مکس بورس نقشه نیمروز بورس یکشنبه(18 فروردین) - مکس بورس

شاخص کل بورس تهران همچنان در حال ثبت ارقام بالاتر و نزدیکی هر چه بیشتر به قله تاریخی است. همزمان، با تحرک بیشتر متقاضیان در سهام و صنایع کوچک‌تر، شاخص هم‌وزن ضمن استمرار جهش‌های خود به رکوردهای تاریخی جدید دست یافته است. به نظر می‌رسد انتظار از گزارش عملکرد شرکت‌های بورسی برای اسفند در کنار فضای مثبت پیرامون اخبار مرتبط با تسعیر ارز بانک‌ها و افزایش سرمایه غول‌های خودروساز بار دیگر در کانون توجه اهالی بازار قرار گرفته و عیار هیجان را در برخی از سهم‌ها و صنایع بالا برده است.

دنیای بورس: معاملات امروز تقریبا بر اساس الگوی روز گذشته در حال رقم خوردن است و قیمت طیف وسیعی از سهم‌ها به لطف تقاضای گسترده همچنان در حال رشد است. شاخص کل امروز با افزایش بیش از یک درصدی(معادل ۲ هزار واحد) به میانه کانال ۱۸۸ هزار واحد راه یافته است. نمایندگان گروه‌های کالایی یعنی «فولاد»، «فارس» و «شبندر» از یک سو و از سوی دیگر، «وبملت»، «وپاسار» «خودرو» و در عین حال «رمپنا» در رتبه‌های بالای فهرست نمادهای موثر بر این نماگر دیده می‌شوند.

پیوستن سرمایه‌های خرد به جریان معاملات بهای اکثر سهم را ارتقا داده و صف‌های طولانی را در پی داشته است. البته شدت این تقاضا در سهم‌های اصطلاها کوچک به دلیل چابکی و شتاب‌گیری در ازای نقدینگی محدود بیشتر است و همین امر سبب اختلاف سرعت رشد شاخص‌های کل و هم‌وزن شده است.

فتح قله‌های جدید برای شاخص هم‌وزن

علاوه بر شاخص صنایع تک‌سهمی بورس تهران که تا سقف مجاز روزانه رشد کرده‌اند، گروه‌هایی نظیر قند و شکر، خودرو، زراعت نیز با حضور قابل اعتنای سهامداران در صف‌های خرید به طور متوسط، رشد قیمت بیش از ۳ تا ۴٫۵ درصدی را طی معاملات امروز تجربه می‌کنند. عموما تورم و قدرت نقدینگی است که در این دسته از سهم‌ها نقش مثبت را بازی می‌کند. البته گزارش‌های ماهانه برای اسفند و بهبود میزان تولید و مبالغ فروش در شماری زیادی از شرکت‌های بورسی نیز سبب شده تا قیمت‌ها از عوامل بنیادی هم تغذیه کنند و به طور پیوسته در گروه‌های کوچک و متوسط رشد کنند. برآیند این رفتار سبب شده تا شاخص ۳۵ صنعت از صنایع ۳۹ گانه بورسی در معاملات امروز افزایش یابد و شاخص هم‌وزن را حدود درصد دیگر ارتقا بخشد. نماگر هم‌وزن که در دومین روز از سال جدید قله تاریخی خود-در مهرماه- را فتح کرده بود، ضمن پیوستن ممتد مسیر صعودی، امروز به رقم بی‌سابقه ۳۶ هزار واحد دست یافت.

صعود بی‌وقفه خودروسازان در منطقه زیان

سهامداران در معاملات امروز حضور پررنگی در سهام گروه خودرویی نشان دادند و نماد ایران خودرو طولانی‌ترین صف خرید بازار را تجربه کرد؛ وضعیتی که در ساعت  پایانی معاملات با عرضه صف سنگین خرید، شاهد دادوستد حدود ۱۵۰ میلیون از سهم «خودرو» به ارزش ۵۵ میلیارد تومان بودیم. با عرضه صفوف خرید در نیمه دوم معاملات، بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان پول در این گروه به گردش درآمد و رتبه نخست بیشترین حجم و ارزش معاملات بار دیگر به صنعت خودرو تعلق گرفت. چنان که عنوان شد، انتشار عملکرد شرکت‌های بورسی و به طور مشخص غول‌های خودرویی و انتظار برای ادامه این روند رو به رشد، از ابتدای سال جدید نقش بسزایی در معاملات این صنعت ایفا کرده است. افزون بر دریافت نشانه‌های بهبود در گزارش سایپا، دیروز نماد «خودرو» نیز عملکرد خود در اسفندماه را روی سامانه کدال قرار داد. از طرفی، اخبار مرتبط با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی نیز مزید بر علت شده تا بار دیگر شاهد جو هیجانی مثبتی پیرامون سهام این گروه با لیدری ایران خودرو و سایپا باشیم. این در حالی است که دو شرکت بزرگ خودروساز بر اساس آخرین صورت‌های مالی منتشرشده همچنان با زیان‌های چشمگیر دست‌وپنجه نرم می‌کنند و بهبود فروش تنها می‌تواند در کوتاه‌مدت به کاهش عمق زیان بینجامد. بنابراین واکنش‌های حاد در سهام این صنعت دست‌کم از منظر بنیادی را نمی‌توان چندان توجیه کرد.

لزوم توجه به متغیر سود

در بالا اشاره شد که شرکت‌های کوچکی که از حیث تولید و فروش گزارش‌های قابل قبولی را در اسفند راهی کدال کرده‌اند مورد توجه خاص بازار قرار گرفته‌اند. به نظر می‌رسد واکنش به گزارش‌ها در کنار انتظار برای تغییر سیاست‌های نهاد قیمت‌گذار در خصوص صنایعی چون قندوشکر، سیمان و دیگر صنایع کوچک و متوسط موجب تداوم این روند افزایشی شده است.

به نظر می‌رسد وزن‌دهی بیش از حد به متغیر درآمد و عدم توجه به سایر عوامل سودساز نقش پررنگی در آرایش تقاضا در بازار داشته است. «دنیای بورس» روز گذشته در گزارشی که به بررسی عملکرد یکی از شرکت‌های زیرگروه ماشین‌آلات پرداخت این موضوع را زیر ذره‌بین نهاد. در واقع، در آن گزارش به توجه یک‌جانبه بر شناسایی درآمدهای قابل توجه برخی از شرکت‌های کوچک و همچنین عدم توجه به بهای تمام شده بررسی و نقد شد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 165 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 4 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.