجا را بخوانید).

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 161 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 31 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.