مکس بورس نقشه نیمروز بورس یکشنبه(15 اردیبهشت) - مکس بورس

صعود سریع و بی‌وقفه شاخص سهام که تا میانه معاملات امروز ادامه داشت، سرانجام در برخورد با سد پرفشار عرضه متوقف شد. نماگر اصلی بازار که در ادامه رکوردشکنی‌های خود با رشد بیش از یک درصدی، تا آستانه مرز بی‌سابقه ۲۲۷ هزار واحد پیش رفته بود، با پیوستن پررنگ فروشندگان به جبهه عرضه، پس از هفت رشد متوالی، از سقف روزانه عقب نشست و رفته‌رفته تا دامنه منفی بازگشت. با وجود این، روند صعودی سهم‌های کوچک و متوسط با حمایت نسبی تقاضا دچار چرخش نشد و شاخص هم‌وزن با وجود کم کردن ارتفاع خود در بازه مثبت باقی ماند.

دنیای بورس: شروع معاملات امروز نشاندهنده عزم جزم متقاضیان برای خرید سهم و تداوم رشد قیمت‌ها بود. دماسنج اصلی سهام که تا روز گذشته هفت رشد متوالی را به ثبت رسانده بود، در آغاز معاملات امروز نیز به روند صعودی خود ادامه داد و توانست برای نخستین بار تا ارتفاع بی‌سابقه ۲۲۷ هزار واحد صعود کند. موج قدرتمند پول‌های تازه‌وارد علاوه بر تقویت ارزش روزانه معاملات، بهای سهام طیف زیادی از نمادها را ارتقا بخشید و سبب شد تا در همان دقایق آغازین معاملات، نمادهای متعددی به دلیل افزایش ۲۰ تا ۵۰ درصدی قیمت طی متوقف شوند.

این روند پرسرعت اما تا پایان معاملات پایدار نماند و فروشندگان به تدریج نبض معاملات را به دست گرفتند و با افزون بر حجم عرضه‌ها منجر به عقبگرد تدریجی شاخص کل از سقف روزانه و تنزل به محدوده منفی شدند. در این میان، تشدید عرضه در گروه‌های کالایی جالب توجه بود.  فشار محسوس افت قیمت در نمادهای «تاپیکو»، «کگل»، «کچاد»، «پارس» در مقابل حمایت نماد «وبملت» از نماگر بازار، آرایش فروشندگان را در معاملات امروز به خوبی منعکس می‌کند.

ترکیب ناموزون تقاضا

البته روند رشد قیمت از سرعت و عمق یکسانی در تمامی گروه‌ها برخوردار نبود. در واقع، بخش عمده جریان نقدینگی در معاملات امروز به سهام دو گروه خودرو و بانک تخصیص یافت. حرکت دسته‌جمعی متقاضیان در این گروه‌ها و تقاضا در دیگر تک‌سهم‌های متعلق به گروه‌هایی نظیر سیمان و زراعت نشان از اشتیاق معامله‌گران به اخبار اثرگذار و متغیرهایی غیر از سودآوری و مولفه‌های ارزش‌آفرین تکرارشونده است. در واقع، آنچه به نظر محرک قیمت در این دسته از سهم‌هاست، خالی از سودهای عملیاتی تکرارشونده و بیشتر متکی به تورم دارایی‌ها اعم از ارز و مستغلات است. چنان که می‌دانیم، نامشخص‌بودن اثر عوامل مزبور بر رشد سوآوری یا بهبود ساختار سرمایه این بنگاه‌های مرتبط، متناسب با تعمیق ریسک به تطمیع سهامداران برای کسب سود انجامیده و بر شدت گردش نقدینگی در این گروه‌ها دامن زده است.

تب‌وتاب بورس‌بازان در دو صنعت

از روز گذشته شاهد تغییر ملموس آرایش اهالی بورسی و ترکیب نامتوازن صنایع در جذب موج تازه‌وارد پول‌های خرد هستیم. در این میان، ارزش معاملات دو گروه خودرویی و بانکی بیش از سایرین جلب توجه می‌کنند. این دو گروه که طی روزهای اخیر پربییننده‌ترین نمادهای بازار بودند، توانسته‌اند در جریان معاملات امروز، در جذب پول‌ها فاصله خود را از سایر گروه‌ها بیشتر کنند. حدود یک چهارم از ارزش حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومانی معاملات خرد به واسطه خرید و فروش سهام خودرویی رقم خورده است. به‌رغم وضع ناامیدکننده تولید و فروش خودروسازان به نظر می‌رسد موج تازه‌وارد نقدینگی پیرو جو حاکم بر بازار و بیشتر ناظر به اخبار مرتبط با افزایش سرمایه در حال خرید سهام این گروه است.

از طرفی، گروه بانکی نیز با در اختیار گرفتن ۱۵ درصد از کل جریان نقدینگی، نماینده خود، یعنی نماد «وبملت» را به صدر فهرست نمادهای حامی شاخص کل فرستاده است. تب‌وتاب معامله‌گران در این گروه هم عمدتا ناشی از مسائل ارز و افزایش نرخ تسعیر برای دارندگان دارایی‌های ارزی  ارزیابی می‌شود.

رکوردشکنی دوباره در تالار نقره‌ای

بورس کالا پس از ثبت رکوردهای جدید طی معاملات هفته قبل، امروز هم در مهمترین رویداد، میزبان عرضه محصولات ملی مس ایران بود. هفته گذشته شاهد ثبت رکورد تازه برای قیمت کاتد مس و مفتول مس در بورس کالا بودیم. بهای کاتد مس «فملی» در معاملات امروز بورس کالا نیز از ثبت ارقام جدید خبر می‌دهد. روند صعودی قیمت محصولات پایه در بورس کالا در شرایطی که بازار جهانی در شرایط نسبتا باثباتی قرار دارد را باید به عزم بازارهای رسمی برای انطباق بیشتر با بازار آزاد نسبت داد. ثبت ارقام بی‌سابقه برای محصولات پایه عامل بنیادی مثبتی برای تحریک تقاضا در سهام وابسته است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 160 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 3 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.